Gevorderde brandweervoertuigen

Auteur Topic: Gevorderde brandweervoertuigen  (gelezen 8953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

j.scheele

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2006, 08:48:49
hier nog een voertuig wat is gevorderd door de duitsers.
Het is een Dodge T98 uit 1939 welke in 1941 door Geesink is omgebouwd van een kiepwagen van de Gemeente Werken tot een AS 10 personen en een pompcap. van ld2500.
In 1e instantie wilde men een nieuwe Opel kopen, maar dat werd te duur. Daarom werd er voor gekozen om de kiepwagen om te bouwen met 1 voorwaarde. De brandweer moest dan de gemeentelijke sportvelden elke vrijdag van water voorzien.
Het voertuig werd in 1944 geconfisceerd en waar die is gebleven??????

Jan

[verwijderd door de beheerder]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2006, 20:42:11
naast de wagens die door de bezetter werden gevorderd waren er ook voertuigen die zelfs tweekeer gevorderd werden. zo als personenwagens die door de plaatselijke overheid gevorderd werden om omgebouwd dienst te doen als b.v. brandweerwagen. er zijn in het begin van de oorlog verschillende personenwagen omgebouwd tot brandweertrekkers welk de bekende LBD-motorspuitjes moeten trekken die door de rijksoverheid aan waren gekocht. veel luchtbeschermingsdiensten en brandweerkorpsen namen deze wagens in dienst. zo ook deze omgebouwde personenwagen van het type Nash Lafayette 400 uit 1937 welk door Kronenburg in 1941 werd omgebouwd voor brandweerkorps Utrecht, waar het kenteken L-43578 kreeg. in 1944 vond de bezetter het nodig deze wagen na de oost te vervoeren, waarna deze wagen niet meer van terugkwam.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2006, 20:48:58
een andere gevorderde brandweerwagen. was deze Ford Ruhr autospuit met Kronenburg opbouw uit 1940. deze AS10LD2000 had kenteken HZ-64376 en was de eerste brandweerwagen van brandweer Zoetermeer. helaas had Zoetermeer er maar kort lol van, gezien het feit dat de bezetter het in 1944 meenam en het in 1945 bij een bombadement op Berlijn verloren ging. een bijzonderheid bij deze wagen was het feit dat deze autospuit uitgerust was met een extra draagbare motorspuit welk geplaatst was tussen beide cabines. deze foto is ook te vinden in het VBB jubileumboekje Nederlandse brandweer klassiekers door Adriaan Kriek. een leuk boekje met allerei oude foto's van Nederlandse brandweerwagens. ook staan hierin een aantal wagens die door de bezetters gevorderd werden.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


j.scheele

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2006, 00:43:02
een mooi voertuig. ik begrijp waarom dit voertuig gevorderd is, zou hem ook wel willen hebben.
Een mooi informatief boek vind ik het trouwens. Maar in deze tijd van bezuinigingen ( regionaal aanschaffen) vind ik de oude voertuigen toch wat interessanter, vaak eenlingen met hun eigen karakter. Dit moet getoond worden vind ik.
Er zijn vast wel wat korpsen die uniek fotomateriaal hebben wat toch nederlandse brandweergeschiedenis is en wat mij betreft openbaar moet worden.
Maar dat is mijn mening.
Het is wat mij betreft nu al leuk, die oude foto's, al moet ik zeggen dat er zeker heel mooi modern spul is.

Jan


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2006, 10:59:20
Jan

er is zeker onder verschillende korpsen en ook onder personen genoeg materieel voorhanden aan historisch fotomaterieel, maar helaas is het ook vaak zo dat men het liever voorhem zelf wil houden. soms komt er iets los en dan is dat weer leuk voor de gene die hierin interesse heeft. maar gelukkig is er nu een werkgroep opgericht die van plan is hierin wat verandering in te gaan brengen. een aantal medewerkers is inmiddels gestart met een paar projecten die uiteindelijk een goed geschiedkundig boekwerk/boekwerkje moeten opleveren. we hebben ons op de laatste brandweerbeurs in Dordrecht gepressenteerd. in onze werkgroep zitten een paar leden die zich bezig houden met voertuigen. dus in de toekomst staat er het een en ander in de pen. meer kan ik er niet over kwijt. wel dan als men ideeen heeft over onderwerpen of informatie over projecten waar we op dit moment meebezig zijn, dat men deze even aan ons door geeft. we zijn dan wel een jonge werkgroep maar in ons middel zitten verschillende personen die hun sporen in het brandweerwereldtje of met schrijven van boeken over brandweeronderwerpen hebben verdiend. men moet natuurlijk wel begrijpen dat het een en andere soms langer duur, aangezien we dit hoogzakelijk uit hobby doen en we hiernaast vaak ook nog een drukke baan hebben. dit veroorzaakt het feit dan het soms iets langer duurt. informatie over de werkgroep en de projecten waarmee we bezig zijn is hier te vinden  http://www.nbdc.nl/cms/show/id=586830
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


j.scheele

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2006, 11:12:58
Ik kan nu al niet wachten op en publicatie!!!!!!!!!!!!!


Jan


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2006, 13:36:22
hier nog een voertuig wat is gevorderd door de duitsers.
Het is een Dodge T98 uit 1939 welke in 1941 door Geesink is omgebouwd van een kiepwagen van de Gemeente Werken tot een AS 10 personen en een pompcap. van ld2500.
In 1e instantie wilde men een nieuwe Opel kopen, maar dat werd te duur. Daarom werd er voor gekozen om de kiepwagen om te bouwen met 1 voorwaarde. De brandweer moest dan de gemeentelijke sportvelden elke vrijdag van water voorzien.
Het voertuig werd in 1944 geconfisceerd en waar die is gebleven??????

Jan

Jan

waar deze wagen gebleven ?
nou kan ik je daarop wel een antwoord geven. deze is namelijk in 1945 bij een bombadement op Berlijn verloren gegaan. het stond samen met een aantal andere in Nederland gevorderde brandweerwagens in een loods die geraakt werd en door de brand hierna geheel verloren ging inclusief de brandweerwagens die er gestald stonden.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2006, 16:36:30
Louis,

van welke korpsen stonden er voertuigen in die loods? Ook Haagsche????

Jeroen


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2006, 16:41:38
Ja Jeroen

volgens mijn documentatie stonden er twee Ford V8 autospuiten met Geesink opbouw in dat zelfde gebouw. beide waren afkomstig uit Den Haag en beide zijn verloren gegaan.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2006, 20:31:41
Ja Jeroen

volgens mijn documentatie stonden er twee Ford V8 autospuiten met Geesink opbouw in dat zelfde gebouw. beide waren afkomstig uit Den Haag en beide zijn verloren gegaan.

Louis weet je ook de kentekens van deze twee voertuigen? In mijn overzicht staan namelijk 4 Ford V8's die hiervoor "in aanmerking" komen.