Hoe bewust ben jij je van de veiligheidsrisico's tijdens je werk ?

Auteur Topic: Hoe bewust ben jij je van de veiligheidsrisico's tijdens je werk ?  (gelezen 3638 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
N.a.v. een dicussie binnen onze ploeg, na het zien van de DVD van de brand in de koningkerk met de hele ploeg(die eigenlijk iedere hulpverlener zou moeten zien) , ontstond er een discussie over bovenstaand onderwerp.

De DVD heeft zeker bij mij een diepe indruk achtergelaten, het is een DVD welke, vind ik, voor iedere hulpverlener geschikt en leerzaam is.

Er werden bij ons vele kreten geroepen, van: Ik ben me zeer bewust van de risico's, maar als je er eenmaal voorstaat, doe je toch wat je opgedragen wordt, je staat er dan minder bij stil, tot, ik zou het niet weten hoe ik dan reageer..............

Ik ben benieuwd wat jullie hierin beweegt, en jullie je bewustzijn van dit onderwerp ervaren........

Ik heb het bij het onderwerp algemeen gezet, omdat ik vind dat het iedere hulpverleningstak aangaat.




lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2006, 14:18:02
Ik volg gewoon de bevelen op maar zal wel aandragen als er iets is wat mij onveilig lijkt.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2006, 14:26:16
Nu heb ik niet zoveel ervaring met dit topic (gelukkig).
Maar als mij iets absoluut onveilig lijkt (en het ook tegen voorschriften en protocollen ingaat) dan ga ik dus niet!
Dan maar dienstweigeren
Mijn intentie is namelijk wel om na de inzet thuis te komen.

RAdeR


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2006, 14:32:06
Tja leuke vraag,ben jeje bewust van je veiligheidsrisico,s?
Ja,daar ben ik me ter dege van bewust.Alleen als brandweerman/vrouw zijnde moet je nogal al eens de gevaarszone opzoeken,anders kun je simpelweg je werkt niet doen.
Op het moment dat wij een binnenaamval doen bij een woningbrand zit je al in een gevaarlijke situatie,alleen moet je zelf een afweging maken wanneer het niet meer kan.En je terug moet.

Ik heb zelf een paar jaar geleden in een situatie gezeten bij een woningbrand,waar een flashover aanstaande was,maar waar ook een slachtoffer binnen zat.Dan zul je een afweging moieten gaan maken,om of niet naar binnen te gaan,of wel.M,n maatje en ik hebben er voor gekozen om toch naar binnen te gaan.

Ik volg gewoon de bevelen op van de bevelvoerder,maar als ik tijdens m,n werk erachter kom dat de situatie,zeer gevaarlijk is.Dan zal ik de klus staken,en dat doorgeven aan de bevelvoerder.Ik heb tenslotte ook een maat bij me,en wij zorgen opdat moment voor elkaars veiligheid


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2006, 14:56:21
Ik denk dat dat bij jullie (als brandweer) wat meer speelt als in onze sector daar jullie werk gewoon gevaarlijker is.

Maar we weten wel allemaal (geel, rood en blauw) dat er risico's aan ons beroep zitten, dat wisten voor we er mee begonnen en daar hebben we toen eigenlijk al mee ingestemd.

Persoonlijk denk ik niet zo heel vaak na over de veiligheidsrisico's, wat uiteraard niet betekend dat je niet aan je eigen en aan je omgevings veiligheid denkt, zeker bij 'n vko(b) waar 't verkeer nog omheen raast zit je met een veiligheids issue, of als je naar een agressieve junk ofzo gestuurd wordt dan weet je wat voor risico's daar aan hangen, en dan ben je uiteraard iets voorzichtiger.

Maar ik denk dat je er pas weer echt aan gaat denken als het misgaat.
Ik stond 'n keer achterin de wagen toen me met spoed richting ziekenhuis onderweg waren toen er plotseling vol geremd en uitgeweken moest worden voor 'n auto die niet oplette, en daardoor vloog ik door de wagen heen, en had ik her en der wat kneuzingen en moest ik zelf foto's laten maken in het ziekenhuis.
En dan besef je eigenlijk pas weer van "ja, eigenlijk zitten er best wat risico's aan dit beroep, het had ook heel anders kunnen aflopen.

Sinds mijn stage in Engeland en met mijn emigratieplannen in het vooruitzicht denk ik er wel meer over na, maar dat komt omdat de omstandigheden daar anders zijn, het is daar gewoon gevaarlijker, ze dragen niet voor niks kogelvrije vesten en steekvesten onder/over de kleding.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2006, 17:29:20
Goede vraag!

Voor vele zaken wordt volgens protocol gewerkt  m.b.t. hygiëne, voorkomen van prikongevallen , röntgen straling etc.
Hier bij wel oplettende steeds ook voor de veiligheid van collega's!
Ook bij ons geld: eigen veiligheid eerst.

maar laten we 't er maar niet over hebben: Hoe veilig voel je je op je werkplek?  :-X
(en daar mee doelende op agressie e.d.) :-X


Apekopje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2006, 20:58:03
Voor de meeste dingen is een procedure, waar we allemaal van op de hoogte (zouden moeten) zijn. Maar het pand is alleen zo slecht en staat op de nominatie om gesloopt te worden, dat het niet zeker is of de aanwezige procedures wel werken.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2006, 21:02:46
Ik bedenk het meestal achteraf... hoewel ik ook collega's heb die echt blauw meetbuisje willen zijn..... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2006, 22:03:58
Ik heb "bewust"  gekozen.

Ben mezelf van de gevaren bewust die ik loop. Je weet van elk meest voorkomend incident wel de gevaren en daar ben je je tijdens een inzet ook wel van bewust.

Maar............met alle regeltjes die we kennen wordt het soms wel heel moeilijk om je werk te kunnen doen. Wat volgens de theorie een gevaar zou moeten zijn hoeft per definitie in de praktijk nog geen gevaar te betekenen. Zolang je zelf weet waar je mee bezig bent, wat je handelingen voor gevolg of resultaat hebben kun je gevaren voor een groot deel ondervangen.

Wil niet zeggen dat je daardoor nooit gevaar loopt want ongelukken gebeuren niet voor niets en kunnen zelfs de beste, in mijn geval brandweerman, treffen.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik alles volgens de regeltjes doe, integendeel zelfs want de praktijk leert in ieder geval bij ons dat het niet anders gaat en dan loop je een afgewogen risico. Zoals al eerder gezegd ga je bij een melding van een brand met slachtoffers een stapje verder als dat je misschien in dezelfde situatie maar dan zonder slachtoffers zou doen.

Kortom ik ben me bewust van de gevaren maar zal zeker mijn bevelvoerder er op aanspreken als er zich een situatie voordoet waarvan ik weet dat die een gevaar oplevert of gaat leveren. Gelukkig heb ik een groot vertrouwen in mijn leidinggevenden en hoef ik daar niet snel bang voor te zijn dat het gebeurt ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2006, 22:32:17
Als ik spreek over mijn dagelijks werk dan ben ik zeker bewust van de eventuele risico's.
Ik werk de hele dag met en tussen de drukcylinders en weet wat de gevolgen kunnen zijn als daar iets mee fout gaat.
Ik ga daar dan ook echt wel bewust en redelijk voorzichtig mee om.
  Ta