Beheersbaarheid van Brand

Auteur Topic: Beheersbaarheid van Brand  (gelezen 20158 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 27 juni 2007, 20:11:25

Volgens mij heeft Palmpie nog wel ergens een dvd-tje met wat Gig's aan documentatie  8)

Heb nog niet gehoord dat hij alles al uit had  ;D

zo ja, dan wordt het tijd voor een update-cdtje  ;)

cu,
Loe


 ;) pyro-bieb-lou....  ;D ;D ;D


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2007, 12:22:23
@ Pyro Joe en Palmpie

Maar goed dat iemand (Palmpie) op de winkel past.

De decentrale brandweerzorg wordt effe centraal door de minister van BZK met het VNO ('beste Bernard')
opgerekt.

In de bijlage van die brief stelt mevrouw Roorda  (directeur brandweer BZK) o.m.
dat op verzoek van het bedrijfsleven:

"BVB beperken tot uitbreiding van brand,. Andere zaken (sic!) worden elders geregeld.”

Die ‘andere zaken’ blijken kleiniigheden te zijn zoals:

Vluchtveiligheid en verdere (?, FV) bestrijding worden elders geregeld.”

Verder in die bijlage wordt ik dan gewaar dat meer autospuiten (tijd??) ook kunnen  compenseren voor lagere WBDBO’s.

Zijn ze nu helemaal van de …..?

Over ‘vluchtveiligheid’ vond ik verder niets! Dat zal toch niet waar zijn?

Waar bemoeien Remkes en  ‘beste Bernard’ met de twee dames op BZK zich eigenlijk mee?
Is het nu een decentrale zorg ja of nee? Of is 'old boys' een beter netwerk voor brandpreventie?

Vluchten hoeft niet meer.

Wachten op 'groot watertransport' is een officiele en evenzo onbevoegde BZK optie voor vluchtveiligheid.
Als slachtoffer moet je een uurtje wachten, binnen buitengevels die 'nul' WBDBO behoeven, gezien vanaf het ministerie van BZK, maar dan heb je ook wat en maak je wat mee, vraag het op Schiphol.
Voor 'beste Bernhard' dan allleen, als het effe kan en naar ik mag hopen.

(Ik hoop echt dat ik dit allemaal niet goed heb gelezen; slecht voor mijn 'hart''!)

Als ik dat allemaal (wel) goed heb gelezen, dan Palmpie en Pyro Joe: 'Te paard, te paard...... we zijn verraden! '

Al ergens een alarmreactie van het NVBR (LNB) tussentijds vernomen; of is dat ook weer geheim verklaard/ontrokken aan de openbaarheid?

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 28 juni 2007, 13:10:57
@ Pyro Joe en Palmpie

Maar goed dat iemand (Palmpie) op de winkel past.

De decentrale brandweerzorg wordt effe centraal door de minister van BZK met het VNO ('beste Bernard')
opgerekt.

In de bijlage van die brief stelt mevrouw Roorda  (directeur brandweer BZK) o.m.
dat op verzoek van het bedrijfsleven:

"BVB beperken tot uitbreiding van brand,. Andere zaken (sic!) worden elders geregeld.”

Die ‘andere zaken’ blijken kleiniigheden te zijn zoals:

Vluchtveiligheid en verdere (?, FV) bestrijding worden elders geregeld.”

(...)
Fred Vos.


Misschien moet je onderstaand stuk even lezen mbt vluchten. Er is wel een aanzet gegeven om dit probleem op te lossen.

http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/publicaties/6231.pdf&dn=6231&b=vrom

(...)

Algemeen
Deze handreiking is van toepassing op gebouwen, die niet voldoen
aan de eisen van het Bouwbesluit, artikel 2.105, vierde lid, ten
aanzien van de gebruiksoppervlakte van brandcompartimenten en
die eventueel niet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit,
artikelen 2.136 en 2.146, ten aanzien van loopafstanden tot
toegangen en/of de eisen van Bouwbesluit, artikelen 2.191 tot en
met 2.193, ten aanzien van voorzieningen voor de bestrijding van
brand.

(...)


 ;)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #33 Gepost op: 28 juni 2007, 15:42:44
@ Palmpie

Zijn ze daar bij VROM nu helemaal...
Laat ik nu denken dat het (onwettige) Bouwbesluit 2003 ging over 'prestatie eisen'.

Ineens mogen de maximale loopafstanden worden verdubbeld o.m. door een sprinkler. wat is dat voor onzin?
Zo'n sprinkler volgens NFPA heeft op zich al een aantal  minuten nodig om 'aan te springen'.
Hoe kan zoiets nu compenseren voor een loopsafstand bij rookontwikkeling, die qua tijd die dat in beslag neemt met 30 seconden wordt verlengd.

Wat een onverteerbare wartaal voor een Handlreiking overigens; verglijk eens met de NFPA Life Safety Code.

Mij overvalt plotseling een warm en intens medelijden met de brandpreventisten in NL. Ik had nooit gedacht dat dat kon.
Dat geldt niet voor die lui die mij sarren met die kleine lettertjes overigens.

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 28 juni 2007, 15:44:15
(...)
Dat geldt niet voor die lui die mij sarren met die kleine lettertjes overigens.

Fred Vos.

 ;D ;D ;)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #35 Gepost op: 28 juni 2007, 16:07:38
@ Palmpie

U kunt gelukkig nog lachen; doet me goed.

Maar dat VROM verhaal met die vuurbelastingen dan weer 'gemiddeld' dan weer in de gebruiksvergunning als actueel en maximaal...
Wat is dat nu voor een Handreiking. Grijpt niemand in bij de wettelijke brandweer?

Het pamflet Handreiking genaamd, doet mij denken aan Catch 22 voor brandpreventisten.

Hoe krijgt men in hemelsnaam ooit het noodzakelijk zekerheids gevoel: nu weet ik dat de juiste en verantwoorde maatregelen op elkaar aansluiten vooraf aan een gebruiksvergunning? Hoe koppelt men dit dan ook nog aan de preparatieve eisen?
Niet iedereen zal zelf kunnen vluchten en vanouds waren wij ook 'redders'.
(Wettelijke taak: voorkomen en beperken van ongevallen bij brand.)

Kunt u, en uw collega's, mij, of een andere oprecht  nieuwsgierige naar de brandweerzorg NL, met glinsterende trotse ogen aankijken en zeggen: maak je geen zorgen wij begrijpen wel wat daar staat en kunnen dat met alle andere omringende pamfletten, ook dat van 'beste Bernhard'en Johan R.' en de directie tantes, prima als voorschriften vooraf aan een vergunning opstellen en handhaven.

Make my day! Palmpie!
(U mag Pyro Loe te hulp roepen, ook voor een door hem te 'handhaven' behoorlijke lettergrootte bij uw antwoord.)

Fred.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 28 juni 2007, 16:20:04
@ Palmpie

U kunt gelukkig nog lachen; doet me goed.

Maar dat VROM verhaal met die vuurbelastingen dan weer 'gemiddeld' dan weer in de gebruiksvergunning als actueel en maximaal...
Wat is dat nu voor een Handreiking. Grijpt niemand in bij de wettelijke brandweer?

Het pamflet Handreiking genaamd, doet mij denken aan Catch 22 voor brandpreventisten.

Hoe krijgt men in hemelsnaam ooit het noodzakelijk zekerheids gevoel: nu weet ik dat de juiste en verantwoorde maatregelen op elkaar aansluiten vooraf aan een gebruiksvergunning? Hoe koppelt men dit dan ook nog aan de preparatieve eisen?
Niet iedereen zal zelf kunnen vluchten en vanouds waren wij ook 'redders'.
(Wettelijke taak: voorkomen en beperken van ongevallen bij brand.)

Kunt u, en uw collega's, mij, of een andere oprecht  nieuwsgierige naar de brandweerzorg NL, met glinsterende trotse ogen aankijken en zeggen: maak je geen zorgen wij begrijpen wel wat daar staat en kunnen dat met alle andere omringende pamfletten, ook dat van 'beste Bernhard'en Johan R.' en de directie tantes, prima als voorschriften vooraf aan een vergunning opstellen en handhaven.

Make my day! Palmpie!
(U mag Pyro Loe te hulp roepen, ook voor een door hem te 'handhaven' behoorlijke lettergrootte bij uw antwoord.)

Fred.

Natuurlijk is brandweer NL (NVBR/LNB) bezig met verbeteringen  ;): http://www.model-ibb.nl/ibb alleen moet dit nog 'even' ergens opgenomen worden in de regelgeving dat dit 'model' gevolgt moet worden.  ;) Dat zal weer een stevig partijtje vechten worden met het VNO-NCW  ;) Ook zullen er wel valkuilen optreden voordat het proces helemaal klaar is.

http://www.model-ibb.nl/ibb/integrale-brandveiligheid

Integrale brandveiligheid

Het doel van het model IBB wordt als volgt omschreven:

“Het continu waarborgen van de afgesproken integrale brandveiligheid voor een bouwwerk, gedurende de levenscyclus en afgestemd op de gebruiksfunctie van dat bouwwerk”.

De continuïteitsgedachte is essentieel. Certificeringsystemen geven vaak een oordeel over de toestand van het bouwwerk op één moment. De behoefte in de markt is naar continuïteit in de beoordeling met een bepaalde mate van voorspelbaarheid naar de toekomst, zodat er gesproken kan worden van waarborgen. De beoordeling van brandveiligheid van het bouwwerk blijft bestaan gedurende de levenscyclus van het bouwwerk, maar wordt, indien noodzakelijk, aangepast en vastgelegd in de keuze van de maatregelen welke passend zijn bij veranderende gebruiksfunctie en aansluiten bij een maatschappelijk acceptabel restrisico.

Integrale brandveiligheid is zeer gecompliceerd. Het gaat om een samenspel van organisatorische maatregelen, bouwkundige voorzieningen en aanwezige installaties. Het vereist dan ook veel inspanning van verschillende partijen om van een object een brandveilig bouwwerk te maken.


Meer is te vinden op: http://www.model-ibb.nl/ibb


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #37 Gepost op: 28 juni 2007, 17:15:56
@ Palmpie

Brandveiliigheid' is geen begrip dat ooit officieel is gedefinieerd (veiligheid is de afwezigheid van gevaar vlgs de oude Veiligheidswet)'

Het gaat on 'voorkomen'(ontsteking en vatbare stoffen uit elkaar houden) beperken ( als het dan toch is gebeurd, hou het zo klein mogelijk) en bestrijden. Echt niet zo moeilijk die aandachtsgebieden.
Daarbinnen/tussen moet de samenhang worden duidelijk gemaakt en mag in ieder geval niet in de andere aandachtsgebieden uit het oog worden verloren( integrale aanpak, inderdaad).

Het IBB wordt door een 'crimineel' instituut opgesteld. Zit de NVBR en het LNB ook daar binnen?

Van vooral de laatste zin in de doelstelling van het model IBB:
"Integrale brandveiligheid is zeer gecompliceerd. Het gaat om een samenspel van organisatorische maatregelen, bouwkundige voorzieningen en aanwezige installaties. Het vereist dan ook veel inspanning van verschillende partijen om van een object een brandveilig bouwwerk te maken."
kan ik zo maar gillend wakker worden als ik droom over 'Het Slot' van Kafka; de bureaucratisch nachtmerrie, zeg maar.

Ik mis sowieso de noodzakelijke 'slot'zin: " en een bekwaam optredende brandweer."

Brandveiligheid kan niet zeer gecompliceerd zijn; anders zouden de meest leden van het LNB, en ik, het sowieso niet snappen. Laten ze het niet moeilijker maken dan het is.
Veiligheid in relatie tot brand, is een utopische doch nastrevenswaardige, en door de wet opgelegde en uitsluitend door de brandweer (technisch) na te streven en te controleren, eindtoestand.

Het gaat/moet gaan over de 'weg' (ja, Palmpie boeddhisme is mij niet vreemd) daarheen, en de obstakels die overwonnen moeten worden.
D.w.z. gevaarsbeheersing door 'voorkomen. beperken, bestrijden en het 'redden'!
Al heb ik zoiets als een bouwwerk op brandgevaar onder rationeel controleerbare beheersing gebracht, dan moet de brandweer via preparatie ook nog voor een behoorlijke reddingspoging instaan.

(Ik had bijna geschreven: Hef anders maar op! Maar dat durf ik niet meer; ik zal het echt niet meer doen; denk ik.)

Draai ze de k.....Schop ....Rook ze u...eh, eh: pak ze verstandig aan Palmpie!

Zit Pyro Loe ook al te paard met de digitale bieb op schoot?

Fred.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 28 juni 2007, 18:23:26
@ Palmpie

Brandveiliigheid' is geen begrip dat ooit officieel is gedefinieerd (veiligheid is de afwezigheid van gevaar vlgs de oude Veiligheidswet)'

Het gaat on 'voorkomen'(ontsteking en vatbare stoffen uit elkaar houden) beperken ( als het dan toch is gebeurd, hou het zo klein mogelijk) en bestrijden. Echt niet zo moeilijk die aandachtsgebieden.
Daarbinnen/tussen moet de samenhang worden duidelijk gemaakt en mag in ieder geval niet in de andere aandachtsgebieden uit het oog worden verloren( integrale aanpak, inderdaad).

Het IBB wordt door een 'crimineel' instituut opgesteld. Zit de NVBR en het LNB ook daar binnen?

Van vooral de laatste zin in de doelstelling van het model IBB:
"Integrale brandveiligheid is zeer gecompliceerd. Het gaat om een samenspel van organisatorische maatregelen, bouwkundige voorzieningen en aanwezige installaties. Het vereist dan ook veel inspanning van verschillende partijen om van een object een brandveilig bouwwerk te maken."
kan ik zo maar gillend wakker worden als ik droom over 'Het Slot' van Kafka; de bureaucratisch nachtmerrie, zeg maar.

Ik mis sowieso de noodzakelijke 'slot'zin: " en een bekwaam optredende brandweer."

Brandveiligheid kan niet zeer gecompliceerd zijn; anders zouden de meest leden van het LNB, en ik, het sowieso niet snappen. Laten ze het niet moeilijker maken dan het is.
Veiligheid in relatie tot brand, is een utopische doch nastrevenswaardige, en door de wet opgelegde en uitsluitend door de brandweer (technisch) na te streven en te controleren, eindtoestand.

Het gaat/moet gaan over de 'weg' (ja, Palmpie boeddhisme is mij niet vreemd) daarheen, en de obstakels die overwonnen moeten worden.
D.w.z. gevaarsbeheersing door 'voorkomen. beperken, bestrijden en het 'redden'!
Al heb ik zoiets als een bouwwerk op brandgevaar onder rationeel controleerbare beheersing gebracht, dan moet de brandweer via preparatie ook nog voor een behoorlijke reddingspoging instaan.

(Ik had bijna geschreven: Hef anders maar op! Maar dat durf ik niet meer; ik zal het echt niet meer doen; denk ik.)

Draai ze de k.....Schop ....Rook ze u...eh, eh: pak ze verstandig aan Palmpie!

Zit Pyro Loe ook al te paard met de digitale bieb op schoot?

Fred.


Als je in zo'n model nu zulke randvoorwaarden schept dat de partijen zich zelf gaan controleren en dat de brandweer het laatste woord heeft en ook tijdens het proces kan ingrijpen dan hebben we het (zoals ik het nu ziet) voor elkaar. Het moet inderdaad niet zo worden dat de marktpartijen het niveau van brandveiligheid gaan bepalen, dat is de verantwoordelijkheid van de overheid / brandweer.

Het probleem is alleen dat er in het hedendaagse (bouwkundig / facility management) onderwijs er op MBO / HBO / acadimisch niveau maar zijdelings aandacht wordt gegeven aan brandveiligheid. Je mag wel hele berekeningen maken voor energie zuinigheid maar een simpele brandoverslagberekening wordt er niet gemaakt.

Er gaat nu wel wat gebeuren in onderwijs land maar dat is een lange adem traject. Het gevaar is dat je straks een kennis verschil gaat optreden (en die is er al) tussen de 'adviseurs' en de brandweer. Dit kwam pas ook te sprake op een congres. Dit is niet alleen nadelig voor de overheid maar ook voor het bedrijfsleven omdat er straks misschien een adviseur met een zeer goede alternatieve oplossing komt en dan de brandweer zegt 'doe het maar zoals we het altijd doen'...  ;) ::)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #39 Gepost op: 28 juni 2007, 19:04:55
Zit Pyro Loe ook al te paard met de digitale bieb op schoot?
Fred.

 :D
ben druk bezig de NFPA Life Safety Code om te zetten naar Loe's Veiligheids Richtlijn  ;)

ben er alleen nog niet achter bij wie ik hem moet aanbieden om hem als "state of the art" te laten erkennen
NIFV? VROM? LNB? DGMR?   :-\
help....

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation