Brandweervoertuigen uit het Rotterdamse havengebied

Auteur Topic: Brandweervoertuigen uit het Rotterdamse havengebied  (gelezen 37543 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Gepost op: 3 februari 2006, 13:59:36
Bij de Stichting EBB (Europoort Botlek Belangen) heeft een Scania L 111 met (Schuim)tank rond gereden. Heeft iemand hiervan nog een originale foto.

Gisteren werd ik op de Spielwarenmesse in Nürnberg prettig verrast door Brekina die dit voertuig in schaal 1:87 gaat uitbrengen. Er zijn op dit moment slechts 3 modellen gereed en deze stonden alle op de Messe. Men was zo vriendelijk om mij de gelegenheid te geven dit model te fotograveren. Resultaat:



Groetjes

Aaldert




louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2006, 19:30:10
Aaldert

ik moet nog ergens een foto hebben van deze Scania met tankoplegger van de EBB. moet hem alleen even uit het archief zien te halen. dit kan even duren, aangezien het archief van mijn niet bij mijn thuis is ondergebracht. of het staan inmiddels op een van de CD-Rom dan heb ik hem een stukje eerder.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2006, 15:37:56


Hier is hij komt uit mijn verzameling wie de fotograaf is geweest weet ik niet


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2006, 17:03:01
Nou zo te zien heeft Rick de foto al geplaatst.
dan zal ik maar een andere foto plaatsen van dezelfde trekker maar dan met een andere trailer erachter (welk inmiddels wel op een CD-Rom stond). en ook maar meteen een antwoord op de vraag van Aaldert. de Scania L7638/AK trekker was uit 1964 en had kenteken ZB-05-32. aanvankelijk stond hij voor de tankoplegger maar later werden deze vervangen door een tweetal Pacton trailers met hierop een aantal vierkante bakken met verschillende soorten schuimvormend middel. bij de tankoplegger had men maar een soort schuimvormend middel. de Scania trekker bestaand zelfs nog. in zijn tijd als brandweerwagen stond hij bij de ICI gestationeerd en was eigendom van de EBB. uiteindelijk werd de wagen vervangen door een Volvo trekker.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2006, 19:35:42
Ik dacht een DAF trekker toch....???
Of is dit nog later

Foto's zijn afkomstig en gemaakt door Michel Voogd...




Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2006, 20:36:33
Ik dacht een DAF trekker toch....???
Of is dit nog later

Foto's zijn afkomstig en gemaakt door Michel Voogd...





Dit is idd een DAF trekker, dit voertuig staat op Nerefco Europoort.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2006, 22:02:10
Rick

de EBB had twee combinaties gereed staan met schuimvormend middel. de eerste jaren waren dit de Scania met tankoplegger en een zgn. torpedoneus DAF trekker met tankoplegger (deze is tegenwoordig eigendom van dhr. Hartog van het Ford museum in Hillegom). op een gegeven moment is deze DAF vervangen door de DAF met trailer die jij nu op het forum heb gezet deze eenheid stond inderdaad bij Nerefco Europoort (voormalige BP plant). de Scania kreeg nog een tijdje de gewone trailer achterzicht en werd vervangen door een Volvo FL7 trekker. deze stond altijd bij de ICI. of beide wagen nu nog in actieve dienst zijn kan ik niet zeggen. ik meen dat men van plan was ze te vervangen door een containersysteem.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


ajax

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2006, 23:09:57
Rick

de EBB had twee combinaties gereed staan met schuimvormend middel. de eerste jaren waren dit de Scania met tankoplegger en een zgn. torpedoneus DAF trekker met tankoplegger (deze is tegenwoordig eigendom van dhr. Hartog van het Ford museum in Hillegom). op een gegeven moment is deze DAF vervangen door de DAF met trailer die jij nu op het forum heb gezet deze eenheid stond inderdaad bij Nerefco Europoort (voormalige BP plant). de Scania kreeg nog een tijdje de gewone trailer achterzicht en werd vervangen door een Volvo FL7 trekker. deze stond altijd bij de ICI. of beide wagen nu nog in actieve dienst zijn kan ik niet zeggen. ik meen dat men van plan was ze te vervangen door een containersysteem.
Bij een van de Vopak terminals staat ook nog zo iets teminsten 2 jaar terug nog wel


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2006, 11:39:07
Bij een van de Vopak terminals staat ook nog zo iets teminsten 2 jaar terug nog wel

Ik weet dat de Daf trekker bij Nerefco Europoort nog wel in dienst is, maar voor zover ik weet staat er bij geen enkele Vopak Terminal in Rotterdam nog een brandweervoertuig!!
Al deze voertuigen zijn na het inkomen van de Gezamelijke brandweer verkocht.

Ik weet wel dat ze op Vopak TTR en Vopak Chemie nog een bus hebben als soort BHV voertuig.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


jwpots

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2006, 13:12:00
Om ook even een bijdrage te leveren aan dit onderwerp van de Stichting EBB, even het volgende: In één van de voorlopers van het huidige blad 112, toen genaamd 0011 heeft in nummer 5 van 1985 een artikel gestaan over de geschiedenis van de EBB van de hand van Dhr. A.P. van Eijsden thans nog redactielid van 112. Bij dit artikel was o.a. de bijgaande foto geplaatst.



Groet
Johan