Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 95307 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #140 Gepost op: 3 januari 2010, 16:42:51
Wie is 'wij'?  :)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #141 Gepost op: 4 januari 2010, 22:34:30
Ben ook wel benieuwd wie 'wij' is. Maar het principe is hetzelfde: vergroten van je doderuimte-ventilatie, dus CO2 verhogen. Voordeel bij zo'n stuk slang is dat je ook voldoende zuurstof binnen krijgt. ;) Na een hyperventilatieprovocatie gebruiken wij (longfunctieanalysten) ook wel een buis om de echte hyperventilanten weer op normaal niveau te krijgen. In vrijwel alle gevallen zeer effectief!
Groet
Sam
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #142 Gepost op: 5 januari 2010, 21:51:52
Ben ook wel benieuwd wie 'wij' is. Maar het principe is hetzelfde: vergroten van je doderuimte-ventilatie, dus CO2 verhogen. Voordeel bij zo'n stuk slang is dat je ook voldoende zuurstof binnen krijgt. ;) Na een hyperventilatieprovocatie gebruiken wij (longfunctieanalysten) ook wel een buis om de echte hyperventilanten weer op normaal niveau te krijgen. In vrijwel alle gevallen zeer effectief!
Groet
Sam

Wij zijn een aantal EHBOérs die ook evenementen lopen wij kwamen er achter dat dit net zo goed werkte en SO dit eerder deden dan in een zak ademen vandaar.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #143 Gepost op: 14 februari 2010, 01:31:34
Deze week in de praktijk ondervonden dat de theorie klopt...een vreselijk opgefokte en agressieve dame die hyperventileerde in combinatie met ethyl en coke tot ze een AH stilstand deed...self solving solution

Na een minuutje een prikkeltje gegeven waardoor hij spontaan weer in gang ging, helaas terug in een hyperventilatie  ;D
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


helm

  • Gast
Reactie #144 Gepost op: 11 augustus 2015, 08:55:25
samenvoeging topics
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366594 date=1439274886
Ik ken zat mensen die regelmatig in hyperventilatie vallen en geen acute aandoeningen hebben. Dat betekent wel dat je elke keer alert moet zijn op andere tekens en symptomen die wel kunnen duiden op (andere) acute aandoeningen, GBV dus.
Als iedereen bij hyperventilatie direct gaat alarmeren zonder GBV te gebruiken dan kan je het aantal ambulances in Nederland wel verdubbelen.

Beste man, dit is dus echt niet goed wat je doet. HVS is geen diagnose voor een ehbo-er. Bij tekenen van hyperventileren altijd alarmeren.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #145 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:20:33

Misschien een beetje off-topic maar het verbaasd me wel dat er in het ehbo boek bij hyperventilatie staat: "probeer het slachtoffer te kalmeren. Soms helpt het om een andere houding aan te nemen, bijvoorbeeld met het hoofd tussen de knieën. Mocht de aanval erg lang aanhouden of er treden andere symptomen op, schakel dan deskundige hulp in.". Terwijl als ik het goed begrijp hier je eigenlijk altijd 112 moet bellen.


helm

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:32:30
Citaat van: owning31 link=msg=1366716 date=1439313633
Misschien een beetje off-topic maar het verbaasd me wel dat er in het een ehbo boek bij hyperventilatie staat: "probeer het slachtoffer te kalmeren. Soms helpt het om een andere houding aan te nemen, bijvoorbeeld met het hoofd tussen de knieën. Mocht de aanval erg lang aanhouden of er treden andere symptomen op, schakel dan deskundige hulp in.". Terwijl als ik het goed begrijp hier je eigenlijk altijd 112 moet bellen.

Niet het boek maar een boek. En dat boek geeft een gevaarlijk advies.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #147 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:35:09
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366717 date=1439314350
Niet het boek maar een boek. En dat boek geeft een gevaarlijk advies.
Het is de eerste keer eigenlijk dat ik dit hoor. Maar wel goed om te weten, kan het tenminste opgenoemd worden tijdens de herhalingslessen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #148 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:36:32
Ik heb dat boek niet bij de hand, maar spreken ze on het boek niet van een paniekaanval met hyperventilatie als gevolg? Dat ogenschijnlijk kleine details maakt het verschil.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #149 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:42:41
Nee het staat onder het kopje hyperventilatie ( het oranje kruis boek)