eenzijdige ongevallen

Auteur Topic: eenzijdige ongevallen  (gelezen 3665 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Gepost op: 5 februari 2006, 13:47:24
Bij een eenzijdig ongeval, bijvoorbeeld 'auto tegen boom' zonder slachtoffers, komt de politie dan altijd poolshoogte nemen? Of maar soms? En in welke gevallen?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2006, 16:18:48
Volgens mij ben je verplicht om de politie te bellen, anders is het verlaten plaats ongeval en dus een misdrijf!
Er onstaat altijd schade aan dingen die niet van jouw zijn, en dat moet geregeld worden! Dus je bent verplicht te bellen


http://www.om.nl/beleid/beleidsregel.php?vv=0&cid=15&rid=70
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2006, 17:38:33
Volgens mij ben je verplicht om de politie te bellen, anders is het verlaten plaats ongeval en dus een misdrijf!
Er onstaat altijd schade aan dingen die niet van jouw zijn, en dat moet geregeld worden! Dus je bent verplicht te bellen


Je hoeft niet perse direct te bellen is ons verteld.

Ik zat 'n keer bij 'n vriendin in de auto na 't stappen en die nam ook ergens de bocht de ruim en reed ook 'n gemeente bord omver, maar aangezien de politie al bijna niet meer komt kijken bij 'n aanrijding tussen 2 auto's (zonder letsel), en als ze al komen dan kan je lang wachten, dus waren wij echt niet van plan om daar midden in de nacht uren te gaan wachten of er misschien wel polite zou komen als we zouden bellen.
Gewoon naar huis gegaan en de volgende ochtend even gebeld met dat 0900 nummer en dat was geen probleem zo.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2006, 17:57:31
ik hoor op de scanner wel eens, dat er iemand een bord heeft omgereden ( en doorrijd), dat dan iemand anders de politie beld, en dan word het toch een verlaten plaats ongeval
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2006, 18:02:35
Doorrijden

Ook hier heeft de overheid gemeend de werking uit te breiden. Wanneer iemand bij een verkeersongeval is betrokken of iemand zich zodanig heeft gedragen (hierbij maakt het niet uit waar deze persoon zich bevindt) dat daardoor een verkeersongeval wordt veroorzaakt, mag deze betrokkene de plaats van het ongeval niet verlaten. Met het verlaten wordt bedoeld weggaan, dus ook lopend. De omschrijving "betrokkene" is veel ruimer dan alleen bestuurder. Een inzittende van een auto is in dit geval betrokkene. Iemand die achterop een motorfiets, bromfiets of een fiets zit, is een betrokkene. De voetganger die door de gedraging het gevaar heeft veroorzaakt is betrokkene.
Aan de bepaling is een uitbreiding gemaakt: er moet bij dat ongeval iemand zijn gedood of gewond zijn geraakt, of er moet schade zijn ontstaan. De bepaling geldt ook als betrokkene weet dat bij het ongeval iemand gewond is geraakt en deze in hulpeloze toestand wordt achtergelaten. Het kan zijn dat de betrokkene zo is geschrokken, dat hij toch is weggegaan. Hij heeft dan 12 uur de tijd om zich alsnog te melden. Deze regel gaat niet op indien er gewonden zijn. Dan is géén tijd om je te melden. Uit sociaal-maatschappelijke reden is dit natuurlijk juist. Je laat een gewonde niet zo maar achter. Het direct gaan halen van hulp valt er natuurlijk niet onder. De bepaling gaat ook niet op als de betrokkene ter plaatse is gebleven en er voldoende gelegenheid is geweest de identiteit van de betrokkene en die van het voertuig behoorlijk vast te stellen.

Bron: 3VO Verkeerswet]http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/WVW.htm#Doorrijden]3VO Verkeerswet


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2006, 20:05:45
Doorrijden

Ook hier heeft de overheid gemeend de werking uit te breiden. Wanneer iemand bij een verkeersongeval is betrokken of iemand zich zodanig heeft gedragen (hierbij maakt het niet uit waar deze persoon zich bevindt) dat daardoor een verkeersongeval wordt veroorzaakt, mag deze betrokkene de plaats van het ongeval niet verlaten. Met het verlaten wordt bedoeld weggaan, dus ook lopend. De omschrijving "betrokkene" is veel ruimer dan alleen bestuurder. Een inzittende van een auto is in dit geval betrokkene. Iemand die achterop een motorfiets, bromfiets of een fiets zit, is een betrokkene. De voetganger die door de gedraging het gevaar heeft veroorzaakt is betrokkene.
Aan de bepaling is een uitbreiding gemaakt: er moet bij dat ongeval iemand zijn gedood of gewond zijn geraakt, of er moet schade zijn ontstaan. De bepaling geldt ook als betrokkene weet dat bij het ongeval iemand gewond is geraakt en deze in hulpeloze toestand wordt achtergelaten. Het kan zijn dat de betrokkene zo is geschrokken, dat hij toch is weggegaan. Hij heeft dan 12 uur de tijd om zich alsnog te melden. Deze regel gaat niet op indien er gewonden zijn. Dan is géén tijd om je te melden. Uit sociaal-maatschappelijke reden is dit natuurlijk juist. Je laat een gewonde niet zo maar achter. Het direct gaan halen van hulp valt er natuurlijk niet onder. De bepaling gaat ook niet op als de betrokkene ter plaatse is gebleven en er voldoende gelegenheid is geweest de identiteit van de betrokkene en die van het voertuig behoorlijk vast te stellen.

Bron: 3VO Verkeerswet]http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/WVW.htm#Doorrijden]3VO Verkeerswet
Maar als je voor dat die 12 uur is afgelopen door de politie achterhaald wordt is het toch nog een verlaten plaats ongeval ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2006, 21:06:13
Maar als je voor dat die 12 uur is afgelopen door de politie achterhaald wordt is het toch nog een verlaten plaats ongeval ;)

Dus het is dan een soort 'verstoppertje'.... Als de politie je vindt ben je de L*L....  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2006, 21:29:18
Maar als je voor dat die 12 uur is afgelopen door de politie achterhaald wordt is het toch nog een verlaten plaats ongeval ;)

Inderdaad! Op grond van artikel 184 WVW kan de bestuurder strafvervolging voorkomen:
a. als hij vrijwillig binnen 12 uur kennis geeft van het ongeval aan de politie voordat hij door de politie is aangehouden of verhoord;
b. als hij de indentiteit van zichzelf en van het motorrijtuig bekend maakt.

Deze spijttermijn geldt niet wanner de bestuurder schuldig is aan het in hulpeloze toestand laten van een slachtoffer.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2006, 10:49:54
Verlaten van de plaats ongeval ging niet zo goed, zijn auto lag namelijk in de stabiele zijligging. Gelukkig was het een Volvo, dus de man had niks. Daarom vond ik het niet nodig om de politie te bellen, maar achteraf begon ik toch te denken: moet niet bekeken worden of zo'n man teveel gedronken heeft? Dan zou hij immers niet zijn (aan de auto te zien all-risk) verzekering kunnen aanspreken lijkt me. Of bemoeit de politie zich hier niet mee?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2006, 20:41:59
Verlaten van de plaats ongeval ging niet zo goed, zijn auto lag namelijk in de stabiele zijligging. Gelukkig was het een Volvo, dus de man had niks. Daarom vond ik het niet nodig om de politie te bellen, maar achteraf begon ik toch te denken: moet niet bekeken worden of zo'n man teveel gedronken heeft? Dan zou hij immers niet zijn (aan de auto te zien all-risk) verzekering kunnen aanspreken lijkt me. Of bemoeit de politie zich hier niet mee?
Ik denk,of weet eigenlijk wel zeker.Dat zijn verzekering wel graag wil weten hoe dat ongeval is gebeurt,en daarvoor is toch een proces verbaal van de politie nodig.Al dan niet met de gegevens of meneer Bachus weer heeft gedoneert