In de tas kijken

Auteur Topic: In de tas kijken  (gelezen 26596 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #40 Gepost op: 18 maart 2011, 17:02:47
Ik hoorde laats een verhaal van iemand(die iemand leest wel mee hier gok ik) over een tas controle. Deze persoon was aan het werk in een winkel. Hij was ingehuurd om een reparatie te verrichten aan een computer systeem. Op het moment dat hij klaar was zijn tassen had ingepakt stond de eigenaar er op dat hij in de tas keek van deze monteur. Dit om te controleren of hij wat had meegenomen. Ben je klant in de winkel of werknemer dan is er een wettelijk grond. Maar iemand die is ingehuurd??


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2011, 17:13:16
Ik zou me redelijk beledigd voelen. Denk dat ik zou zeggen: ''Verdenkt u mij van diefstal? Dan wil ik dat u nu de politie belt.''

Doet ie dat niet, verlaat ik zonder mijn tas te openen de winkel. >:D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2011, 17:26:47
Ben je klant in de winkel of werknemer dan is er een wettelijk grond. Maar iemand die is ingehuurd??

Ook bij een klant of werknemer is die er niet. Als de klant niet wil dat een (niet OA) in de tas kijkt komt die er ook niet in. Daarna kunnen andere maatregelen genomen worden zoals bij gerede verdenking een aanhouding of bijvoorbeeld een ontzegging tot de winkel. Voor personeel zitten er vaak in het arbeidscontract nog een aantal aanvullende voorwaarden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2011, 20:59:57
Ook bij een klant of werknemer is die er niet. Als de klant niet wil dat een (niet OA) in de tas kijkt komt die er ook niet in. Daarna kunnen andere maatregelen genomen worden zoals bij gerede verdenking een aanhouding of bijvoorbeeld een ontzegging tot de winkel. Voor personeel zitten er vaak in het arbeidscontract nog een aantal aanvullende voorwaarden.

Bij de klant staat het bij de grotere winkels aangegeven bij de ingang van de winkel, voor werknemers is er meestal wat opgenomen in het arbeidscontract. Dat bedoel ik met wettelijke basis.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2011, 21:12:11
Dan zijn we het eens O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2011, 21:13:04
Maar misschien kan het leidend voorwerp ook no wat er over vertellen(heb hem een PM gestuurd)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2011, 21:14:26
Even gezocht op internet en het volgende gevonden. Een en ander moet in de huisregels zijn vastgelegd.

Citaat
Huisregels
De tassencontrole is als het is opgnomen in de huisregels juridisch toegestaan. Dat bevestigt desgevraagd de Deventer jurist Jan Vlug. ,,Als het in de huisregels opgenomen is, is het mogelijk om preventief, dus zonder verdenking, een tas te mogen inkijken’’, aldus de bekende strafpleiter. ,,Maar het is wel zo dat als een klant weigert die controle te ondergaan en er geen verdenking tegen die persoon is noch de winkelier, noch de politie daar iets aan kan doen.’’
Hogeslag van het KVO beaamt dat: ,,Maar dat iemand weigert mee te werken, komt zelden voor. Veruit de meeste klanten hebben begrip voor de maatregel. Als je niks te verbergen hebt is zo’n check ook geen probleem.’’
Wie de controle weigert, is wel degelijk de sigaar: de persoon in kwestie kan de winkel worden uitgezet wegens overtreding van de huisregels. Vervolgens volgt er een lokaal(winkel)verbod. Wordt de winkel toch betreden dan volgt aangifte van huisvredebreuk.

Voor het hele artikel: http://www.criminaliteitspreventie.com/index.php/nieuwsarchief/79
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2011, 22:13:46
Ik zou me redelijk beledigd voelen. Denk dat ik zou zeggen: ''Verdenkt u mij van diefstal? Dan wil ik dat u nu de politie belt.''
Doet ie dat niet, verlaat ik zonder mijn tas te openen de winkel. >:D

Ik heb iets dergelijks gehad bij een bouwmarkt, ik liep daar binnen met een tasjes met diepvries sateh van de Ah (er naast gekocht)
Toen ik al weer uit de winkel was kwam iemand me achterna gerend en vroeg of hij in mijn tas mocht kijken, ik heb toen nee gezegd, waarop de betreffende persoon vertelde dat hij mij dan zou vasthouden tot de politie er was, waarop ik hem vertelde dat ik hem dan wegens vrijheidsberoving zou aanhouden en hij het haasje zou zijn en niet ik.
Hij koos eieren voor zijn geld en liep terug naar de winkel.
Ik ben hem toen achterna gelopen en heb hem de sateh laten zien, hij liep nog roder weg als dat hij kwam.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2011, 22:18:52
Ik heb iets dergelijks gehad bij een bouwmarkt, ik liep daar binnen met een tasjes met diepvries sateh van de Ah (er naast gekocht)
Toen ik al weer uit de winkel was kwam iemand me achterna gerend en vroeg of hij in mijn tas mocht kijken, ik heb toen nee gezegd, waarop de betreffende persoon vertelde dat hij mij dan zou vasthouden tot de politie er was, waarop ik hem vertelde dat ik hem dan wegens vrijheidsberoving zou aanhouden en hij het haasje zou zijn en niet ik.
Hij koos eieren voor zijn geld en liep terug naar de winkel.
Ik ben hem toen achterna gelopen en heb hem de sateh laten zien, hij liep nog roder weg als dat hij kwam.

Ja om iemand als verdachte aan te merken moet er wel meer aanwezig zijn dan dit. Feiten en omstandigheden. Maar goed ik merk in de dagelijkse praktijk dat beveiligers in de supermarkten er soms hele rare gewoontes op na houden. En dan wil ik ze niet allemaal over een kam halen, want ik ken in mijn regio een paar hele goede winkel beveiligers.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2011, 22:21:48
Ah ja ik werk op evenementen heel veel samen met mensen uit de beveiliging en heb daar eigenlijk nooit problemen mee.
In dit geval was het overigens de bedrijfsleider en geen beveiliger, maar goed beiden zijn burger en mogen alleen bij heterdaad aanhouden en niet bij een vermoeden van ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources