Gepakt met alcohol - invloed sollicitatie/screening

Auteur Topic: Gepakt met alcohol - invloed sollicitatie/screening  (gelezen 4444 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SollicitantGelderland

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 4 oktober 2023, 21:36:26
Hi allemaal,

Al jaren heb ik interesse gehad voor de politie en zat ik te azen op een verkorte HBO opleiding politiekundige nadat ik mijn eigen HBO opleiding had afgerond.
Nu heb ik eindelijk in juni mijn HBO bachelor behaald en op de dag van de diplomering (juni 2023) ben ik 's avonds in een controle gereden met te veel alcohol op, enorm stom en op dat moment nog niet bewust van de gevolgen.
Mee naar bureau, geblazen, te veel, rijverbod van 3 uur en het zou via de officier lopen zei de agent met kans op CBR cursus. (uit mijn hoofd 385 geblazen)
Al redelijk snel uitnodiging van CBR voor LEMA-Cursus, betaald en ingepland in november.
Nu heb ik mij in augustus 2023 ingeschreven voor de MBO4 agent opleiding (aangezien de verkorte HBO er helemaal uit is) en al vrij snel werd ik uitgenodigd voor de intake.
Vrijwel direct heb ik aangegeven aan de recruiter gigantisch in de fout te zijn gegaan begin deze zomer. De intake ging verder heel goed. Na de intake moest de recruiter even kort overleggen vanwege het antecedent en zei het volgende erover:
'Rijden met alcohol op is een misdrijf, en dat beïnvloed de screening. Ga ervan uit dat je op het laatst afgewezen word en dat je nu al beter kan stoppen.' De volgende dag werd ik terug gebeld: als ik het echt graag wil, raden ze mij aan door te gaan met de procedure met de kans alsnog te falen bij de screening. Aangezien ik dit echt echt echt graag wil heb ik toch besloten verder te gaan met de verdere sollicitatieprocedure.

Nu sporttest (2:48) en verificatietoets gehaald met de psychologische test ook al gepland.
Ik wil dit echt heel graag en ben vanaf het begin transparant en eerlijk geweest over het antecedent en naast wat mulder boetes is dit het enige wat op mijn kerfstok staat.
Ik zit met veel ongeduld te wachten op de brief van het OM/ OvJ, ik wil dit graag z.s.m. afgesloten hebben. Omdat dit mijn eerste vergrijp is met alcohol heb ik gelezen dat het met een strafbeschikking word afgedaan.

Mijn vragen luiden: maak ik nog kans tijdens de screening? Hebben jullie tips voor mijn situatie? Hoe lang duurt het voordat het OM/OvJ hier doorgaans over beslist? Moet ik nog tegen de strafbeschikking in beroep gaan?

Lang verhaal. Bedankt voor het lezen en enorm bedankt voor eventuele reacties. Mochten jullie nog aanvullende vragen over deze casus hebben hoor ik het graag.







yk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2023, 08:28:13
Zoals ik begrepen heb is het ene incident het andere niet. Zoals de recruiter al aangeeft ga het proces gewoon door en de kans bestaat dat je inderdaad niet door de screening komt.

Ze gaan je screenen en daarna krijg je nog een gesprek van gemiddeld 3 uur. In die 3 uur komen alle dingen uit je leven aan bod. Waaronder het rijden onder invloed. Ze kijken niet alleen naar het vergrijp maar ook hoe je ermee bent omgegaan en wat je ervan geleerd hebt. Het is dus niet zo zwart/wit. Ik denk dat niemand op het forum hier echt een advies over kan geven. Wat de recruiter zegt is naar mijn mening waar. Het wordt lastig maar het is niet onmogelijk. Schiet je voor nu weinig mee op.

Ik wens je heel veel succes in de verdere selectie!


NN03

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2023, 17:31:29
Wat een lastige situatie zeg. Iedereen kan fouten maken en dat zal iemand van het VIK ook zeggen. Ik zie alleen wel 2 “obstakel” rijden onder invloed wordt gezien als misdrijf en hier wordt aanmerkelijk zwaarder aan getild dan een overtreding. En de tweede is het feit dat het heel recent is. Zolang je nog geen straf beschikking hebt gehad krijg je altijd een negatief advies begreep ik tijdens mijn gesprek.

Mocht je een zo groot mogelijke kans willen maken zorg dat je inzicht toont in waarom je het gedaan hebt. Hoe je er nu tegen aan kijkt ( zonder jezelf slachtoffer te voelen ) en wat je hebt geleerd van dit “incident”

Daarnaast wil ik je de overweging meegeven dat de kans op een negatief advies nu vrij groot is. Dit betekend dat je daarna 3 jaar niet mag solliciteren.  Je zou ook kunnen overwegen je sollicitatie in te trekken en het over een jaar opnieuw te proberen. Ik schat de kans groter in dat het dan lukt dan nu omdat het nu wel heel erg vers is.  


Tomk93

  • Brigadier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2023, 02:44:31
Ik denk dat je nog steeds grote kans maakt. YK geeft aan dat je nog een screening gesprek krijgt van 3 uur. Misschien 20 jaar geleden maar tegenwoordig niet meer. De kans is zelfs groot dat ze het niet eens gaan zien. Toch goed dat je dit wel aangeeft want anders ga je gelijk nat op integriteit.

Verder acht ik de kans groot, mits je geen debiel bent, je gewoon net zoveel kans maakt als de rest. Als ik zo even om mij heen kijk aan nieuwe studenten op mijn team dan kan het eigenlijk ook niet slechter.

Ik ga er wel vanuit dat je verder geen strafblad hebt en dat je hier van geleerd hebt. Mocht er drugs in het spel zijn dan worden je kansen wel heel klein. Verder gewoon doorgaan en zorgen dat je goede resultaten scoort.


Fonz030

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2023, 10:05:53
Mijn gesprek duurde ook 3 uur, dus het lijkt zeker nog voor te komen ;-)

Maar het komt er iig wel op neer dat wij geen weet hebben over mogelijke gevolgen hiervan en het enige advies dat we kunnen bieden, is om open en eerlijk te zijn. Hopelijk zullen ze dit daadwerkelijk als een vergissing beschouwen en ervan uitgaan dat je hier direct van hebt geleerd.

Veel succes in ieder geval met het verloop! Houd ons op de hoogte :)


S almelo92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2023, 18:36:11
Ik denk dat je nog steeds grote kans maakt. YK geeft aan dat je nog een screening gesprek krijgt van 3 uur. Misschien 20 jaar geleden maar tegenwoordig niet meer. De kans is zelfs groot dat ze het niet eens gaan zien. Toch goed dat je dit wel aangeeft want anders ga je gelijk nat op integriteit.

Verder acht ik de kans groot, mits je geen debiel bent, je gewoon net zoveel kans maakt als de rest. Als ik zo even om mij heen kijk aan nieuwe studenten op mijn team dan kan het eigenlijk ook niet slechter.

Ik ga er wel vanuit dat je verder geen strafblad hebt en dat je hier van geleerd hebt. Mocht er drugs in het spel zijn dan worden je kansen wel heel klein. Verder gewoon doorgaan en zorgen dat je goede resultaten scoort.

Denk dat er sowieso tijdens het gesprek hier zeker over gast en ook zeer zeker wel een groot deel van het gesprek zou gaan vullen (als je zo ver komt). Wel vraag ik mij af hoe jij de opmerking bedoeld over de nieuwe studenten? Ligt dit aan hen of aan de opleiding/begeleiding?