Vooropleiding

Auteur Topic: Vooropleiding  (gelezen 18122 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2006, 20:06:51
Bouwkunde kan in je voordeel werken maar als je zo wie zo voor een technische opleiding hebt gekozen is dat zo. Er zijn nogal wat richtingen in het brandweerwereldje welke je op kan.
Als je kijkt bij de vacatures, ergens bovenaan in dit forum, zie je hoe groot de verscheidenheid is. Ze vragen bij onsin Beverwijk een preparatist, ik kan je nu al vertellen dat bouwkunde dan echt niet interessant is. Ik ben zelf beroeps en heb een pocestechnische opleiding gedaan. En wat blijkt....ik kan er bij het korps bar weinig mee. Ik heb wel geleerd gebruik te maken van mijn gezonde boeren verstand en dat vinden wij in ons korps belangrijk.
Kortom, je zou voor je zelf eerst eens duidelijk moeten maken wat je eigenlijk wil gaan doen in het brandweerwereldje. Probeer vrijwilliger te worden, kan je diploma's gaan halen en wat vooral belangrijk is, je horizon verbreden. ;)


ACKevin

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2006, 20:20:54
Ja ik las ergens dat vrijwillig en beroeps niet zo heel veel verschil is.. maar ik wil dus eigelijk gewoon the basics.. uitrukken, brand blussen, en weer terug en paraat zijn voor de volgende uitruk.. ik weet niet hoe dat heet, of wat je ervoor moet kunnen/kennen.. ik weet echt niet waar ik moet beginnen..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2006, 20:24:55
Ja ik las ergens dat vrijwillig en beroeps niet zo heel veel verschil is.. maar ik wil dus eigelijk gewoon the basics.. uitrukken, brand blussen, en weer terug en paraat zijn voor de volgende uitruk.. ik weet niet hoe dat heet, of wat je ervoor moet kunnen/kennen.. ik weet echt niet waar ik moet beginnen..
Het enige verschil wat er tussen een vrijwilliger en een beroepskracht is dat de beroepsbrandweerman 24uur op de kazerne is.En de vrijwilliger nog een andere baan heeft naast zijn brandweerbaan.Maar een beroeps en een vrijwilliger moeten dezelfde opleiding door  ;)


ACKevin

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2006, 20:25:51
op die manier.. 24 uur op de kazerne lijkt me sterk? 24 uur beschikbaar bedoel je zeker (hoop ik?)  :D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2006, 20:29:44
op die manier.. 24 uur op de kazerne lijkt me sterk? 24 uur beschikbaar bedoel je zeker (hoop ik?)  :D
nee je bent dan 24uur achter heen op de kazerne,overdag doe je gewoon allerlei taken zoals onderhoud voertuigen,opleiding,oefenen en ander werkzaamheden en de uitrukken.In de avond en nachturen gaan je wachturen in,en in die uren ben je op de kazerne en wacht je dus op de uitrukken.En in die 24uursdienst eet en slaap je op de kazerne,en daarna ben je 48uur vrij


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2006, 20:31:04
Hallo Peet, 24 uur, ben je nou helemaal? Gewoon dagdienst en in de avond mee uitrukken met de vrijwilligers is ook een optie 8)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2006, 20:32:01
Hallo Peet, 24 uur, ben je nou helemaal? Gewoon dagdienst en in de avond mee uitrukken met de vrijwilligers is ook een optie 8)
Hoe kon ik dat vergeten,dat was de goeie ouwe tijd   de 24 uursdienst :D :D :D :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2006, 21:58:35
Hoe kon ik dat vergeten,dat was de goeie ouwe tijd   de 24 uursdienst :D :D :D :-X

 :'( :'( :-\ :-[ :(

IK HOOP DAT DEZE TIJD NOG HEEEL LANG ZO BLIJFT!!!!!!! ;) ;)


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #18 Gepost op: 1 april 2006, 21:58:59
eehh ik bedoelde uiteraard  technische opleiding  ipv bouwkundig     mensen met een technische opleiding  hebben een goede kijk op de zaken waar een brandweerman/vrouw  mee te maken krijgen


knarf

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2006, 19:04:37
Het is tegenwoordig een groot nadeel om eerst vrijwilliger te zijn voordat je beroeps wordt. Je jaren als vrijwilliger tellen mee voor de 20 dienstjaren. Dus met 18 jaar vrijwilliger en met 30 solliciteren zit er niet meer in want je mag nog maar 12 als beroeps en in de tijd moet je ook nog omgeschoold worden. Daar trapt geen gemeente meer in