Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 94403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 31 januari 2006, 08:11:03
Maar welke dominosteen is nou de oorzaak en welke het gevolg, want daarover hadden we het geloof ik over.

- het bericht
- de psychische verwerking het bericht
- de bloedvat verwijding
- de acute bloeddrukdaling
- de hypoxie
- de verstoorde hersenwerking

Ieder effect is het direkte gevolg van de stap ervoor, in de cascade die beschreven is van "iets ervaren" tot "flauwvallen" is flauwvallen de laatste stap (domino steen) en hypoxie de een na laatste (steen), dus is de hypoxie is de directe oorzaak van het flauwvallen.

Maar goed, het maakt op zich niet zo veel uit wat je "de oorzaak" noemt, zolang je het mechanisme maar begrijpt kun je ingrijpen door 1 of meerdere domino steentjes te verwijderen voordat de laatste valt.

Als een kind wat niet kan zwemmen verdrinkt dan stel ik dat kypoxie de oorzaak van het overlijden is, iemand anders zal zeggen "verdrinking" "niet kunnen zwemmen" "de val in het water" ,  "het ontbreken van toezicht" , "het ontbreken van een hek om het water" etc etc Wie heeft er gelijk ....? En hoe belangrijk is dat ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 31 januari 2006, 08:34:17
Voor de ehbo-er totaal irrelevant (hoewel misschien leuk om te weten), misschien interessant voor de huisarts die samen met de patient naar een oplossing moet zoeken voor de hyperventilatie.
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 31 januari 2006, 11:02:25
Als de snelle diepe ademhaling fysiologisch functioneel is om een bestaande zuur/base onbalans te corrigeren, is er dan wel sprake van een hyperventilatie ? Voor mijn gevoelis hij dan in overeenstemming met de behoefte of zie ik dat verkeerd ?

Dat zit em een beetje in de term en de verwarring rond die term. Als je kijkt naar de longen kan er sprake zijn van hypoventilatie, normoventilatie en hyperventilatie. Het is puur een term die de snelheid (aantal keer per minuut) van de ademhaling beschrijft en daarmee de aanvoer van zuurstof en de afvoer van CO2. In het geval van een gestoorde zuur/base balans zal die hyperventilatie gebruikt worden om de balans weer terug te brengen (heb ik wel eens eerder uitgelegd hier op het forum). Hyperventilatie als symptoom.

In de volksmond hebben we het vaker over hyperventilatie als een reactie op paniek, waarbij mensen sneller gaan ademhalen. Hyperventilatie als beeld. (als je dat zo kan stellen)


Mijn "bewijs" is dat mensen onmiddellijk flauw kunnen vallen als ze een schokkende medeling te horen krijgen of omdat ze een druppel bloed zien.
Ik heb geen flauw benul welke processen e.e.a. tot gevolg hebben, maar de trigger is in ieder geval een psychische oorzaak.


Dat ben ik met je eens.

Dat is m.i. een vasovagale reactie, dus acute bloedvatverwijding die eveneens acute bloeddrukdaling en hypoxie van de hersenen tot gevolg heeft. De vagale stimulans kan eveneens een bradycardy of zelfs een (kortdurende) asystolie tot gevolg hebben.


Precies. Dat is het mechanisme achter de flauwte die optreed. We hebben dus een beetje verwarring over wat we nou precies bedoelen.
Maar goed, dat komt er van als mensen niet goed lezen. Jacques en ik hadden het over de oorzaak van de flauwte die optreed bij hyperventilatie, het mechanisme daarachter en wat de precieze oorzaak was. Het hele psychische voortrajekt was niet aan de orde.

Voor de ehbo-er totaal irrelevant (hoewel misschien leuk om te weten), misschien interessant voor de huisarts die samen met de patient naar een oplossing moet zoeken voor de hyperventilatie.
Laten we EHBO'ers maar zo dom mogelijk houden, dat is wel zo makkelijk.  :-X Laten we met dit inspirerende antwoord de discussie maar afsluiten.  8)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #43 Gepost op: 31 januari 2006, 12:28:45
Nou zeg ik er expres achter "maar misschien leuk om te weten" om dit soort antwoorden te voorkomen. Ik zeg nergens dat ik er tegen ben dat mensen dit weten, maar voor de ehbo hoef je dit niet te weten.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 31 januari 2006, 14:00:43
Dat zit em een beetje in de term en de verwarring rond die term. Als je kijkt naar de longen kan er sprake zijn van hypoventilatie, normoventilatie en hyperventilatie. Het is puur een term die de snelheid (aantal keer per minuut) van de ademhaling beschrijft

Ok , ik ging er vanuit dat een hyperventilatie een ventilatie was die hoger was als de (metabole) behoefte van het lichaam.
Als je die 'betekenis' gebruikt kan iemand snel en diep ademhalen zonder dat er sprake is van hyperventilatie.
Maar het is inderdaad zoals zo vaak een kwestie van definitie.

Wat betreft het diep(er) ingaan op stof op dit forum, die ruimte moet er zijn denk ik en het is ook geen optie om een nieuw topic te starten zodra het een beetje technisch begint te worden. De ehbo'er is denk ik zelf uitstekend in staat om te bepalen wat voor hem/haar relevant is en wat niet.
Of heeft iemand anders een beter voorstel ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #45 Gepost op: 31 januari 2006, 15:17:33
Tachypneu (snel ademhalen) hoeft niet tot hyperventilatie te leiden... Afhankelijk van een heleboel variabelen.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #46 Gepost op: 31 januari 2006, 17:12:02
Tjonge-jonge-jonge zeg, t lijkt wel een wedstrijdje ''wie kan de meeste medische termen in een zin proppen''  ........ >:( :'(

Ga ernou maar eens gewoon van uit dat je niet alles tot in de puntjes kunt verklaren met een Merck Manual etc. op je schoot, het is maar een gewoon gevalletje HVS hoor, gaat vanzelf weer over zeg ik altijd maar. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 31 januari 2006, 18:07:09
Tjonge-jonge-jonge zeg, t lijkt wel een wedstrijdje ''wie kan de meeste medische termen in een zin proppen''  ........ >:( :'(

Niet is is wat het lijkt, zo ook in dit geval

Citaat
Ga ernou maar eens gewoon van uit dat je niet alles tot in de puntjes kunt verklaren met een Merck Manual etc. op je schoot, het is maar een gewoon gevalletje HVS hoor, gaat vanzelf weer over zeg ik altijd maar. ;)

Ik kan dit niet helemaal plaatsen, maar het foprum is voor mij en vele anderen een mooie aanvulling op de leerboeken.
Maar je bent wel een fan van het MERCK Manual begrijp ik, hij komt regelmatig in je reacties terug  8)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 31 januari 2006, 21:21:37
Natuurlijk moeten we doorgaan met dit soort discussies met bij behorende medische termen, maar wel met het verzoek om zonodig de nederlandse omschrijving er tussen haakjes achter te zetten zodat het voor de gemiddelde EHV'er het ook kan volgen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #49 Gepost op: 1 februari 2006, 00:18:30
De zin van allerlei medische hoogdravende discussies op dit forum ontgaat mij wel eens een beetje, er wordt soms eindeloos doorgedraafd over oorzaak en gevolg-pietluttigheden of over hoe men toch in een specifiek en soms zelden voorkomende situatie zou moeten handelen. Vooral over wie was er nou t eerst ''kip of ei?'' situaties.

Voor een gemiddelde lezer en forumbezoeker zijn dergelijke medische hoogdravende (pseudo)wetenschappelijke discussies niet erg relevant en lijkt het soms wel een klein beetje op etaleren van medische kennis, alsof dat allerlei slachtoffers in de praktijk redt... maar goed, dat is mijn prive mening waar ik verder maar niet over ga uitweiden.

Wat de Merck Manual betreft, het is een leerzaam boek maar meer kennis roept soms meer vragen op dan dat het beantwoord, of zoals Prediker het al zei: ''  Want in veel wijsheid ligt veel verdriet, en als iemand kennis vermeerdert, vermeerdert hij smart.''  Pred 1.18
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod