Borst afdekken tijdens ECG

Auteur Topic: Borst afdekken tijdens ECG  (gelezen 15586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ocra

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 1 juni 2023, 15:37:06
Hoi allemaal,

Een vraag voor de mensen die regelmatig ECG's draaien en/of aflezen. Ook input van pre-hospitaal is welkom.

Ik werk in een psychiatrische kliniek waar ivm medicatie regelmatig ECG's worden gedraaid. Bij een groot gedeelte van de patiënten ligt het bloot liggen gevoelig ivm trauma's.
Nu zijn werkwijzen verdeeld betreft het afdekken tijdens ECG's ook bij zh-medewerkers (is natuurlijk ook context-afhankelijk); sommigen laten het shirt aan, anderen laten pt. tijdens hele proces ontbloot. Als het kan zou ik het liefst (buiten het plakken om) afdekken met een handdoek oid.

Daarom de vraag hoe dit bij jullie afdelingen gedaan wordt (in niet acute situaties). En voor de mensen die aflezen wat jullie mening/ervaring hierin is.

Alvast bedankt! :)




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2023, 09:31:53
Hoi allemaal,

Een vraag voor de mensen die regelmatig ECG's draaien en/of aflezen. Ook input van pre-hospitaal is welkom.

Ik werk in een psychiatrische kliniek waar ivm medicatie regelmatig ECG's worden gedraaid. Bij een groot gedeelte van de patiënten ligt het bloot liggen gevoelig ivm trauma's.
Nu zijn werkwijzen verdeeld betreft het afdekken tijdens ECG's ook bij zh-medewerkers (is natuurlijk ook context-afhankelijk); sommigen laten het shirt aan, anderen laten pt. tijdens hele proces ontbloot. Als het kan zou ik het liefst (buiten het plakken om) afdekken met een handdoek oid.

Daarom de vraag hoe dit bij jullie afdelingen gedaan wordt (in niet acute situaties). En voor de mensen die aflezen wat jullie mening/ervaring hierin is.

Alvast bedankt! :)

Het maken van het ecg is zo kort dat het eroverheen leggen van een handdoek of kleding uiteindelijk meer tijd kost dan het ecg zelf.
Een handdoek oid die op de kabels ligt zorgt tenslotte vaak voor artefacten waardoor er weer gewacht moet worden.

Mocht een patiënt langere tijd 'vast' liggen dan bedek ik iemand wel, vaak gewoon door het shirt weer naar beneden te doen.

Een t-shirt of hemd doe ik eigenlijk vaak niet eens helemaal uit, naar boven schuiven van het shirt of de kabels van bovenuit het hemd werken ook voldoende en net zo snel. Scheelt ook weer tijd en discomfort tijdens het uitkleden.


Ocra

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2023, 18:04:57
Top bedankt!


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2023, 02:23:41
Vanuit pre-hospitaal: zoals Cavia hierboven al beschreef, vaak even het shirt/trui/hemd van de patiënt omhoog tillen om te stickers te plakken en daarna weer omlaag. Ik maak (en beoordeel) er honderden per jaar, heb nauwelijks last van artefacten en merk geen verschil vs. mensen die volledig ontbloot zijn.


Ocra

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2023, 08:56:26
Mooi, dankjewel!


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2023, 14:25:08
Er zijn ook ecg-apparaten met zuignappen ivp stickers. Kan niet zeggen dat het mij veel tijd scheelt en/of het ecg verbeterd. Maar wellicht scheelt het voor sommigen een handeling.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -