Defibrillator.....welk korps gebruikt hem??

Auteur Topic: Defibrillator.....welk korps gebruikt hem??  (gelezen 6200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Albert-Jan

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2006, 00:03:01
Pas heb ik contact gehad met de brandweer van Lunteren mbt het uitrukken bij een reanimatie. De procedure hier in dorp os als volgt. Bij oproep reanimatie worden de "2 dienstdoende" MOB leden opgepiept evenals de chauffeur. Deze vetrekken gezamelijk in de 41204 (TAS) naar het uitrukadres. Zodra de MOB leden ter plekke zijn meld de chauffeur zich weer in als inzetbaar en kan bij eventuele andere uitrukken in dorp zich terug spoeden naar de post om de overige leden van het korps op te pikken en vervolgens uit te rukken. Momenteel is er geen geld of wil men geen geld uitgeven aan extra mob voertuigen, en dat is natuurlijk een beetje jammer!!!!!

Groetjes


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2006, 00:05:56
Dan moet ie wel boven liggen ;)

Om op de originele vraag terug te komen: in Amstelveen zit ie op de TAS en gaat dus de hele TAS mee. Inzet op aanvraag van de CPA, als ze verwachten dat de brandweer er mogelijk eerder kan zijn. Zoals Robin al opmerkte is het aantal extra handjes van een TS bemanning best wel eens makkelijk. Denk aan licht, masseren, afschermen, extra materiaal uit de auto halen, alles in gereedheid brengen om evt. af te hijsen (incl. ambu's verzetten, brancard halen, raam eruit halen...)

Ja inderdaad, moet de patient wel boven liggen  :D
Maar ik wist niet dat dat op aanvraag van de CPA ging, ik dacht dat de brandweer altijd standaard geallarmeerd werd bij een reanimatie, ivm de extra handen ter plaatse, ook al is de ambulance eerder ter plaatse.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2006, 21:08:41
De Autospuiten en 4x4 Sprinter van de Brandweer Zandvoort zijn allen uitgerust met een AED. De 4x4 sprinter heeft ook nog eens een brancard bovenstel en zuurstof aan boord als assistentie aan de ambulancedienst in de duinen en op het strand.

foto: brandweer Zandvoort

Toch valt me persoonlijk de kennis voor wat betreft de AED's van verschillende brandweerkorpsen ietwat tegen. En dan heb ik het specifiek over de korpsen die er geeneen in hun voertuig meehebben. Ook de drempel om, tijdens een oefening, een slachtoffer (pop) te gaan reanimeren is zeer hoog.

RR (brandweer oefeningen zijn leuk, want zij doen dingen die ik niet kan)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2006, 21:25:06
De Autospuiten en 4x4 Sprinter van de Brandweer Zandvoort zijn allen uitgerust met een AED. De 4x4 sprinter heeft ook nog eens een brancard bovenstel en zuurstof aan boord als assistentie aan de ambulancedienst in de duinen en op het strand.

i]foto: brandweer Zandvoort[/i] [img]http://www.raceangel.nl/images/voertuigen%20zvt/875.jpg[/url]

Toch valt me persoonlijk de kennis voor wat betreft de AED's van verschillende brandweerkorpsen ietwat tegen. En dan heb ik het specifiek over de korpsen die er geeneen in hun voertuig meehebben. Ook de drempel om, tijdens een oefening, een slachtoffer (pop) te gaan reanimeren is zeer hoog.

RR (brandweer oefeningen zijn leuk, want zij doen dingen die ik niet kan)

nee het verhaal ligt totaal anders,er is een minister die vindt dat het op de eerste plaatst geen taak is voor brandweer of politie


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2006, 21:32:16
Peter 71,

geheel met je eens dat de Minister dat vindt. Maar ben jij het altijd met een minister eens? Maar reanimeren is toch een levens reddende handeling?

RR (Iedereen kan een AED bedienen, toch???)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2006, 21:37:00
Peter 71,

geheel met je eens dat de Minister dat vindt. Maar ben jij het altijd met een minister eens? Maar reanimeren is toch een levens reddende handeling?

RR (Iedereen kan een AED bedienen, toch???)
Tuurlijk,wij willen ook graag een AED op een voertuig.Zeker als we daar mensen levens meekunnen redden.Maar het werkt niet echt motiverend als die minister zich negatief uitlaat daarover  :-\
Maar we zijn er wel mee bezig,in samenspraak met de ambulancedienst hier.En het liefst ook met de wetenschap dat de brandweerregio erachter staat,zodat meer korpsen tot aanschaf van de AED overgaan  ;)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2006, 21:45:32
Voor zover ik weet hebben wij ze hier niet
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2006, 09:13:26
geheel met je eens dat de Minister dat vindt. Maar ben jij het altijd met een minister eens? Maar reanimeren is toch een levens reddende handeling?
RR (Iedereen kan een AED bedienen, toch???)

kan wel zijn maar dan nog vind ik het geen taak van de brandweer
wat dat betreft sluit ik mij geheel aan bij de politie, hou je bij je kerntaak.
en voor ons is dat duidelijk geen reanimatie.
misschein in te passen in een korps met beroepsbezetting, maar ik zie de nodige bazen al stuiteren als de vrijwillige brandweerman ook voor reanimatie om de haverklap uitrukt.

ik blijf open staan voor nieuwe taken maar dan moet dat wel goed en landelijk georganiseerd worden.
misschein ook te regelen: laat de automatische alarmen eerst maar behandeld worden door de politievoertuigen en amblances die toch al op de weg zitten

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2006, 10:27:14
Pyro loe,

een brandweer voertuig uitgerust met een AED moet wel meerwaarde hebben. Daarmee doelende op de eventuele first resonder taak van een Brandweer, omdat de ambulance zorg nu eenmaal stelt dat zij er 15 minuten over mogen doen om ter plaatse te komen. Een eventueel delay voor het opkomen van vrijwilligers moet je dan ook kunnen accepeteren. Of dat het brandweervoertuig op plaatsen kan komen, alwaar de gemiddelde Chevrolet al lang en breed tot zijn bodemplaten op het zand ligt uit te rusten.

kan wel zijn maar dan nog vind ik het geen taak van de brandweer
wat dat betreft sluit ik mij geheel aan bij de politie, hou je bij je kerntaak.
en voor ons is dat duidelijk geen reanimatie.

Ik neem aan dat er hier POLITIEK moet staan in plaats van politie. Mening geaccepteerd, jammer, maar helaas.

RR (die teveel verschillende kledingpakketten heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2008, 10:12:10
Brandweer collecteert voor AED apparatuur
31 oktober 2008

MONNICKENDAM - De brandweer Monnickendam gaat met een groep vrijwilligers op 3, 4 en 5 november tussen 17.30 en 19.30 uur collecteren voor stichting '6 Minuten Waterland'. De collectanten komen langs de deuren met donateurkaarten die gekocht kunnen worden voor vijf euro. Met deze kaart is er de mogelijkheid later een reanimatiecursus te volgen ter waarde van 30 euro. Donateurs krijgen dan vijf euro korting.

Het ingezamelde geld wordt gebruikt om AED apparaten aan te schaffen en mensen op te leiden die met een pieper gaan lopen om de AED te kunnen bedienen bij een 112-melding. Ook wordt de apparatuur onderhouden en indien nodig piepers aangeschaft. Hierdoor wordt ook in Monnickendam gezorgd voor hulp bij reanimatie binnen zes minuten.

Bron: http://www.webregio.nl/502011284210876801/Brandweer+collecteert+voor+AED+apparatuur+Monnickendam.aspx