Ademmasker

Auteur Topic: Ademmasker  (gelezen 3335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Gepost op: 2 februari 2006, 23:28:08
De hitte-bestendigheid van de uitrukkleding neemt steeds verder toe. Vroeger voelde je al gauw aan je uitrukbroek als het te warm werd binnen. Tegenwoordig is de bluskleding tegen zulke hoge temperaturen opgewassen dat je dit niet meer voelt.
Maar hoe zit dit met je ademmasker? Tegen welke temperaturen is deze opgewassen voordat hij aan je gezicht vast gaat smelten?
Ik denk namelijk dat dit nu langzamerhand de zwakke plek van een brandweerman aan het worden is! ;)




pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2006, 09:57:41
Ik heb geen idee moet ik zeggen hoeveel een masker aan kan. Wel veel idergeval. Je heb natuurlijk het voordeel dat het masker gekoeld wordt door de ademlucht.
Maar ik denk niet dat het masker de zwakste plek is. Bij de laatste hittetrainingen die ik bij risc gedaan heb(flash-over 4x achter elkaar, dan is het echt heet in de container :-[) voel je nog steeds de hitte bij de handschoenmanchetten het snelste, en je krijg ook wel wat last van rooie oortjes.
Maar het "nadeel" van de nieuwe pakken is inderdaad wel dat je grensverleggend bezig ben en je voor je het weet wel eens erg ver kan gaan.
Ik zal eens in de technische gegevens duiken hier of er wat staat over maximale temperaturen van maskers.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2006, 11:49:42
Aldus beschrijving van Drager het volgende:

" De genoemde volgelaatstukken zijn conform EN 136 CL. 3
Voldoen aan de eisen mbt vlaminwerking conform EN 137.
Temperatuur tijdens gebruik: -30 tot 120 graden celsius"


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2006, 16:27:38
Als het echt zo heet is,dan zul je als eerste gaan merken dat het zweet wat tussen je masker en de huid gaat zitten gaat koken.En verder koelt je ademlucht je masker van binnenuit,wel wenselijk ook.Want anders zou je in mum van tijd hete lucht inademen :-X


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2006, 17:34:24
Misschien een klein beetje off-topic, maar er staat deze maand in het blad Incident een artikel met betrekking tot het gebruik van een zgn koelvest voor onder je uitrukkleding. Misschien nuttig om door te lezen, het heeft mij nog niet (volledig) kunnen overtuigen.

Groeten


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2006, 19:45:10
Beetje off-topic, maar wel een reactie op het vorige bericht.

 In de B&B 2 van dit jaar staat ook een stuk over de koelvesten. Hierbij staat dat blijkt na enkele testen, dat deze de lichaamstemperatuur niet verlagen.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2006, 22:35:32
Aldus beschrijving van Drager het volgende:

" De genoemde volgelaatstukken zijn conform EN 136 CL. 3
Voldoen aan de eisen mbt vlaminwerking conform EN 137.
Temperatuur tijdens gebruik: -30 tot 120 graden celsius"



Bedankt ;)