In de tas kijken

Auteur Topic: In de tas kijken  (gelezen 26601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #70 Gepost op: 9 oktober 2011, 12:25:52
Inderdaad Customs, ik zou bijna zo'n zaak opzoeken  ^-^


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #71 Gepost op: 16 oktober 2011, 14:56:17
En het is alweer van de baan. De enorme discussie die er mee gepaard ging heeft natuurlijk niets met dit besluit te maken  998765

Tassencontrole blijkt brug te ver
 Auteur: door Martijn Ubels |   zaterdag 15 oktober 2011 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 15 oktober 2011 | 09:21

DEVENTER - De omstreden tassencontroles in Deventer supermarkten komen er niet. De vier Plusfilialen hebben donderdagavond beslist toch niet mee te doen met de aanpak tegen diefstal.
 Per 1 november zou elke klant in elke super de tas moeten tonen bij de kassa.

,,Als niet elke supermarkt meedoet aan deze maatregel is het voor ons zinloos'', verklaart Quido Hoffman van Plus Zwaluwenburg het afhaken. ,,Deelname van alle supermarkten was voor ons een voorwaarde. Kleine supermarkten die niet bij het veiligheidsoverleg in Deventer zijn aangesloten (KVO, MU) zouden sowieso al niet meedoen. Maar ook bij een aantal grote zaken merkten we twijfel. Ik voorzie dat die niet allemaal gaan meedoen. Alles bij elkaar concludeerden we dat we het niet gaat uitpakken zoals zou moeten. Dan kun je beter nu stoppen.''

Hoffman stelt dat de overgrote meerderheid van de klanten geen moeite heeft met controles. ,,Maar je hebt kans dat de kleine groep die er wél moeite mee heeft en de controles klantonvriendelijk vindt, naar zaken gaat waar geen controles zijn. Ook al is het een kleine groep, dat risico willen wij niet nemen. Vandaar ook dat collectieve deelname voor ons voorwaarde was toen we werden benaderd om mee te doen aan deze aanpak.''

Hoffman stelt dat de discussie over de tassencontroles, die deze twee weken aardig losbarstte, geen rol heeft gespeeld bij het afhaken van de Plus. Voor andere zaken kan het mogelijk wel reden zijn geweest te aarzelen. ,,Maar het hoofdkantoor Albert Heijn bijvoorbeeld twijfelde al van meet af aan. Tekenend is dat dat nog steeds geen uitspraak heefte gedaan over deelname voor de Deventer AH-zaken.''

Het hoofdkantoor van AH laat weten dat na beraad uiteindelijk is besloten om niet mee te doen.

Hoffman noemt achteraf de discussie over controles van handtassen en privacy ongelukkig. ,,Het ging de supermarkten puur om het standaard controleren van alle boodschappentassen aan de kassa. Maar KVO en de politie wilden de optie om ook handtassen te controleren niet uitsluiten.'' Dit uit vrees dat dieven zouden overschakelen op 'veilige' handtassen.

Alex Hogeslag, veiligheidsmanager KVO, erkent dat met het afhaken van Plus de collectieve controles van de baan zijn: ,,Het blijft zoals nu: sommige supers blijven steekproefsgewijs tassencontroles houden. We hadden niet gedacht dat er zo'n discussie zou ontstaan. Het ging ons erom dat het beter is als je elke klant checkt. Dat geeft minder irritatie dan als je mensen er steekproefsgewijs uitpikt. Het is ook duidelijker als het overal gebeurt en voor caissières is het makkelijker mensen aan te spreken.''

De hoop was ook dat mensen gaandeweg zelf hun tas zouden tonen. En met de maatregel, uniek in den lande, zou het net rond dieven verder sluiten. ,,Dit is geen gezichtsverlies. Winkeldiefstal is nog steeds een probleem, daarom hebben we onze nek uitgestoken. We hebben daar geen spijt van.''


Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/9673777/Tassencontrole-blijkt-brug-te-ver.ece
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #72 Gepost op: 18 oktober 2011, 15:00:52
Bij 'winkeldiefstal' gaat het om goederen die de winkel uitgenomen worden. Waarom zou je bij binnenkomst in de tas van een klant willen kijken?
- De beveiliger/winkelmedewerker is opzoek naar iets in die tas wat niet mee de winkel in mag.
- De eigenaar van de winkel wil mensen filteren die niet mee willen werken aan de controle bij het verlaten van de winkel. En hoopt zo de weigeraars buiten de deur te houden zodat er bij een tassen controle aan de kassa of uitgang geen discussies meer oplevert.

Dat laatste is naar mijn mening een goede reden om een dergelijke maatregel in te voeren.

Aan de andere kant zijn er effectievere maatregelen om winkeldiefstal te voorkomen. Het is maar net waar je geld en energie in wil steken.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #73 Gepost op: 18 oktober 2011, 15:12:17
Bij 'winkeldiefstal' gaat het om goederen die de winkel uitgenomen worden. Waarom zou je bij binnenkomst in de tas van een klant willen kijken?

Zoals ik het begreep uit de verschillende artikelen, zou controle bij het afrekenen aan de kassa gebeuren en niet bij binnenkomst...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #74 Gepost op: 18 oktober 2011, 15:16:23
Ik begreep dat het bij binnenkomst ook zou gebeuren dus ik zal e.e.a. nog eens doorlezen.


DDV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #75 Gepost op: 24 oktober 2011, 01:23:21
Hallo;

Ik geef Customs hier gelijk, de bevoegdheden van de Douane gelden in het gehele land en op elke plaats, de enige voetangel is het toepassen van politiebevoegdheden dat mag alleen onder bepaalde voorwaarden en ook niet alle Douaneambtenaren zijn daartoe bevoegd. Het voorgaande neemt niet weg dat de Douane op grond van de Douanewet en de Accijnswetten in bepaalde gevallen rustig in een winkel, of op straat, mag controleren.

Om een controle van meegevoerde tassen uit te voeren is het overigens nodig een persoon staande te houden, DAT MAG ALLEEN EEN OPSPORINGSAMBTENAAR, al hangen er 100 bordjes dat de tassen KUNNEN worden gecontroleerd is iemand ten overstaan van een beveiligingsbeambte nooit verplicht hem toe te staan de tassen te onderzoeken .... Indien de beveiligingsbeambte een gegronde verdenking heeft tegen de betrokken persoon kan hij deze met reden omkleed aanhouden en overdragen aan de politie maar zelfs dan is hij alleen bevoegd goederen onder zich te nemen welke de verdachte zichtbaar bij zich draagt [dit is volgens mijn simpele beleving niet het onderzoeken van] de politie zal het onderzoek uitvoeren en al dan niet bepalen dat de aanhouding terecht was, als de beveiligingsbeambte een gegronde reden had was de aanhouding WEL rechtmatig.

Ik denk overigens dat een normaal iemand er geen moeite mee heeft om bij het verlaten van een winkel steekproefsgewijs een winkeltas te laten inzien, met een handtas i.o.d. id dat wat anders.

Overigens;

Een winkel waar je al bij binnenkomst wordt gevraagd je te laten onderzoeken daar blijf ik weg, ik ga wel ergens anders mijn geld uitgeven !!!

Groetjes DDV