3D blustechniek

Auteur Topic: 3D blustechniek  (gelezen 12186 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2007, 13:09:42
@ Palmpie

Verbaast u dat?
Heeft u B&B ooit op een wetenschappelijk of analytisch verantwoord artikel kunnen betrappen?
Het isi de gesubsidieerde spreekbuis van de NVBR en het zoethoudertje voor de brandweerlezers met 'nieuwtjes'
jubilea en ander feestelijkheden. Een soort provinciaal 'suffertje', zeg maar.

"Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of shit' leerde ik op het Fire Service College als officier.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

PS
Op dit log is meer kennis gedemonstreerd en discussie gevoerd in de afgelopen maand dan in de gehele geschiedenis van B&B. Vooral ook door mensen zoals u. Dat compliment mag u in uw zak steken.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 28 november 2008, 18:39:18


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2009, 21:13:41
Hoe staat het tegenwoordig met deze techniek?


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2009, 23:14:14
Hoe staat het tegenwoordig met deze techniek?
Toevallig hadden we het er nog laatst over tijdens de flashovertrainingen. Maar of het nou echt daadwerkelijk wordt toegpast in de praktijk (met name de inzetten) dat weet ik niet. Ik zie wel dat men tegenwoordig meer de RSTV-scan gaat toepassen en dan zou je eigenlijk moeten/kunnen verwachten dat men ook de 3D-blustechniek toepast. Ik heb in iedergeval hier in het korps nog niet overgehoord dat men het heeft toegepast,
Weer of geen weer... altijd brandweer


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2009, 16:51:40
Grappig, bewust niet toegepast of onbewust toch toegepast  ???  Zij die de trainingen hebben gevolgd passen het toe.....daar waar nodig. Ik maak de laatste tijd echter weinig branden mee waarbij het noodzakelijk was om deze techniek toe te passen. Meestal komen we al in een vroeg stadium ter plaatse  en is de 3 D techniek niet echt handig  :P


Bloemers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Beleidsmedew. O en P Regiobureau brandweer LN
Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2009, 14:02:34
Aan het einde van vorig jaar heb ik het voorrecht gehad om op mijn knieën voor een deur te zitten die bloedheet was. Er stond een achterbouw van een woonhuis in brand.

Van tevoren veel geoefend in de 'nieuwe deurprocedure' en '3D Blustechniek', maar op het moment dat de vlammen over je heen komen is het een kwestie van 'blussen voor wat je waard bent!'. Ik heb nog drie stoten gegeven, maar toen snel genoeg plat op de grond en met een redelijk gebonden straal blussen.

In oefencentra zijn allerlei blustechnieken in alle rust te bestuderen en te oefenen. Maar in de 'real-life' situatie, geloof ik niet in allerlei standjes op de straalpijp en het blussen in een bepaalde hoek!

Ik denk dat het sterke punt van een forum als dit de ervaringsfactor van praktijkmensen is, vandaar de vraag:
Heeft er iemand een soortgelijke, of misschien tegengestelde ervaring???
~ Van klein denken is nooit iemand groot geworden ~


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2009, 17:30:58
Het is geen "moeten" maar weten wanneer je wat en hoe toepast. In jouw geval, misschien de juiste oplossing, omdat jouw brand niet te vergelijken was met een opgesloten binnenbrand.(was hij misschien al uitslaand ergens in de achteruitbouw?) Dus de 3D techniek geeft je een stuk info die je moet gebruiken wanneer de situatie er om vraagt. Veel brandweermensen gaan naar binnen bij een "opgesloten" binnenbrand, komen het vuur tegen en zetten de straalpijp volledig open. Dan komen ze binnen 5 sec. naar buiten rennen omdat het te heet is ( o.a  door de stoomvorming) en besluiten we een buitenaanval met LD te doen.
Kennis van brandbestrijding en straalpijptechniek. Gebruik afhankelijk van de situatie de juiste techniek. En soms is het alles open en dan is dat de juiste keuze. Zou ik ook doen in het door jou beschreven geval. In andere situaties bereik je meer en met minder stoomvorming, door de 3D techniek toe te passen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bloemers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Beleidsmedew. O en P Regiobureau brandweer LN
Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:29:34
Met deze reactie ben ik het helemaal eens. De brand is overigens uiteindelijk door twee raampjes uitslaand geworden. Maar toen was de blussing al een tijdje ingezet.

Het is inderdaad afhankelijk van het moment, maar ik blijf bij mijn standpunt. In oefencentra, containers etc. kunnen we de 'ideale' flashover/backdraft oefenen. Maar in de praktijk is de winst in mijn ogen vrij klein. Ik ben het wel eens met het feit dat elke brandbestrijder achtergrondkennis in zijn rugzak moet hebben m.b.t. technieken en brandverloop...zoals Tower-ladder zegt: '' kennis van brandbestrijding i.c.m. straalpijptechniek ''.
~ Van klein denken is nooit iemand groot geworden ~


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2009, 19:47:07
Citaat
In oefencentra, containers etc. kunnen we de 'ideale' flashover/backdraft oefenen. Maar in de praktijk is de winst in mijn ogen vrij klein
Maar in elk geval oefen je realistischer als met een knetterkast of gasbrandsimulator. Maar probeer bij je volgende oefeningen in de container eens om de brand in de stookruimte aan te vallen met een gebonden straal en dan 10 sec open laten staan, terwijl de achterdeuren zo goed als dicht zijn.... En als dat je bevalt doe dan nog eens het zelfde brandje maar dan met de 3D blustechniek, en voel het verschil  ;) (als de instructeurs dit toestaan uiteraard)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bloemers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Beleidsmedew. O en P Regiobureau brandweer LN
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2009, 08:22:11
Ik ben vorig jaar in Dordrecht geweest. Je gaat daar in een ruimte zitten waarin gestookt wordt. Een andere ploeg betreed vervolgens de ruimte (cf. procedure) Dan merk je het verschil inderdaad wel!  :)
~ Van klein denken is nooit iemand groot geworden ~