MRSA

Auteur Topic: MRSA  (gelezen 6742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 1 februari 2006, 15:31:38
Hoi,

Ik ben op zoek naar het protocol/ de werkinstructie dat gaat over de schoonmaak van kamer, apparatuur, wachtruimte, etc. bij een patiënt met MRSA?

Kan iemand mij hieraan helpen?

groetjes


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2006, 15:25:23
Ik heb ooit een kamer ont-MRSA't in het verpleeghuis waar ik werk: 2 liter chloorhexidine... Ik moest ALLES wat op die kamer stond besprayen, dweilen met chloorhexidine oplossing... Echt álles  8)
Arts  www.alphalog.nl


Paul SEH

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2006, 09:15:39
De ambulance moeten ze de hele wagen poetsen. Op de SEH daarentegen doen we echter niets. Het contact op de SEH zou te kort zijn om een besmetting te kunnen bewerkstelligen. Maar dat is per instelling verschillend. Op de verpleegafdeling moet nadien wel weer alles gepoetst worden.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2006, 12:08:03
oH? Mijn vraag komt namelijk voort uit het feit dat de HAP waar ik werk voor haar posten een schoonmaak protocol willen opzetten, dat gebruikt kan worden zodra een (mogelijk besmette) MRSA patiënt de post bezoekt.

Ik begrijp een beetje uit jouw betoog, dat een uitgebreide schoonmaak sessie van behandelkamer (maar ook wachtkamer!)wellicht overbodig is?

Ook treffen wij bij een bezoek aan de patiënt thuis vaak ook maatregelen ter voorkoming van besmetting. Is dit gezien de besmettingsgraad en het soort contact wellicht (eveneens) overbodig?  :-\
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2006, 19:37:19
Is jullie HAP niet gelocaliseerd bij een ziekenhuis? Ik denk dat je het beste daar eens contact op kan nemen met de afdeling infectie-preventie of de microbioloog. Die kunnen beter inschatten welke maatregelen je kan nemen voor bijvoorbeeld MRSA en andere besmettelijke problemen.

Mochten ze het daar niet weten, dan kan je terecht bij de academische ziekenhuizen, die hebben zeker mensen in dienst die over dat soort dingen veel meer kunnen vertellen.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2006, 21:22:42
Ik heb Strongbow al een protocolletje soppen gestuurd......
misschien dat er ook nog andere of specifiek voor een HAP zijn?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2006, 14:15:24
Is jullie HAP niet gelocaliseerd bij een ziekenhuis? Ik denk dat je het beste daar eens contact op kan nemen met de afdeling infectie-preventie of de microbioloog. Die kunnen beter inschatten welke maatregelen je kan nemen voor bijvoorbeeld MRSA en andere besmettelijke problemen.

Daar heb ik onze kwaliteitsmedewerker ondertussen ook op gewezen. Bij alle ziekenhuizen waar wij posten hebben werkt wel een hygiënist die een kwaliteitsplan zou kunnen opstellen.

Je kunt je misschien alleen wel afvragen welke stappen er bijvoorbeeld nodig zijn om de wachtruimte te ontsmetten en de frequentie daarvan. In de ziekenhuizen/op de HAP in onze regio komen véél mensen van buitenlandse afkomst, die vaak ook al recentelijk in het ziekenhuis in het land van herkomst zijn geweest...  :-\

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen wordt benaderd als potentieel MRSA besmette patiënt. Toch ??


Bedankt voor je info! & uiteraard SEH zustertje bedankt voor het protocol!!!!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2006, 09:53:01
Hoi,

Ik ben op zoek naar het protocol/ de werkinstructie dat gaat over de schoonmaak van kamer, apparatuur, wachtruimte, etc. bij een patiënt met MRSA?

Kan iemand mij hieraan helpen?

groetjes

meld me maar effe aan op msn...kan je zo alle protocollen toesturen die bij ons in het zks worden gebruikt. Daarnaast kun je ook kijken op www.wip.nl

Groet,


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 20 december 2016, 13:36:23
Deventer ziekenhuis neemt extra maatregelen tegen MRSA

GISTEREN, 20:25REGIO

Het Deventer Ziekenhuis neemt extra maatregelen om verspreiding van de MRSA-bacterie tegen te gaan. Alle kinderen en medewerkers op de afdelingen Verloskunde, Kraamafdeling en de kinderunit Dagbehandeling worden gecontroleerd.

Vrijdag werd bekend dat drie kinderen en twee medewerkers de MRSA-bacterie bij zich dragen. De besmettingsgevallen waren op de afdeling Neonatologie, een afdeling voor zieke en vroeggeboren zuigelingen

lees verder: http://nos.nl/artikel/2149229-deventer-ziekenhuis-neemt-extra-maatregelen-tegen-mrsa.html
Samen sterk in de hulpverlening!