Motivatie leden

Auteur Topic: Motivatie leden  (gelezen 7387 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 28 maart 2006, 14:04:27
Een reddingspost moet een plek zijn waar de nieuwe en jongere leden als een soort van thuishonk kan beschouwen. Een plek waar zij dingen kunnen leren en daarbij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Ze moeten de reddingsbrigade als hobby zien en in die hobby hun persoonlijke ding kunnen doen. Een reddingsbrigade is heel divers in hun taken en inzetgebieden. Maak gebruik van die diversiteit, zodat leden hun eigen ding hierin kunnen ontdekken en exploiteren.

Zorg dus dat een reddingspost makkelijk toegankelijk is en in mijn ogen mag er na dienst deze best gebruikt worden. Zolang je daarbij de naam van de reddngsbrigade maar niet schaadt of in discrediet brengt.

AntiHeld,

we zijn het hier tenminste met elkaar eens. Snap jij dat nou dat er zo'n probleem wordt gemaakt in den Lande. Of doen wij het hier in de mooiste badplaats van Nederland niet zo slecht?

RR (het zonnetje schijnt!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 28 maart 2006, 14:58:37
De dilemma van een reddingsbrigade is hoe motiveer je vrijwilligers, en hoe hou je je dienstverlening op pijl met steeds meer aanscherpende eisen aan de dienstverlening die je wilt leveren.

Tja vrijwilligheid verplicht je tot iets.. maar dan moet je mensen ook motiveren tot iets..

Maar wat wil je voor organisatie zijn ? veel jongeren <18 jaar jeugd vereniging of een juist gericht op volwassenen die bereid zijn om zich te bekwamen in diverse technieken, en dat ook in praktijk willen uitvoeren..
Voor beide is een plek..

Van motiveren van jongere jeugd, heb ik weinig kaas van gegeten, maar volwassenen moet je telkens prikkelen tot iets nieuws uitdagen op nog scherper te worden, zodat ze trots kunnen zijn op de club waar van ze onderdeel uit maken, zodat we gezamenlijk bergen kunnen verzetten..
Daarnaast is het belangrijk dat het een vriendenclub is, dat mensen een hecht team worden, die voor elkaar door het vuur gaan. (bij wijze van spreken..)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #32 Gepost op: 29 maart 2006, 07:18:37
De dilemma van een reddingsbrigade is hoe motiveer je vrijwilligers, en hoe hou je je dienstverlening op pijl met steeds meer aanscherpende eisen aan de dienstverlening die je wilt leveren.

Tja vrijwilligheid verplicht je tot iets.. maar dan moet je mensen ook motiveren tot iets..

Maar wat wil je voor organisatie zijn ? veel jongeren <18 jaar jeugd vereniging of een juist gericht op volwassenen die bereid zijn om zich te bekwamen in diverse technieken, en dat ook in praktijk willen uitvoeren..
Voor beide is een plek..

Van motiveren van jongere jeugd, heb ik weinig kaas van gegeten, maar volwassenen moet je telkens prikkelen tot iets nieuws uitdagen op nog scherper te worden, zodat ze trots kunnen zijn op de club waar van ze onderdeel uit maken, zodat we gezamenlijk bergen kunnen verzetten..
Daarnaast is het belangrijk dat het een vriendenclub is, dat mensen een hecht team worden, die voor elkaar door het vuur gaan. (bij wijze van spreken..)






Bij de WRB (Waddinxveen) gaan er na brevet 5 en 6 best veel mensen weg. Puur omdat ze geen zin hebben om theorie te gaan volgen. Met brevet A i.c.m. opstapper is het helemaal veel. Aan de andere kant. Van degene díe overblijven bewaakt (gaan bewaken) er wel een groot deel. Ik denk dat je jeugd (mijn leeftijd, en iets jonger dus!  ;)). Al wat eerder erbij moet betrekken om 'eens een dagje mee te lopen' op het strand. En dat hoeft niet eens een druk strand te zijn.

Groetjes,
Joris
343, never forget.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 29 maart 2006, 10:06:51
Bij de WRB (Waddinxveen) gaan er na brevet 5 en 6 best veel mensen weg. Puur omdat ze geen zin hebben om theorie te gaan volgen. Met brevet A i.c.m. opstapper is het helemaal veel. Aan de andere kant. Van degene díe overblijven bewaakt (gaan bewaken) er wel een groot deel. Ik denk dat je jeugd (mijn leeftijd, en iets jonger dus!  ;)). Al wat eerder erbij moet betrekken om 'eens een dagje mee te lopen' op het strand. En dat hoeft niet eens een druk strand te zijn.

Groetjes,
Joris

Eens, je kan jongeren zeker mee laten lopen op het strand, en laten proeven aan het echte werk.  Stage plekken genoeg zou ik zeggen....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 29 maart 2006, 11:39:24
Liever niet meteen op een druk strand, je moet juist de tijd nemem om ze goed te begeleiden, daar is op een drukke stranddag geen tijd voor. Je zou coaches aan moeten stellen, die een paar jongeren onder hun hoede zouden moeten nemen die ze de kneepjes van 't vak in de praktijk moeten bijbrengen.

Bij jongeren -hoewel ze meer dan ooit zelfverzekerdheid uitstralen- bestaat een grote angst voor falen, dingen "verkeerd doen". Een vaste begeleider met het "dat geeft niets" principe kan die onzekerheid wegnemen en dat verhoogt de lol.

Henk


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #35 Gepost op: 29 maart 2006, 17:12:11
Ten tweede heb je voor met de theorie exame's/lessen ook weer een groot voordeel omdat je eigenlijk best al heel wat in de praktijk brengt bij oefeningen op minder drukke dagen!  :)
343, never forget.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #36 Gepost op: 1 april 2006, 22:26:55
Hallo

Hebben jullie misschein enig idee hoe je je huidige leden bestand van een reddingbrigade weer gemotiveerd krijg of wel gemotiveerd houd? Zodat je niet met een zeer minimale bezetting je stranddiensten moet lopen?

Groeten van roel

Hoi Roel,

Je kunt misschien denken aan aktieve werving bij middelbare scholen ga daar vertellen wat jullie doen, hoe leuk het is! Artikelen in de krant, laat weten dat je er bent! (Ik lees nl zelf nooit iets over jullie......) Voor diegene die al bij jullie brigade zitten is het misschien een idee om een strandwacht van de week/maand in te stellen, af en toe een aardigheidje of een vergoeding. Kan van alles zijn, van af en toe eens tracteren op een ijsje of bbq, tot eigen handdoek bijvoorbeeld. ik zeg maar wat, het gaat er ook om dat je de mensen af en toe even kieteld, laat merken dat je ze waardeert en dat je blij met ze bent. Dan zijn jullie denk ik al een aardig eind op de goede weg.
De buren laten kinderen vanaf brevet 4 eens een dag meelopen op het strand, voor jullie misschien ook een idee?
Verder oefeningen evalueren, heel belangrijk, daar wordt iets van geleerd, ga dieper op de materie in. Vraag onder de leden wat ze interesseert, waar willen ze wat meer van weten?
Weet niet of jullie het al doen, maar hou eens een " werkbespreking" . Zo kom je er achter wat er leeft onder de mensen.

Nou ja, dit is wat er als eerste in mijn hoofd opkwam, misschien heb je er wat aan?

Groetjes