Koelen na versuiking of verzwikking

Auteur Topic: Koelen na versuiking of verzwikking  (gelezen 11765 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2006, 23:55:14
Ik heb wel van "horen zeggen" - ik kan het dus niet onderbouwen ::) - dat het een goede indicatie is:
Bij een kneuzing zou de pijn afnemen door koelen, bij een breuk zou het gelijk blijven of zelfs verergeren.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2006, 10:50:39
Er zijn inderdaad diverse onderzoeken geweest waarbij is aangetoond dat de koude niet ver in de weesfels doordringt en daarmee voor diverse aandoeningen minder effect zou hebben dan tot nu toe algemeen werd aangenomen (bv reuma etc). Echter zijn naar mijn weten nog nooit goede onderzoeken gedaan naar het effect van koelen bij een verstuiking. Ik denk dat de fysiotherapeut obv de gedane onderzoeken deze algemene uitspraak heeft gedaan, die echter niet zo gegeneraliseerd mag worden gesteld, maar meer genuanceerd moet worden. Echter neemt dit niet weg dat je door koelen met een coldpack die koud genoeg is in ieder geval enige pijndemping mag verwachten door het dempen van bepaalde zenuwreceptoren. Tevens verminder je door koelen de bleodsomloop in het aangedane lichaamsdeel door dat de bloedvaten samentrekken. Hierdoor daalt de temperatuur in het gebied en zal een evt. lokale ontstekingsreaktie die altijd plaatsvindt na een kneuzing beperkt blijven. Dus: blijf m.i. gewoon koelen bij verstuikingen en kneuzingen totdat met een goed uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek het tegendeel is bewezen.
Ik hoop dat ik met bovenstaande de uitspraak van mijn collega enigszins heb kunnen nuanceren.
grt jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2006, 11:04:06
hangt er ook af van hoe je koelt.

Iedereen weet dat je niet mag koelen met coldpacks gelijk op het pijnlijke deel.
Toch doen we in de sport vaak ijsmassage  direct op het pijnlijke deel !
Een koffie bekertje vol ijs en langzaam rondbewegen op de pijnlijke plek. Dit neemt meer de pijn weg dan stomweg een coldpack op een plek houden.

De koude  werkt nu dieper in het weefsel, nadeel is  dat je te maken kan krijgen met bevriezingsverschijnselen.

Als de sporter klaar is met koelen leg ik zelf  vaak kinesio tape aan (gaat verder dan EHBO) het voordeel ervan is dat je dan ook thuis nog kan koelen.
Als je een drukverband aanlegt ga je meestal niet meer koelen . Zoals bekend is het juist goed om de eerste 48 uur regelmatig te koelen en dat kan makkelijk over de kinesio tape heen. De kinesio tape zorgt ervoor dat het vocht vlugger wordt afgevoerd.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2006, 14:03:13
volgens mij mag je tot 24 u na de verstuiking waarbij zwelling aanwezig is niet tapen....de zwelling kan dan immers nog toenemen. Daarnaast koel je altijd direct op de aangedane plek....anders heeft het helemaal geen zin toch?
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2006, 17:41:50
volgens mij mag je tot 24 u na de verstuiking waarbij zwelling aanwezig is niet tapen....de zwelling kan dan immers nog toenemen. Daarnaast koel je altijd direct op de aangedane plek....anders heeft het helemaal geen zin toch?

klopt......
bij een fractuur is dat ook zo...
iemand krijgt geen circulair gips om dezelfde reden, altijd een spalk ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2006, 19:06:20
klopt......
bij een fractuur is dat ook zo...
iemand krijgt geen circulair gips om dezelfde reden, altijd een spalk ;)

Hoe moet ik me dat precies voorstellen? :)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2006, 19:17:55
Hoe moet ik me dat precies voorstellen? :)

Een opengeknipt gipsje, zodat er ruimte is voor "uitzetten". ;)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #27 Gepost op: 19 februari 2006, 19:24:19
Hoe moet ik me dat precies voorstellen? :)
om de zelfde reden eigenlijk als het tapen.
De kans , bij een vers fractuur, dat er nog verder zwelling optreedt is groot.
Er wordt van echt gips een spalk , zwelling heeft dan nog enigzins de ruimte
Als je een er gelijk een circulair gips omheen doet, kan de zwelling geen kant op, met als gevolgen, afknelling etc. (bijv. compartinent syndroom)

Patiënten krijgen daarom de eerste week een spalk en daarna light cast (kunstgips) ;)

Nog wat tips uit eenvoorlichtingsfolder


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2006, 19:45:17
:D kinesio tape is geen normale witte sporttape.
Kinesio tape is een tapewijze die nu in opkomst is in  Nedeland. De betere Fysiotherapeuten/ sportmasseurs werken ermee.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

1 spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
2 belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
3 pijndemping
4 ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
- stimuleren van proprioceptie
- correcties van de bewegingsrichting
- vergroten van de stabiliteit
5 neuro-reflectoire beïnvloeding
Het toepassingengebied mag breed genoemd worden.behandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen.

En het mooie is je kan 1/3 van de tijd die voor een blessure staat zoals verzwikking aan tijd winnen  ten opzichte van de standaard behandeling


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2006, 21:38:41
om de zelfde reden eigenlijk als het tapen.
De kans , bij een vers fractuur, dat er nog verder zwelling optreedt is groot.
Er wordt van echt gips een spalk , zwelling heeft dan nog enigzins de ruimte
Als je een er gelijk een circulair gips omheen doet, kan de zwelling geen kant op, met als gevolgen, afknelling etc. (bijv. compartinent syndroom)

Patiënten krijgen daarom de eerste week een spalk en daarna light cast (kunstgips) ;)

Nog wat tips uit eenvoorlichtingsfolder


Aha, ik vat em :). Had die folder inderdaad ook al gezien, kon me er alleen even geen beeld bij vormen. Bedankt!