Wanneer zichtbaarheidshesjes gebruiken?

Auteur Topic: Wanneer zichtbaarheidshesjes gebruiken?  (gelezen 17613 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2014, 11:01:02
Citaat van: Peter71 link=msg=1241039 date=1391095556
Op het moment dat een uitrukpak zoveel procent reflecterend en fluoriserend materiaal bevat hoeft er geen vest gedragen te worden. Vraag me niet hoeveel procent dat moet zijn. Maar wij hebben ook behoorlijk wat reflecterende strepen en fluoriserende strepen op het pak, en ook wij hoeven geen vesten meer aan. ;)
Een brandweerpak kan ook goedgekeurd worden voor EN-471, de norm voor hoge zichtbaarheidskleding. Hierbij wordt de oppervlakte van de fluorescerende stof en de oppervlakte van de reflectie gemeten en dan valt het kledingstuk in een bepaalde klasse.

Met EN-471 goedgekeurde kleding mag je op de weg werken. Dit is dan de wettelijk verplichte PBM voor werken op en aan de weg. Er is alleen 1 maar: afhankelijk van de blootstelling aan gevaar moet er een hogere klasse (dus meer oppervlakte fluorescerend en reflecterend) gedragen worden. Op snelwegen is het gevaar zodanig groot dat werklui klasse 3 moeten dragen, andere aanwezigen tenminste klasse 2. Je zit safe met je brandweerpak als het klasse 2 goedgekeurd is, als dat niet het geval is moet je veiligheidshalve een zichtbaarheidsvest (klasse 2) dragen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2014, 11:14:18
Ik meen mij te herinneren dat brandweer sowieso een andere regelstelling hebben. Dit omdat de High-Vis vestjes en kleding vaak van een stof is die bij hogere temperaturen serieuze brandwonden kunnen opleveren...
Zelf heb ik ondervonden bij een afzetting bij een brand hoe de vestjes kunnen smelten, de fotograaf in questie was blij met zijn leren jas onder het vestje  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2014, 11:18:41
Citaat van: HIT link=msg=1241180 date=1391163258
Ik meen mij te herinneren dat brandweer sowieso een andere regelstelling hebben. Dit omdat de High-Vis vestjes en kleding vaak van een stof is die bij hogere temperaturen serieuze brandwonden kunnen opleveren...
Zelf heb ik ondervonden bij een afzetting bij een brand hoe de vestjes kunnen smelten, de fotograaf in questie was blij met zijn leren jas onder het vestje  O0
Ik mag toch aannemen dat de brandweer FR/AST (vlamvertragende en antistatische) zichtbaarheidsvesten hebben?  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2014, 11:21:07
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1241182 date=1391163521
Ik mag toch aannemen dat de brandweer FR/AST (vlamvertragende en antistatische) zichtbaarheidsvesten hebben?  >:D

Als er tegenwoordig zo'n stof is waar de  kleur op houd wel, maar die was er voor vijf jaar nog niet.  :(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2014, 11:25:58
Ach, voor die 2-3 tientjes (en bij grote aantallen nog minder dan dat) kan zo'n vest gewoon jaarlijks vervangen worden. Iedere wegwerker (dan wel werker op de weg!) hoort zijn kleding regelmatig te vervangen als het vuil en verkleurd is.  :P
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #35 Gepost op: 31 januari 2014, 11:27:17
Dat mag je aannemen, maar je weet: Assumption is the mother of all f***-ups....

En het is dus simpelweg niet zo. Waarom zou er gekozen moeten worden voor dure hesjes? Als het brand, doe je geen hesje aan. Simpel as that! Voor het vlamvertragende heb je immers gewoon je bluspak, en daar zit ook al de nodige reflectie/fluorescentie op.

Over het algemeen zou je kunnen stellen:
Overdag: Meerwaarde van fluorescentie van veiligheidsvest, dus bij HV op de weg: vestje over het pak.
's Nachts: Fluorescentie valt weg tegen reflectie, dus reflectie heeft prioriteit. Omdat een vestje dan de (doorlopende) reflectie van het pak afdekt, verdient het de voorkeur om dan géén vestje over het pak aan te trekken, zodat de reflectie van het pak niet onderbroken wordt.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)