Brandveiligheid in stallen : voorkomen van stalbranden

Auteur Topic: Brandveiligheid in stallen : voorkomen van stalbranden  (gelezen 83644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

  • Gast
Gepost op: 1 februari 2006, 10:22:48
beste allemaal,

Het zit er dik in dat de nieuwe versie van beheersbaarheid van brand deze vorm van gelijkwaardigheid niet meer is toegestaan voor dierverblijven/stallen. Althans, in de conceptversie staat aangegeven dat Bvb niet is toegestaan voor dierverblijven. Wat gaan jullie toestaan als gelijkwaardige oplossingen bij stallen groter dan 1.000 m2.

Roelof




Roelof

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2006, 11:33:44
Ik heb 'm ooit gekregen via een vertegenwoordiger van het LNB en is al een wat oudere conceptversie. Hoe je daaraan kan komen momenteel weet ik niet. Tijdens een workshop Bvb bij het Nibra eind 2005 wordt nog eens bevestigd dat dierverblijven zijn uigesloten. Ook heb ik dit nagevraagd bij het ministerie van BZK en die kon dit ook bevestigen. Als het goed is komt de nieuwe Bvb in de 1ste helft van dit jaar uit.

Vraag blijft echter: wat gaan jullie toestaan als gelijkwaardigheid bij dierverblijven groter dan 1.000m2 als Bvb niet meer is toegestaan.

Roelof


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2006, 11:52:43
Die dierbedrijven; daar bedoel je stallen mee? Dan dus lichte industriefunctie.

De regio Brabant-Noord is bezig om daar een beleid op te maken. Het is nog een grijs gebied binnen de regelgeving. Wanneer hier mee over bekend is binnen onze regio laat ik het weten.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Roelof

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2006, 11:54:16
Ja, inderdaad ik bedoel hier stallen mee. Weet je wie ik daar kan bellen aangezien we hier ook bezig zijn e.e.a. op een rijtje te zetten. Zou handig zijn wanneer het een beetje op elkaar aansluit.

Roelof


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2006, 18:04:26
Over BvB is nog erg veel discussie, vooral vanuit de repressieve hoek. Wij kunnen het allemaal wel mooi 'verzinnen' maar de jongens en meisjes in de rode auto mogen het gaan opknappen als het fout gaat. Die staan daar rustig 2 dagen (of langer) te blussen als het een beetje tegen zit!! Wil de repressieve hoek wel 2 dagen zijn capaciteit verminderd zien (gerekend over een groot gebied)?. Is het aanvaardbaar voor vrijwillige korpsen dat de leden een langere tijd bij hun 'hoofd' baas weg zijn???

Ik zou nog ZEER voorzichtig zijn met het toepassen van een concept. Ik zou zeker bij het LNB aangeven als jij het niet met bepaalde punten eens bent!!

Hoe het NIBRA cursussen geeft over regels die nog niet zijn vastgesteld en waarvan het concept nog enorm kan wijzigen is mij een vraag???!!! (of zou het alleen maar om de inkomsten gaan?? ;))

Om op je punt terug te komen. In principe is BvB een afbrandscenario. Alleen met sprinkler, RWA en/of BMI is het mogelijk dat de brandweer de brand kan gaan beheersen. BvB gaat uit van de zelfredzaamheid van mensen.  Dieren kunnen zich zelf niet redden. Dit betekent dat als je BvB toepast je de dieren op voorhand al 'opgeeft'. Kan je op tijd een kippenschuur ontruimen? Kan je optijd een varkenshouderij ontruimen?
Dit is eigenlijk een ethische discussie....  ;)


Roelof

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2006, 08:04:43
Beste Plampie,

Het gaat mij ook niet om de etische vraag of de discussie of dieren bij de vuurlast horen (volgens mij wel als je uitgaat van het afbrandrisico) maar om wat accepteren jullie als preventisten bij het toetsen van een gelijkwaardige oplossing als beheersbaarheid van brand niet meer is toegestaan als gelijkwaardige oplossing?

Roelof

Noot:
- sprinkler, BMI, RWA in een stal? Lijkt mij geen oplossing.
- het concept is vrij definitief en het gaat om punten en comma's.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2006, 08:52:57
beste allemaal,

Het zit er dik in dat de nieuwe versie van beheersbaarheid van brand deze vorm van gelijkwaardigheid niet meer is toegestaan voor dierverblijven/stallen. Althans, in de conceptversie staat aangegeven dat Bvb niet is toegestaan voor dierverblijven. Wat gaan jullie toestaan als gelijkwaardige oplossingen bij stallen groter dan 1.000 m2.

Roelof

en Roelof,  waar staat dat dan en welke versie heb jij??

 in mijn versie op paragraaf 2.6.1 verbrandingswaarden die niet (volledig) meetellen staat;
stoffen, materialen en producten die gedurende de te verwachten brand niet of nauwelijks kunnen deelnemen aan de verbranding, kunnen buiten beschouwing worden gelaten.voorbeelden zijn bijv. levende have.

dus mag je voor een gebouw met levende have wel een rapport bvb maken


Roelof

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2006, 09:07:06
Die heb ik ook, Plampje maar heb je wel ideeen voor mij?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2006, 09:42:05
Ik ben gelukkig nog niet geconfronteerd met zo'n dillema. We rukken 'prio 1' uit voor een paard in de sloot en de preventie afdeling vind het goed als er een stal uitbrand met de dieren er in..... Ik weet het niet wat ik zou doen  :-\ :-\ Is bijvoorbeeld een varken minder waard dan een paard? Dus een stal met varkens mag uitbranden maar een paardenstal niet??? :-\

Wat ik wel weet is dat het een gelijkwaardigheid is. Toestaan van een gelijkwaardigheid is een privilege van de gemeente. Wat ik ook zou beslissen als ik met een situatie geconfronteerd zou worden, ik zou de hogere legerleiding medeplichtig maken!!  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2006, 20:58:36
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11246.msg356196#msg356196

70*25 = 1750 m2!

Kijkt er iemand wel eens of de materialen in zulke schuren voldoen aan klasse 4..........  :-X :-X