Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 94633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2006, 01:01:37
Verder geloof ik ook niet in een psychologische primaire oorzaak van het flauwvallen, volgens mij is in alle gevallen primair zuurstoftekort de oorzaak. Dat soms psychologische zaken een rol kunnen spelen bij de mechanismen die leiden tot het optreden van dat zuurstof tekort wil ik best geloven, maar dat maakt die zaken niet ook gelijk de primaire oorzaak.

Wat zie je als primaire oorzaak ? Het mechanisme van flauwvallen is gericht op het beschermen van het s.o. tegen de overwelgende psychische schok. Dat het lichaam dit bereikt door het verminderen van de zuurstoftoevoer naar de hersenen kun je dan niet als de primaire oorzaak zien.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2006, 01:05:56
Wat zie je als primaire oorzaak ? Het mechanisme van flauwvallen is gericht op het beschermen van het s.o. tegen de overwelgende psychische schok. Dat het lichaam dit bereikt door het verminderen van de zuurstoftoevoer naar de hersenen kun je dan niet als de primaire oorzaak zien.

Ik geloof niet dat het lichaam zichzelf bewust uitschakeld bij heftige emotionele reactie, ik heb daar in ieder geval nog nooit bewijs van gezien.
Ik zou ook zo snel niet weten waarom dat beschermend zou zijn, het maakt in ieder geval een leuze uit het "flight or fight" onmogelijk en daarmee lijkt het lichaam zich juist meer in gevaar te brengen dan dat het beschermt.
Maar mocht je die info wel hebben dan houd ik me graag aanbevolen.
Maar ook als dat mechanisme wel bestaat dan nog lijkt mij zuurstoftekort de primaire oorzaak, met "primaire" in de betekenis van "direkte"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2006, 01:20:50
Ik geloof niet dat het lichaam zichzelf bewust uitschakeld bij heftige emotionele reactie, ik heb daar in ieder geval nog nooit bewijs van gezien.
Maar mocht je dat wel hebben dan houd ik me graag aanbevolen.
Maar ook als dat mechanisme wel bestaat dan nog is zuurstoftekort de primaire oorzaak, met primair in de betekenis van "direkt"

Nee die bewijzen kunnen er niet zijn omdat deze reacties per definitie niet bewust gebeuren.
Nog afgezien van het feit dat het lichaam zich niet uitschakeld, maar het bewustzijn tijdelijk uitschake;d.

Als iemand flauw valt bij het zien van bloed is dan de primiare oorzaak van het flauwvallen de aanblik van het bloed of het zuurstoftekort door de fysieke reactie op de aanblik ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2006, 10:07:39
Altijd leuk , leerzaam, educatief en verrijkend, de mens als 'psycho-socio-somatische eenheid'  ;)  voer voor discussie.

Precies...
Even voor de duidelijkheid,

Voorheen dacht men dat uitsluitend een bio-mechanisme reactie welke direct gevolg was van het hyperventileren welke het gevolg had iemand zijn of haar bewustzijn kan verliest..
Nu komt men er achter dat met een mooi woord de psycho-socio-somatische eenheid, net iets ingewikkelder in elkaar zit dan dat men veronderstelde.
Er is steeds meer bewijs dat een andere prikkel uit de hersenen, dit effect bereikt, dan het hyperventileren aan zich..
Wetenschappelijk bewijs is er weldegelijk dat het bewustzijn tijdelijk is uitgeschakeld of andere effecten zijn, die niet direct te verklaren vallen uit de bio-chemische mens, maar wel degelijk te verklaren zijn via de psychiaterie..

Iemand die hyperventileert, kan een biomechanische of biochemische oorzaak hebben, echter voor het overgrootte deel zal dit toch verklaart moeten worden uit de psychiatrie, zeg maar een psycho-sociale oorzaak..

Voor de Eerste Hulp, doen we voornamelijk aan symptoombestrijding en de patient te kalmeren en tegen zich zelf en de omgeving te beschermen..
Goed naar het gedrag van het slachtoffer kijken, kan je al wel iets zeggen over het een pyscho-sociale oorzaak heeft, of een bio-mechanische oorzaken, waar bij voornamelijk geldt, slachtoffer gerust stellen..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2006, 21:18:23
Van de bovenstaande twee posts zou ik graag wetenschappelijk bewijs zien in de vorm van artikelen met bronvermelding.
Het genoemde vind ik allemaal wat vaag aandoen en weinig onderbouwd.

Vopr de duidelijkheid:

Wat is de oorzaak dat iemand het bewustzijn verliest bij hyperventilatie?
Ik dat dat Jacques en ik het nu ongeveer wel eens zijn: Door de daling in CO2 in het bloed treed vasoconstrictie op in de vaten in de hersenen en vasodilatatie in andere vaten in het lichaam. Bloeddruk daalt, zuurstofperfusie in de hersenen daalt, duizeligheid + zwarte vlekken zien treedt op, so valt flauw (syncope).

De oorzaak dat iemand hyperventileert:
Kan psychisch zijn door paniek, angst, emoties enzovoorts.
Kan lichamelijk zijn door bijvoorbeeld een disbalans in de zuur/base huishouding.

Als ik jullie goed begrijp is er dus een mechanisme dat het bewustzijn uitschakeld om het lichaam te beschermen?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2006, 23:39:27
Ik dat dat Jacques en ik het nu ongeveer wel eens zijn: Door de daling in CO2 in het bloed treed vasoconstrictie op in de vaten in de hersenen en vasodilatatie in andere vaten in het lichaam. Bloeddruk daalt, zuurstofperfusie in de hersenen daalt, duizeligheid + zwarte vlekken zien treedt op, so valt flauw (syncope).

Yep ! (naast de hypocapnie zal soms ook een vasovagale reactie zorgen voor een algemene bloeddrukdaling/bloedvatverwijding, dit mechanisme werkt dan het vrijgekomen adrenaline (vasocontrictie) weer tegen)

Citaat
De oorzaak dat iemand hyperventileert:
Kan lichamelijk zijn door bijvoorbeeld een disbalans in de zuur/base huishouding.

Als de snelle diepe ademhaling fysiologisch functioneel is om een bestaande zuur/base onbalans te corrigeren, is er dan wel sprake van een hyperventilatie ? Voor mijn gevoelis hij dan in overeenstemming met de behoefte of zie ik dat verkeerd ?

En ik ben ook erg benieuwd naar de onderbouwing van de "psychologische zekering"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2006, 23:52:37
Mijn "bewijs" is dat mensen onmiddellijk flauw kunnen vallen als ze een schokkende medeling te horen krijgen of omdat ze een druppel bloed zien.
Ik heb geen flauw benul welke processen e.e.a. tot gevolg hebben, maar de trigger is in ieder geval een psychische oorzaak.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2006, 23:55:20
Mijn "bewijs" is dat mensen onmiddellijk flauw kunnen vallen als ze een schokkende medeling te horen krijgen of omdat ze een druppel bloed zien.
Ik heb geen flauw benul welke processen e.e.a. tot gevolg hebben, maar de trigger is in ieder geval een psychische oorzaak.

Dat is m.i. een vasovagale reactie, dus acute bloedvatverwijding die eveneens acute bloeddrukdaling en hypoxie van de hersenen tot gevolg heeft. De vagale stimulans kan eveneens een bradycardy of zelfs een (kortdurende) asystolie tot gevolg hebben.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 31 januari 2006, 00:37:56
Van de bovenstaande twee posts zou ik graag wetenschappelijk bewijs zien in de vorm van artikelen met bronvermelding.
Het genoemde vind ik allemaal wat vaag aandoen en weinig onderbouwd.

Vopr de duidelijkheid:

Wat is de oorzaak dat iemand het bewustzijn verliest bij hyperventilatie?
Ik dat dat Jacques en ik het nu ongeveer wel eens zijn: Door de daling in CO2 in het bloed treed vasoconstrictie op in de vaten in de hersenen en vasodilatatie in andere vaten in het lichaam. Bloeddruk daalt, zuurstofperfusie in de hersenen daalt, duizeligheid + zwarte vlekken zien treedt op, so valt flauw (syncope).

De oorzaak dat iemand hyperventileert:
Kan psychisch zijn door paniek, angst, emoties enzovoorts.
Kan lichamelijk zijn door bijvoorbeeld een disbalans in de zuur/base huishouding.

Als ik jullie goed begrijp is er dus een mechanisme dat het bewustzijn uitschakeld om het lichaam te beschermen?



Leuk idee om een en ander eens in een laboratoriumsetting wetenschappelijk te gaan onderzoeken, er zal/kan vast wel weer iemand op zo'n relevant onderzoek gaan promoveren..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 31 januari 2006, 01:04:44
Dat is m.i. een vasovagale reactie, dus acute bloedvatverwijding die eveneens acute bloeddrukdaling en hypoxie van de hersenen tot gevolg heeft. De vagale stimulans kan eveneens een bradycardy of zelfs een (kortdurende) asystolie tot gevolg hebben.

Maar welke dominosteen is nou de oorzaak en welke het gevolg, want daarover hadden we het geloof ik over.

- het bericht
- de psychische verwerking het bericht
- de bloedvat verwijding
- de acute bloeddrukdaling
- de hypoxie
- de verstoorde hersenwerking