In de tas kijken

Auteur Topic: In de tas kijken  (gelezen 26433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2006, 18:20:45
Ja die stond bij de voordeur, en ze kunnen het je dus wel verplichten om het te doen! Bij de Gamma is het ook zo, en in de Mediamarkt in ZuidOost ook

Ze kunnen het je niet verplichten!!! Ze kunnen je wel weigeren om naar binnen te gaan als je je tas niet laat bekijken / in een kluis plaatst.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2006, 18:54:59
ja goed, dat is dus het zelfde als met FOUILLEREN door beveiligingsmedewerkers bij discotheken, dat mag dus niet, maar als je het niet toelaat kom je simpelweg niet binnen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2006, 20:56:18
ja goed, dat is dus het zelfde als met FOUILLEREN door beveiligingsmedewerkers bij discotheken, dat mag dus niet, maar als je het niet toelaat kom je simpelweg niet binnen
In de zin van strafrecht  mag een beveiligingsbeambte niet fouilleren maar volgens het privaatrecht mag het wel. Wel moet het bekende bordje bij de ingang hangen.


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2006, 20:57:14
Hallo,

Ik heb regelmatig een discussie over het 'in de tas kijken' door medewerkers van een winkel bij de kassa. Ik meen ooit gelezen te hebben dat zij dit niet mogen doen. Alleen opsporingsambtenaren zouden die mogen doen toch? En dan zelfs alleen nog op verdenking van.

Wie o wie kan me aan een mooi stukje tekst helpen waarin het mooi beschreven staat?

(zoekfunctie leverde helaas niets op).
Misschien kun je eens zoeken op visitatie.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2006, 22:37:12
Is het in de huisregels neergelegd, dan mogen winkelmedewerkers het vragen. Ikzelf werk bij de AH en heb in zeven jaar tijd nog nooit meegemaakt dat iemand niet meewerkte (diefstal gaat ook niet via de tas in de meeste gevallen ;). Weigert die persoon dan zijn er meerdere mogelijkheden: klant en medewerker gaan verder alsof er niets aan de hand is OF de medewerker had de klant op heterdaad betrapt op diefstal, houdt de verdachte aan en belt de politie voor assistentie OF de medewerker verzoekt de klant de winkel te verlaten (in de meeste gevallen zonder de boodschappen) en na drie verzoeken wordt bij weigering de politie gebeld i.v.m. lokaalvredebreuk. Dat laatste gebeurt in een aantal gevallen ook bij het niet meenemen van een mandje of kar en andere overtredingen van huisregels.


Target77

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2006, 00:04:55
In de zin van strafrecht  mag een beveiligingsbeambte niet fouilleren maar volgens het privaatrecht mag het wel. Wel moet het bekende bordje bij de ingang hangen.

Dan heet het geen fouilleren van een verdachte die op heterdaad is aan aangehouden naar aanleiding van een strafbaar feit (strafrecht) maar visitatie naar aanleiding van de toegangsbepalingen (civiel recht). Gisteren nog een lezing gehad over "Uitoefening Strafvorderlijke Bevoegdheden door Niet-Opsporingsambtenaren". En ook visitatie in de vorm van onderzoek aan lichaam en kleding kwam aan bod. Voorbeelden: voetbalstadion en uitgaansgelegenheid. ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 5 februari 2006, 22:20:04
PI = penitentiaire inrichting ?? ??  ???


Target77

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 februari 2006, 22:49:38
De termen fouilleren en visiteren lopen volgens mij vaak dwars door elkaar heen. Mjn wederhelft zat voorheen bij de KMAR en is nu werkzaam in een PI, dus die termen komen mij met regelmaat om de oren gevlogen.  Was het ene volgens mij ooit fouilleren, nu is het visiteren...Kan iemand het mij hier misschien eens duidelijk uitleggen wat wat is?  Hier thuis snap ik het in ieder geval helemaal niets meer van.

Fouilleren (dwangmiddel) doe je bij een verdachte bij een aanhouding. Visitatie (civiel rechtelijke overeenkomst tussen partijen) ondergaat iemand vrijwillig naar aanleidig van een toegangs- of bedrijfsregelement.  ;)


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2006, 22:56:09
Fouilleren (dwangmiddel) doe je bij een verdachte bij een aanhouding. Visitatie (civiel rechtelijke overeenkomst tussen partijen) ondergaat iemand vrijwillig naar aanleidig van een toegangs- of bedrijfsregelement.  ;)
Maar in een P.I. word de term visitatie gebruikt voor een onderzoek aan het lichaam, don't shoot me if I'm wrong.


Target77

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 5 februari 2006, 22:57:47
Maar in een P.I. word de term visitatie gebruikt voor een onderzoek aan het lichaam, don't shoot me if I'm wrong.

Heb je goed begrepen....maar dan voor de huisregels (veiligheid, etc.) en niet bij een aanhouding.  ;)