Wanneer zichtbaarheidshesjes gebruiken?

Auteur Topic: Wanneer zichtbaarheidshesjes gebruiken?  (gelezen 17635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Johan31051970

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Gepost op: 24 januari 2006, 22:37:30
Hallo allemaal,

binnen ons korps loopt nu een discussie over wanneer er nu veiligheidsvesten gedragen dienen te worden bij hulpverlening. Het ene kamp meent dat deze alleen in de avonduren (schemer/donker) gedragen dienen te worden en de anderen vinden weer dat dit te allen tijden gedragen dient te worden.

Ik weet dat het iets te maken heeft met NEN 471, maar deze kan ik helaas nergens vinden.

Wie o wie heeft er kennis van zaken en kan hier duidelijkheid in verschaffen ?

Alvast bedankt,

Johan Udo
Brandweer Alblasserdam




Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2006, 23:47:28
Hey Johan,

Nou bij mijn weten draag je een veiligheidsvest alleen in de daguren (van begin daglicht tot schemering 's avonds)

De meeste bluspakken hebben al zulke goede reflectie strepen dat als je daar in het donker een hesje over gaat dragen deze juist minder goed zichtbaar worden..

Dus volgens mij is de regel "overdag" wel een hesje aan, en 's avondsgeen hesje aan...

Groeten Robert
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Gast48368

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2006, 23:49:14
Hey Johan,

Nou bij mijn weten draag je een veiligheidsvest alleen in de daguren (van begin daglicht tot schemering 's avonds)

De meeste bluspakken hebben al zulke goede reflectie strepen dat als je daar in het donker een hesje over gaat dragen deze juist minder goed zichtbaar worden..

Dus volgens mij is de regel "overdag" wel een hesje aan, en 's avondsgeen hesje aan...

Groeten Robert

Idd, bij ons ook  ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2006, 00:17:46
Hey Johan,

Nou bij mijn weten draag je een veiligheidsvest alleen in de daguren (van begin daglicht tot schemering 's avonds)

De meeste bluspakken hebben al zulke goede reflectie strepen dat als je daar in het donker een hesje over gaat dragen deze juist minder goed zichtbaar worden..

Dus volgens mij is de regel "overdag" wel een hesje aan, en 's avondsgeen hesje aan...

Groeten Robert
Klopt helemaal, zo worden de vestjes bij ons ook gedragen  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2006, 08:23:21
idem,alleen overdag
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2006, 16:48:44
Inderdaad,de vesten draag je alleen overdag.In de avond en nachturen kun je zonder aangezien de reflectie op het bluspak genoeg is.De allernieuwst generatie bluspakken van PWG uit Goes,die hebben zodanig goede reflectie dat je zelfs overdag geen vesten meer hoeft te dragen.Wij hebben die pakken nu sinds een kleine 2 weken,maar de reflectie is perfect


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2006, 17:07:49
foto van die pakken??

Gr. Vincent


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2006, 17:16:41
Inderdaad,de vesten draag je alleen overdag.In de avond en nachturen kun je zonder aangezien de reflectie op het bluspak genoeg is.De allernieuwst generatie bluspakken van PWG uit Goes,die hebben zodanig goede reflectie dat je zelfs overdag geen vesten meer hoeft te dragen.Wij hebben die pakken nu sinds een kleine 2 weken,maar de reflectie is perfect
Het gaat overdag niet om die refectie maar juist om de kleur, meestal dus oranje bij werk aan of langs de weg, gele vestjes zijn voor werk aan spoor. Het 's nachts dragen van vestjes is niet echt aan te raden, het verminderd de reflectiestrepen van je bluskleding  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2006, 19:41:05
Het gaat overdag niet om die refectie maar juist om de kleur, meestal dus oranje bij werk aan of langs de weg, gele vestjes zijn voor werk aan spoor. Het 's nachts dragen van vestjes is niet echt aan te raden, het verminderd de reflectiestrepen van je bluskleding  :)
Bij ons op de pakken zit felgroene vlakken,als je vanuit het licht het donker inloopt geeft het zelfs licht  ;D ;D


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2006, 19:47:53
Het gaat overdag niet om die reflectie maar juist om de kleur, meestal dus oranje bij werk aan of langs de weg, gele vestjes zijn voor werk aan spoor. Het 's nachts dragen van vestjes is niet echt aan te raden, het verminderd de reflectiestrepen van je bluskleding  :)
Dus dan is getuige deze foto dit niet geheel bekend bij deze hulpverleners?

uit het topic over de frontale botsing in zeeland..