Koelen na versuiking of verzwikking

Auteur Topic: Koelen na versuiking of verzwikking  (gelezen 11708 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 20 februari 2006, 21:15:10
Met name het direct koelen doet de bloeding vlugger stelpen, waardoor de zwelling minder is. En dus de pijn.
Of is dat een fabeltje.  ???

Niet de bloeding stelpt vlugger maar de oedeemvorming (vochtophoping die verantwoordelijk is voor de zwelling) neemt af.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #31 Gepost op: 20 februari 2006, 22:23:33
:D kinesio tape is geen normale witte sporttape.
Kinesio tape is een tapewijze die nu in opkomst is in  Nedeland. De betere Fysiotherapeuten/ sportmasseurs werken ermee.



Ik denk niet dat je de kwaliteit van een fysiotherapeut kunt afmeten aan het wel of niet gebruiken van kinesiotape. Er zijn in de FT veel behandelvormen geintroduceerd die even zo snel weer verdwenen....omdat de effecten minder waren als verwacht.
grt jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


auwb

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 maart 2006, 15:05:15
Ik hoorde laatst dat een in eerste instantie toenemende pijn bij het koelen van een kneuzing goed is.
Ik was echter altijd van mening dat een toenemende pijn bij het koelen een reden was om te stoppen met koelen en naar een arts te verwijzen.

Kan iemand mij vertellen of het toenemen van pijn bij het koelen inderdaad een goed teken is en zo ja waarom?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 6 maart 2006, 21:57:20
Ik hoorde laatst dat een in eerste instantie toenemende pijn bij het koelen van een kneuzing goed is.
Ik was echter altijd van mening dat een toenemende pijn bij het koelen een reden was om te stoppen met koelen en naar een arts te verwijzen.

Kan iemand mij vertellen of het toenemen van pijn bij het koelen inderdaad een goed teken is en zo ja waarom?


Ik weet niet precies in welke context ik de toenemende pijn zou moeten plaatsen. Misschien dat het iets te maken heeft met het al dan niet beschadigd zijn van zenuwen? Geen pijn zou in dat geval een beschadiging van zenuwen betekenen. Misschien dat de afdeling SEH er wat over kan zeggen ?  ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #34 Gepost op: 7 maart 2006, 13:50:27
? Geen pijn zou in dat geval een beschadiging van zenuwen betekenen. Misschien dat de afdeling SEH er wat over kan zeggen ?  ;D
ja...........hier iemand van de afdeling SEH  ;)

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat toenemende pijn goed is! :-\
Pijn is een subjectieve beleving,en bij zenuwbeschadiging verwacht je juist geen pijn ervaring (zoals PdR ook schrijft)
Toenemende pijn bij kneuzing ontstaat door zwelling (kapot gaan van inwendig weefselstructuren, bloedvaten) en ik denk dat het een soort broodje aap verhaal is...... ::)

maar misschien kan iemand het goed beargumenteren.......dan ben ik om ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 8 maart 2006, 09:58:36
Inderdaad, bedankt SEH zustertje!

Er gaan zo veel onzin verhalen in de EHBO, jammer genoeg. Deze verhalen worden soms zelfs door kaderinstructeurs verteld. (niet allemaal gelukkig)
Er is een leuk spelletje, vertel iets aan iemand en laat het vervolgens door een groep gaan. Aan het einde kan je kijken wat er nog over is van het eerste verhaal.  ;)