Start alarmering kustwachtcentrum Den Helder.

Auteur Topic: Start alarmering kustwachtcentrum Den Helder.  (gelezen 6315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 17 april 2006, 14:05:17
Hoe kan de Kustwacht eigenlijk dmv. P2000 alarmeren? Ik daar niet per sé GMS voor nodig?

Citaat
Omdat alle regionale alamrcentrales en medlkamers de oude apartuur hebben verwijdert,moest ook het alarmeringssysteem voor de KNRM worden omgezet naar het nieuwe P2000alarmeringsnetwerk.Tegelijkertijd is dit systeem ook bij het kustwachtcentrum geinstalleerd,zodat reddingsboten nu ook rechtstreeks door de Kustwacht kunnen worden gealarmeerd.Vooral deze laatste faciliteit geeft tijdwinst als een noodmelding bij de Kustwacht is binnen gekomen.Er hoeft nu niet meer via de alarmcentrales te worden gealarmeerd.De alarmcentralis alarmeren wel wanneer een medling via 112 wordt gedaan

Bron:reddingsboot April 2006


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 17 april 2006, 18:32:28
Dat is denk ik toch niet helemaal de vraag. Ik dacht ook dat je, om via p2000 te kunnen alarmeren, een gms moest hebben.

Bovendien klopt dat 112 vehaal niet helemaal (helemaal niet eigenlijk) want als 112 mobiel gebeld wordt komt dat gewoon bij de kustwacht uit.

Alleen als de landlijn wordt gebruikt kom je bij de plaatselijke centrale uit en die alarmeert dan. (Zou eigenlijk de kustwacht daarna op de hoogte moeten brengen van wat er speelt).

Maar het aantal 112 telefoontjes dat vanaf de landlijn gebeld wordt voor waterproblemen is maar beperkt.

De meeste bellen zelf vanaf de schuit met een mobieltje of een voorbijrijdende automobilist ziet wat.

Al die meldingen van bootjes met motorpech enzo komen wel bij de RAC terecht. Maar dat zijn meestal geen 112 meldingen.

Henk


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 17 april 2006, 21:24:01
Hoe kan de Kustwacht eigenlijk dmv. P2000 alarmeren? Ik daar niet per sé GMS voor nodig?

Elke regio heeft naast GSM ook de beschikking over een PED (Pagine Entry Device). Dit is zegmaar een aparte computer waarop een alarmeringsapplicatie draait en dus buiten GMS om kan alarmeren. De BRW Amsterdam-eo heeft jarenlang via de PED (dus handmatig) gealarmeerd, totdat ze ongeveer een jaar geleden over gingen op GMS. Verder kan de PED natuurlijk gebruikt worden als GMS uitvalt...

Het KWC maakt dus ook gebruik van een PED, net als de CPA Amsterdam die onlangs is begonnen met testen en binnenkort operationeel zal gaan op P2000. Zij maken (nog) geen gebruik van GMS...

Groeten, Peter.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 17 april 2006, 21:27:22
Bovendien klopt dat 112 vehaal niet helemaal (helemaal niet eigenlijk) want als 112 mobiel gebeld wordt komt dat gewoon bij de kustwacht uit.

Waarom zou je (automatisch??) bij het KWC uitkomen? Alle mobiele noodoproepen komen uit in Driebergen en het hangt er maar net vanaf of die centralist(e) de melding doorzet naar de regio of naar het KWC. Ik neem aan dat daar wel een protocol voor moet zijn maar enerzijds kan er weleens een fout worden gemaakt en anderzijds kan het zo zijn dat er wellicht specifiek gevraagd wordt om een bepaalde dienst zoals politie of brandweer. Je kunt de protocollen nog zo goed vastleggen, je blijft altijd afhankelijk van de informatie die de melder geeft. Daarom zullen de regio's de KNRM altijd blijven alarmeren, maar wellicht minder dan het KWC zelf...

Groeten, Peter.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 17 april 2006, 23:32:25
Ik hoorde dat binnenkort alle 06 meldingen gelijk worden doorgeschakeld naar de regionale alarmcentrale dus dat driebergen er als schakel tussen uit wordt gehaald. Welke termijn hiervoor is mij nog onduidelijk.


9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 18 april 2006, 00:15:18
Waarom zou je (automatisch??) bij het KWC uitkomen? Alle mobiele noodoproepen komen uit in Driebergen en het hangt er maar net vanaf of die centralist(e) de melding doorzet naar de regio of naar het KWC. Ik neem aan dat daar wel een protocol voor moet zijn maar enerzijds kan er weleens een fout worden gemaakt en anderzijds kan het zo zijn dat er wellicht specifiek gevraagd wordt om een bepaalde dienst zoals politie of brandweer. Je kunt de protocollen nog zo goed vastleggen, je blijft altijd afhankelijk van de informatie die de melder geeft. Daarom zullen de regio's de KNRM altijd blijven alarmeren, maar wellicht minder dan het KWC zelf...

Groeten, Peter.


Dat is idd het protocol. Bij het woord water (lees Randmeren IJsselmeer kustgebied, het SAR gebied) zal het callcentre altijd doorverbinden naar de kustwacht.
Als het niet zo gaat, gaat het dus fout (gebeurd zelden) en is er reden tot evaluatie. (zoals laatst weer, de betrokken centralist wordt het dan nog een keertje haarfijn uitgelegd).

Als er voor incidenten op het SAR gebied* van de kustwacht naar het RAC wordt doorverbonden gaat het dus niet goed, want de RAC's hebben alleen zicht op te alarmeren eigen eenheden, wat er voor de rest nog/al vaart (en dat is heel wat) blijft voor hen buiten beeld.
Daar heeft alleen het kustwachtcentrum zicht op. Zelfs de grote KLPD boten melden zich al bij de kustwacht in als ze op patrouille gaan.
Dit wordt pas echt hinderlijk bij de hulpverlening als het RAC chronisch "vergeet" het KWC op de hoogte te stellen. 

Henk

*De Maritieme verantwoordelijkheid van het RCC Den Helder strekt zich uit over de Noordzee boven het Nederlands deel van het Continaal Plat (NCP), de Nederlandse Kustwateren, de Waddenzee, het IJsselmeer (inclusief de Randmeren) en de Zuidhollandse en Zeeuwse stromen.

En wat betreft de "gedeelde" verantwoordelijkheid zoals op de Randmeren:

In de aanloop gebieden van de naar havens en de gemeentelijke ingedeelde gebieden berust bij alle SAR incidenten de de eindverantwoordelijkheid bij de DKWC (Direkteur Kustwacht Centrum).

Om aan deze verantwoordelijkheid inhoud te kunnen geven moet het RCC Den Helder (Den Helder Rescue) ten alle tijde op de hoogte zijn van alle SAR akties binnen het verantwoordelijkheidsgebied van het DKWC. 

Daarom berust bij de plaatselijke bevoegde autoriteit de verplichting het RCC onverwijld te informeren omtrent elk SAR incident dat te zijner kennis komt.

Bron: Opplan-Sar.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 18 april 2006, 11:29:59
De ongemelde actie gaan twee kanten op er zijn ook actie bij de kustwacht waarbij de alarmcentrale van niets weet en mogelijk ook hulp kan bieden. Zeker als het dicht bij de kant is kunnen hier ook andere eenheden bij helpen vanaf de kant.

9910001
9910001


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 18 april 2006, 12:17:38
Ik hoorde dat binnenkort alle 06 meldingen gelijk worden doorgeschakeld naar de regionale alarmcentrale

Heb jij enig idee hoe lang die "plannen" al bestaan? Volgens mij hoorde ik dat voor het eerst in 1998 ofzo :)

Groeten, Peter.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 18 april 2006, 14:20:47
De ongemelde actie gaan twee kanten op er zijn ook actie bij de kustwacht waarbij de alarmcentrale van niets weet en mogelijk ook hulp kan bieden. Zeker als het dicht bij de kant is kunnen hier ook andere eenheden bij helpen vanaf de kant.

9910001

Daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde. Ook dat maken we vaak mee.

Er is iets in hulpverleningsland dat het uitwisselen van informatie bemoeilijkt, in de weg staat.

Ik zou wel eens willen weten wat dat is...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #29 Gepost op: 18 april 2006, 19:53:26
Daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde. Ook dat maken we vaak mee.

Er is iets in hulpverleningsland dat het uitwisselen van informatie bemoeilijkt, in de weg staat.

Ik zou wel eens willen weten wat dat is...

Henk

Ik denk dat er diverse redenen zijn aan te wijzen Henk, een kleine greep, anderen vullen maar aan:

- onvoldoende bekendheid met de onmogelijkheden van zichzelf en mogelijkheden van anderen
- verkeerde inschatting van de situatie
- omdat men gewend is zaken zelfstandig af te handelen, er te laat aan denken om assistentie te vragen
- vanuit betaalde functies vooral bij dreigende bezuinigingen, broodnijd

Vooral betreffende samenwerking op de grens van land en water kan men zien dat de benadering van allerlei zaken totaal anders is:
Een simpel voorbeeldje:
Op het water werkt men met lengte breedte coördinaten en op het land met RD, zowel kopstukken van land- als nautische diensten vinden dat zij het juiste systeem gebruiken en de ander zich maar aan moet passen. Of het ontbreekt een waterrijke provincie gewoon aan geld om op een meldkamer naast de stafkaarten ook recente water-, zeekaarten op het scherm te toveren. Gelukkig dat in de nabije toekomst verkeerspost Ouddorp wordt uitgerust met uitlezing op de radar in beide systemen.
Daarnaast zijn bijv. duikplaatsen, dijk- en duinovergangen op een oproepbare overlay aangegeven zodat afspraken die voor één der partijen logisch is ook snel vertaald kan worden naar de andere partij.
Overigens denk ik zeker niet dat ik niet zelfzuchtig ben  ;)

Kees  8)