In de tas kijken

Auteur Topic: In de tas kijken  (gelezen 26449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #20 Gepost op: 5 februari 2006, 23:01:00
Heb je goed begrepen....maar dan voor de huisregels (veiligheid, etc.) en niet bij een aanhouding.  ;)
Daar heb jij weer gelijk in denk ik  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #21 Gepost op: 6 februari 2006, 01:31:49
Strafvordering spreekt volgens mij over "onderzoek aan kleding" ...hoe het in de spreektaal heet is verder niet erg interessant ::)


Citaat
Art. 95.
Hij die de verdachte aanhoudt of staande houdt, kan voor inbeslagneming vatbare voorwerpen, door deze met zich gevoerd, in beslag nemen.
 
Met betrekking tot het onderzoek aan het lichaam of de kleding van de aangehouden verdachte geldt de bepaling van artikel 56, eerste tot en met vierde lid.
Citaat
Art. 56.
De officier van justitie of de hulpofficier, voor wie de verdachte wordt geleid of die zelf de verdachte heeft aangehouden, kan, bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen deze, bepalen dat hij aan zijn lichaam of aan zijn kleding zal worden onderzocht.


De officier van justitie kan bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen de verdachte, in het belang van het onderzoek bepalen dat deze in zijn lichaam wordt onderzocht.

Onder onderzoek in het lichaam wordt verstaan: het uitwendig schouwen van de openingen en holten van het onderlichaam, röntgenonderzoek, echografie en het inwendig manueel onderzoek van de openingen en holten van het lichaam. Het onderzoek in het lichaam wordt verricht door een arts. Het onderzoek wordt niet ten uitvoer gelegd indien zulks om bijzondere geneeskundige redenen onwenselijk is.


De in het eerste en tweede lid bedoelde onderzoeken worden op een besloten plaats en voor zover mogelijk door personen van hetzelfde geslacht als de verdachte verricht.


De overige opsporingsambtenaren zijn bevoegd de aangehoudene tegen wie ernstige bezwaren bestaan, aan zijn kleding te onderzoeken.


Tijdens het gerechtelijk vooronderzoek geldt bovendien de bepaling van artikel 195.

Het onderstreepte is dus de bevoegdheid van de agent die een winkeldief aanhoudt....  en of je het nou visitatie of fouillering wil noemen maakt mij verder niet uit ;)

ow... we hebben ook de "veiligheidsfouillering" nog natuurlijk... uit de Ambtsinstructie:

Citaat
Artikel 20
Het onderzoek, bedoeld in artikel 8, derde lid, van de Politiewet 1993, geschiedt door het oppervlakkig aftasten van de kleding en wordt zoveel mogelijk uitgevoerd door een ambtenaar van hetzelfde geslacht als degene die aan het onderzoek wordt onderworpen.


Het onderzoek, bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Politiewet 1993, wordt uitgevoerd door een ambtenaar van hetzelfde geslacht als degene die aan het onderzoek wordt onderworpen.

Artikel 21

De ambtenaar die een onderzoek als bedoeld in artikel 8, derde of vierde lid, van de Politiewet 1993 heeft uitgevoerd, meldt dit onverwijld schriftelijk aan de meerdere, onder vermelding van de redenen die tot dit onderzoek hebben geleid.
Citaat
Art. 8.

De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.



De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.



De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd tot het onderzoek aan de kleding van personen bij de uitoefening van een hem wettelijk toegekende bevoegdheid of bij een handeling ter uitvoering van de politietaak, indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat een onmiddellijk gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid, die van de ambtenaar zelf of van derden en dit onderzoek noodzakelijk is ter afwending van dit gevaar.



De officier van justitie of de hulpofficier van justitie voor wie aangehouden of rechtens van hun vrijheid beroofde verdachten of veroordeelden worden geleid, is bevoegd te bepalen dat deze aan hun lichaam zullen worden onderzocht, indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid of die van de ambtenaar zelf en dit onderzoek noodzakelijk is ter afwending van dit gevaar.



De uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in het eerste tot en met vierde lid, dient in verhouding tot het beoogde doel redelijk en gematigd te zijn.



Het eerste tot en met het vijfde lid zijn tevens van toepassing op de militair van de Koninklijke marechaussee, indien hij optreedt in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, en op de militair van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van deze wet bijstand verleent aan de politie.



Onze Minister van Justitie kan bepalen, dat de in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering bedoelde buitengewone opsporingsambtenaren, voor zover door hem hetzij in persoon hetzij per categorie of eenheid aangewezen, de bevoegdheden omschreven in het eerste en derde lid kunnen uitoefenen. Alsdan wordt met overeenkomstige toepassing van artikel 9 een ambtsinstructie voor hen vastgesteld.

Maar ook daar is het een onderzoek aan kleding.... dus wat mij betreft mag een beveiligingsbeambte best fouilleren... of het visiteren noemen als dat minder ingrijpend overkomt ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #22 Gepost op: 6 februari 2006, 13:26:05
PI = penitentiaire inrichting ?? ??  ???
::) ????


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #23 Gepost op: 6 februari 2006, 13:34:33
::) ????
ik lees het al...geen dire straits fan!   ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2006, 14:02:44
ik lees het al...geen dire straits fan!   ;)
en ook geen fan van de serie Magnum...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2006, 14:06:34
Maar ook daar is het een onderzoek aan kleding.... dus wat mij betreft mag een beveiligingsbeambte best fouilleren... of het visiteren noemen als dat minder ingrijpend overkomt ;)

Je gaat net ff te snel voor mijn begrip, je bedoelt dat een beveiligingsbeambte (gewoon burger) mag fouilleren, bedoel je dat na aanhouding ?
Of ook daarbuiten met of zonder toestemmening ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #26 Gepost op: 6 februari 2006, 15:12:11
Je gaat net ff te snel voor mijn begrip, je bedoelt dat een beveiligingsbeambte (gewoon burger) mag fouilleren, bedoel je dat na aanhouding ?
Of ook daarbuiten met of zonder toestemmening ?
Nee... ik bedoel dat het qua bevoegdheid voor een niet opsporingsambtenaar niet uitmaakt hoe je het noemt, fouilleren of visiteren, maar dat het in de wet "onderzoek aan kleding" heet. De opsporingsambtenaar die een verdachte heeft aangehouden mag de kleding van die verdachte onderzoeken. De beveiliger die iemand heeft aangehouden mag dat niet!

De heren beveiligers hebben uitgelegd hoe het op hun terrein werkt, dus het inzien van de tas mag als dat als voorwaarde voor het betreden van de winkel geldt, en datzelfde geldt voor het fouilleren bij een uitgaansgelegenheid. Dat is alleen van toepassing als je naar binnen wilt. Niet gefouilleerd is niet naar binnen. Dat zijn alleen niet de fouilleringen zoals bedoeld in de politiewet en het wetboek van strafvordering maar op basis van "huisregels".
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2006, 16:01:20
Mogelijk daar daar een term anders gebruikt wordt, al lijkt mij dat onwaarschijnlijk omdat het beiden (PI, KMAR) onder de overheid valt.

Mij stond bij dat vroeger bij de KMAR sprake was van fouilleren bij het aftasten van het lichaam/kleding, en visiteren dat er zelfs in het lichaam gekeken werd (voorbeeld was anaal en vaginaal verstoppen van drugs). Eerder bij de beveiliging was visiteren slechts het inkijken van de tas. Nu in de PI hoor ik het weer andersom. Vrouwtje is best lief, maar ga haar niet lastig vallen met moeilijke vragen over de regeltjes op haar werk, laat staan haar vorige werk, want dan wil ze nog wel eens grommen.... ;)

Let op: ik gooi deze termen door elkaar, daarom stelde ik deze vraag, dus het is niet zo dat die termen zo zijn als dat ik het probeer uit te leggen.

fouilleren of visiteren is verder niet heel erg interessant als term... komt wat mij betreft op hetzelfde neer... als het beessie maar een naampje heeft. Enige verschil tussen politie/beveiliging is de grond van de bevoegdheid, en de politie heeft meer bevoegdheden mbt wanneer en hoe grondig, en de beveiliging alleen op basis van huisregels mag fouilleren/visiteren....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #28 Gepost op: 6 februari 2006, 16:33:34
Ik kom net uit de bajes. Daar werd gefouilleerd als gevisiteerd. Fouilleeren met de kleren aan en visiteren met de kleren uit.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 6 februari 2006, 16:57:40
Ik kom net uit de bajes. Daar werd gefouilleerd als gevisiteerd. Fouilleeren met de kleren aan en visiteren met de kleren uit.

Jij blij........  :-X ;D