Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 94697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2006, 16:39:43
In de medische literatuur heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden, maar wat ik zo lees is inderdaad de constrictie van de vaten in de hersenen doorslaggevend.
Ik heb morgen en overmorgen nog enkele colleges, ik ga het eens even navragen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2006, 18:26:14
En wat is nog de relevantie voor de vragensteller die de duiscussie opende ?
Volgens mij is dit deel bedoeld om vragen op het gebied van de EHBO te stellen
We moeten er voor waken dat de EHV'ers afhaken omdat de academisch correcte antwoorden op het scherp van de snede geformuleerd moeten worden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2006, 17:23:34
Recent onderzoek, heeft aangetoond, dat het begrip over hyperventilatie, zoals we dat altijd hadden toch niet zo duidelijk is.. Eigenlijk is duidelijker geworden, dat we helemaal niet zo precies weten..  Eigenlijk is meer vast komen te staan, dat er meer in psycho-sociale oorzaken gezocht moeten worden, dan in bio-mechanisme oorzaken..

Het is dus niet zo, dat als mensen een bepaald gasmengsel in hun longen daardoor meer kunnen gaan hyperventileren.
Het bewustzijn verlies is dus niet noodzakelijk gewijs te verklaren door het bio-mechanisme, maar meer waarschijnlijker door psycho-socale oorzaken.
Daar dit nog maar door ik meen 2 onderzoeken is aangetoond, en nog niet iedereen dit heeft overgenomen ijlen dus  veel lesmaterialen en bronnen na...
Verder is het geloof ik zo dat er een definitie discussie loopt, over wat men over hyperventilatie in het algemeen verstaat.. (leken-terminologie) en de letterlijke betekenis, zoals die gehandteerd word door de gasboeren, en seh-verpleegkundigen.. Door deze verschillende kijk op de wereld, onstaan er dus enorme misverstanden..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2006, 17:54:09
En wat is nog de relevantie voor de vragensteller die de duiscussie opende ?


Hij zou het mechanisme, waarvan hij niet wist of het bestond, nu misschien ook enigzins kunnen begrijpen
Ik denk dat hij met reacties in dit topic op zijn wenken bediend is.
Uiteraard had het antwoord ook uit 1 woord kunnen bestaan namelijk "Ja" en ook dan was zijn vraag beantwoord, maar een stukje achtergrond erbij kan geen kwaad, je hoeft het immers niet te lezen als het naar je gevoel te diep gaat, die ene vraag en dat ene antwoord roepen nu eenmaal nieuwe vragen en antwoorden op en dat is nu juist de sterkte van het forum, voor iedereen wat en je bepaalt zelf waar en wanneer je afhaakt. (zolang ook het 'simpele' antwoord maar gegeven wordt)

Als instructeur krijg je regelmatig de vraag "waarom vallen die mensen flauw" en dan is het toch handig als je iets van de achtergrond begrijpt en niet gaat roepen dat je teveel zuurstof binnen krijgt.
Als men gaat vragen "hoe vernauwen die nu aderen precies bij te veel co2" zou ik zeggen "dit gaat te ver" maar ieder zijn/haar grens.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2006, 00:02:46
Hij zou het mechanisme, waarvan hij niet wist of het bestond, nu misschien ook enigzins kunnen begrijpen
Ik denk dat hij met reacties in dit topic op zijn wenken bediend is.

Ik betwijfel dat, maar dat is niet de discussie. Ik zou er voor willen pleiten om dit soort discussies te voeren bij de SEH of misschien en nieuwe groep daarvoor in het leven roepen.
Ik ben redelijk thuis in de materie, maar ik moet er toch de nodige boeken bijhalen om het goed te kunnen volgen.
Ik heb er geen moeite mee dat er zo diep op ingegaan wordt, maar dat het in de groep vragen aan de EHBO gebeurd.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2006, 10:32:13
Het is dus niet zo, dat als mensen een bepaald gasmengsel in hun longen daardoor meer kunnen gaan hyperventileren.
Het bewustzijn verlies is dus niet noodzakelijk gewijs te verklaren door het bio-mechanisme, maar meer waarschijnlijker door psycho-socale oorzaken.

Bewustzijnsverlies door psycho-sociale oorzaken? Bijzonder, dat zou betekenen dat iemand die is gaan hyperventileren door een psychische oorzaak en die vervolgens flauwvalt (syncope) zich ' aanstelt'? Welke onderzoeken waren dit?

Ik heb gisteren even kort aan een professor gevraagd wat  nou de oorzaak is van de syncope bij psychogene hyperventilatie. Zijn antwoord was de vasoconstrictie in de hersenvaten door de vermindering CO2 wel een rol speelde, maar dat vasodilatatie in de rest van het lichaam waarschijnlijk het grootste aandeel had in de syncope, er treed immers een bloeddrukdaling op.
De vasoconstrictie in de hersenvaten zorgt vooral voor de verschijnselen van duizeligheid, sterretjes/vlekken zien.
De vasodilatatie in de rest van het lichaam is iets dat door de hersenen wordt aangestuurd. Zijn toevoeging was wel dat de precieze oorzaak niet voor 100% duidelijk is, omdat centraal (in de hersenen) erg moeilijk onderzoek te doen is.
De combinatie van factoren zorgt dus voor de uiteindelijke syncope.

Ik betwijfel dat, maar dat is niet de discussie. Ik zou er voor willen pleiten om dit soort discussies te voeren bij de SEH of misschien en nieuwe groep daarvoor in het leven roepen.
Ik ben redelijk thuis in de materie, maar ik moet er toch de nodige boeken bijhalen om het goed te kunnen volgen.
Ik heb er geen moeite mee dat er zo diep op ingegaan wordt, maar dat het in de groep vragen aan de EHBO gebeurd.

Dat probleem hebben we hier al meer gehad. Een nieuwe groep maken doet men niet, want voor andere onderwerpen in de EHBO hebben we dat ook al eens gevraagd. Je kent het antwoord.
Verplaatsen naar SEH kan, maar vind ik niet zo nodig, de primaire vraag werd gesteld in EHBO en dit is een onderwerp dat in de EHBO met enige regelmaat voorkomt. Verplaatsen naar SEH zorgt voor verwarring. Dat het erg diep gaat in de stof, mee eens. Maar dat moet kunnen, sommige dingen in de EHBO zijn eenvoudig te verklaren, andere niet.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2006, 10:48:35
Bewustzijnsverlies door psycho-sociale oorzaken? Bijzonder, dat zou betekenen dat iemand die is gaan hyperventileren door een psychische oorzaak en die vervolgens flauwvalt (syncope) zich ' aanstelt'? Welke onderzoeken waren dit?

 aanstelt ???


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2006, 13:34:18
Peter praat over een psychosociale oorzaak voor het verlies van bewustzijn (de syncope, collaps, flauwvallen). Als iemand zijn bewustzijn verliest dan ligt hier, lijkt me, een biologische oorzaak aan ten grondslag. Misschien dat ik die term verkeerd begrijp of Peter's bericht verkeerd interpreteer.

Aan hyper ventilatie kan wel een psychische oorzaak ten grondslag liggen, zoals emotie, schrik of iets dergelijks. Daarnaast kan hyperventilatie een lichamelijke oorzaak hebben door bijvoorbeeld een verandering in de pH van het bloed. De oorzaak dat iemand flauwvalt in het eerste geval is niet psychisch, maar biologisch, vanwege de eerder in de discussie genoemde redenen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2006, 16:19:13
Ik heb gisteren even kort aan een professor gevraagd wat  nou de oorzaak is van de syncope bij psychogene hyperventilatie. Zijn antwoord was de vasoconstrictie in de hersenvaten door de vermindering CO2 wel een rol speelde, maar dat vasodilatatie in de rest van het lichaam waarschijnlijk het grootste aandeel had in de syncope, er treed immers een bloeddrukdaling op.
De vasoconstrictie in de hersenvaten zorgt vooral voor de verschijnselen van duizeligheid, sterretjes/vlekken zien.
De vasodilatatie in de rest van het lichaam is iets dat door de hersenen wordt aangestuurd. Zijn toevoeging was wel dat de precieze oorzaak niet voor 100% duidelijk is, omdat centraal (in de hersenen) erg moeilijk onderzoek te doen is.
De combinatie van factoren zorgt dus voor de uiteindelijke syncope.

Klinkt inderdaad heel logische de (bloed)druk wordt verlaagd en de (vaat)weerstand verhoogd, met een veel lagere doorstroming en zuurstof toevoer als gevolg.
Misschien is het toch een leuk onderwerp voor een onderzoekje om te bepalen wat de invloed van hyperventileren op de bloeddruk is.
Helemaal zal die vergelijking niet opgaan omdat bij de 'echte' aanvallen ook extra adrenaline etc zal vrijkomen, die waarschijnlijk bij een vrijwilliger niet vriijkomen.

Verder geloof ik ook niet in een psychologische primaire oorzaak van het flauwvallen, volgens mij is in alle gevallen primair zuurstoftekort de oorzaak. Dat soms psychologische zaken een rol kunnen spelen bij de mechanismen die leiden tot het optreden van dat zuurstof tekort wil ik best geloven, maar dat maakt die zaken niet ook gelijk de primaire oorzaak.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2006, 00:30:37
Altijd leuk , leerzaam, educatief en verrijkend, de mens als 'psycho-socio-somatische eenheid'  ;)  voer voor discussie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod