Opvangcentrum AMA's

Auteur Topic: Opvangcentrum AMA's  (gelezen 1581 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stephanie

  • Gast
Gepost op: 17 januari 2006, 14:27:02
Kleine inleiding: ik werk bijna twee jaar in een opvangcentrum voor alleenstaande minderjarige asielzoekers.
Sinds juni vorig jaar ben ik individueel begeleidster van een angolese jongen van 15. Hij heeft nog een oudere zus die alleen woont (met begeleiding) en die ook nog naar school gaat. Zijn grootste wens is zo vlug mogelijk bij haar gaan wonen want het leven in een centrum (nu al iets meer dan vier jaar) is hij heel beu. Zijn voogd en de begeleiding van ons centrum zien dat eigenlijk niet zo zitten, vooral op financieel gebied en de vraag of zijn zus de zorg over hem aankan. Hij heeft ook niet echt besef van geld want het leefloon vindt hij heel veel geld, hij is ook niemand die vrijwillig helpt met iets (is liever lui) en daarom hebben we ook schrik dat de druk op de schouders van zijn zus vergroot...
Heeft iemand tips of dergelijke hoe ik hiermee kan omgaan??




Milou

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2006, 15:10:43
Kleine inleiding: ik werk bijna twee jaar in een opvangcentrum voor alleenstaande minderjarige asielzoekers.
Sinds juni vorig jaar ben ik individueel begeleidster van een angolese jongen van 15. Hij heeft nog een oudere zus die alleen woont (met begeleiding) en die ook nog naar school gaat. Zijn grootste wens is zo vlug mogelijk bij haar gaan wonen want het leven in een centrum (nu al iets meer dan vier jaar) is hij heel beu. Zijn voogd en de begeleiding van ons centrum zien dat eigenlijk niet zo zitten, vooral op financieel gebied en de vraag of zijn zus de zorg over hem aankan. Hij heeft ook niet echt besef van geld want het leefloon vindt hij heel veel geld, hij is ook niemand die vrijwillig helpt met iets (is liever lui) en daarom hebben we ook schrik dat de druk op de schouders van zijn zus vergroot...
Heeft iemand tips of dergelijke hoe ik hiermee kan omgaan??

Dag Stephanie,

Jouw verhaal lezende vraag ik me oprecht af wat je voor tips wilt hebben.

Je geeft al duidelijk aan dat zijn wens, om bij zijn zus te gaan wonen,  bij zowel jou als persoonlijk begeleidster, als de begeleiding van het opvangcentrum veel twijfel oproept.
Dan moet je als begeleidster toch in staat zijn om de jongen uit te leggen dat er op dit moment geen sprake kan zijn van een verhuizing naar zijn zus?


sofieforrez

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2006, 20:23:26
Hallo Stephanie,

Antwoorden op je vraag vind ik heel moeilijk.  Ik kan het teamstandpunt begrijpen maar ik kan ook de jongen begrijpen.  Al vier jaar bij jullie dag in dag uit wonen is verre van ideaal...  Natuurlijk dat het gaan wonen bij de zus, de vrijheid wel lonkt.  Misschien kunnen jullie hem helpen voorbereiden op die stap te zetten om weg te gaan uit het centrum (bij zijn zus gaan wonen of elders gaan wonen?  Hem informeren, hem de waarde van geld bijbrengen,...  Natuurlijk moet ook met de zus rekening gehouden worden.  Ziet zij het zitten dat haar broer bij haar komt wonen?  Kan ze dat wel aan?  

Eigenlijk komen veel vragen bij me op waar ook ik helemaal geen pasklaar antwoord op heb.  Zoiets hangt af van veel situationele factoren.  

Alvast nog heel veel succes bij je begeleiding

Sofie