In de tas kijken

Auteur Topic: In de tas kijken  (gelezen 26560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 4 februari 2006, 12:32:27
Hallo,

Ik heb regelmatig een discussie over het 'in de tas kijken' door medewerkers van een winkel bij de kassa. Ik meen ooit gelezen te hebben dat zij dit niet mogen doen. Alleen opsporingsambtenaren zouden die mogen doen toch? En dan zelfs alleen nog op verdenking van.

Wie o wie kan me aan een mooi stukje tekst helpen waarin het mooi beschreven staat?

(zoekfunctie leverde helaas niets op).




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2006, 13:14:06
Het lijkt me sterk dat je dit door gebruik van geweld mag afdwingen..... Dus als de klant weigert ben je er nog niet en zal alsnog de politie moeten komen.

http://beveiliging.rv-webdesign.nl/winkeldiefstal.php

(...)

5.6  Tassencontrole
Tassen van klanten mag je niet inkijken. Als een poortalarm afgaat en de klant weigert je inzage in de tas dan mag dat volgens de wet. In zo’n geval bel je de politie om assistentie. Je kunt wel in de tas van een klant kijken als bij de entree van de winkel een duidelijk bord ophangt waarop een aantal huisregels staan. Dergelijke huisregels gelden dan wettelijk als verkoopvoorwaarde, waardoor de klant bij binnentreden van de supermarkt de keus kan maken al dan niet naar binnen te gaan. Gaat de klant toch de supermarkt in, dan treedt vanaf dat moment deze verkoopvoorwaarde in werking. Juridisch gesproken gaat de klant dan stilzwijgend akkoord met de mogelijkheid inzage in de tas te geven. Uiteindelijk moet de klant zijn/haar tas openen als daar om gevraagd wordt, zo niet dan kan hem/haar de toegang geweigerd worden.

(...)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2006, 14:38:57
Als er nou niet zo'n bord hangt met huisregels en de klant weigert inzage in de tas, mag je diegene dan wel uit de zaak zetten?
Of mag je iemand weigeren die de zaak in wil en de tas niet wil laten zien?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2006, 14:51:50
Of mag je iemand weigeren die de zaak in wil en de tas niet wil laten zien?

Volgens mij wel.

Ze kunnen niet eissen dat ze in je tas mogen kijken want dat recht hebben ze gewoon niet. Echter als jij daar wilt winkelen dan ga je akkoord met de voorwaarden die die winkel heeft opgesteld, waaronder dus in kan staan dat ze in je tas mogen kijken.
Wil je dat niet toestaan, prima, maar dan ga je niet akkoord met de voorwaarden van die winkel en mag je er dus ook niet winkelen.

Overigs zie je wel steeds vaker kluisjes waar je je tas in kan doen zodat je 'm niet hoeft te openen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2006, 14:53:52
Als er nou niet zo'n bord hangt met huisregels en de klant weigert inzage in de tas, mag je diegene dan wel uit de zaak zetten?
Of mag je iemand weigeren die de zaak in wil en de tas niet wil laten zien?
Als die klant al binnen is geweest mag ie niet meer weigeren ::) maar als ie inderdaad naar binnen wil en je zou zijn tas dan al willen bekijken voor een reden die ik niet kan verzinnen zou je em inderdaad kunnen weigeren...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2006, 15:12:44
Dus als dat bord bij de kassa hangt en niet bij de entree mag je dus weigeren?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2006, 15:32:03
Als die klant al binnen is geweest mag ie niet meer weigeren ::) maar als ie inderdaad naar binnen wil en je zou zijn tas dan al willen bekijken voor een reden die ik niet kan verzinnen zou je em inderdaad kunnen weigeren...

Ik ben soms aardig bijziend...... helaas heb/kan ik het bord niet lezen...... Jammer maar u mag niet in mijn tas kijken..... haalt u de politie er maar bij....  ;) ;D

Ik denk dat als je weigert ze nooit met geweld in je tas mogen kijken, nergens in de wetgeving staat dat winkeliers dwangmiddelen mogen inzetten!!!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2006, 15:38:46
Bij de mediamarkt stond een tijd lang een beveiliger voor de deur die tegen iedereen zei dat ze de tassen in een kluis moesten doen. Ze kregen alleen zoveel klachten binnen dat het niet lang heeft geduurd.  :P
(En de manier waarop ze het vroegen was inderdaad niet erg vriendelijk).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2006, 15:41:57
Bij de mediamarkt stond een tijd lang een beveiliger voor de deur die tegen iedereen zei dat ze de tassen in een kluis moesten doen. Ze kregen alleen zoveel klachten binnen dat het niet lang heeft geduurd.  :P
(En de manier waarop ze het vroegen was inderdaad niet erg vriendelijk).

Mediamarkt = Duits dus waarschijnlijk was de tekst 'AUF MACHEN!!!!'  ;D ;D ;D ;D ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2006, 18:17:42
Bij de mediamarkt stond een tijd lang een beveiliger voor de deur die tegen iedereen zei dat ze de tassen in een kluis moesten doen. Ze kregen alleen zoveel klachten binnen dat het niet lang heeft geduurd.  :P
(En de manier waarop ze het vroegen was inderdaad niet erg vriendelijk).

Ja die stond bij de voordeur, en ze kunnen het je dus wel verplichten om het te doen! Bij de Gamma is het ook zo, en in de Mediamarkt in ZuidOost ook
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !