Rijgedrag chauffeur filmpje

Auteur Topic: Rijgedrag chauffeur filmpje  (gelezen 52625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Gepost op: 10 februari 2006, 14:00:59
http://www.rescue911.de/english/aktuelle-e.html
Bekijk dan het filmpje van Brandweer Nunspeet. De Scania 206.
Ik vind het wat aan de harde kant gaan op de rotonde.
Ook op de onofficieeele site staan wat filmpjes van rijgedrag wat naar mening vrij hard gaat.
Graag jullie mening over dit rijgedrag...




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2006, 14:19:09
Pfff, Wordt af en toe 'n beetje moe van dat gezeur altijd van "volgens mij rijdt dat hulpverleningsvoertuigen met signalen te hard"...

1) Je weet niet naar wat voor soort melding ze onderweg waren (brand met kinderen binnen?)

2) naar mijn mening is hier niks gevaarlijks aan, die chauffeur heeft een gedegelijk opleiding gehad om met dat ding te mogen rijden en wees heus wel wat hij doet, en daarnaast is de rotonde leeg, en ligt er ook geen fietspad direct omheen.

3) Ga maar 's met een zwaar voertuig een scherpe bocht door met 30/40 km/h, zul je zien dat die dan ook al erg schuin gaan hangen.

4) Als buitenstaander (en zeker via z'n filmpje) lijkt 't altijd alsof die voertuigen harder gaan. Laat iemand maar 's met 40 km/h (het liefst in 'n lage versnelling zodat de auto veel toeren/lawaai maakt) in 'n bocht langrijden, voor je gevoel zal 't net lijken ofie met 50-60 km/h langs rijdt terwijl 't dus in 't echt veel langzamer is.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2006, 14:38:39
Pfff, Wordt af en toe 'n beetje moe van dat gezeur altijd van "volgens mij rijdt dat hulpverleningsvoertuigen met signalen te hard"...

1) Je weet niet naar wat voor soort melding ze onderweg waren (brand met kinderen binnen?)

2) naar mijn mening is hier niks gevaarlijks aan, die chauffeur heeft een gedegelijk opleiding gehad om met dat ding te mogen rijden en wees heus wel wat hij doet, en daarnaast is de rotonde leeg, en ligt er ook geen fietspad direct omheen.

3) Ga maar 's met een zwaar voertuig een scherpe bocht door met 30/40 km/h, zul je zien dat die dan ook al erg schuin gaan hangen.

4) Als buitenstaander (en zeker via z'n filmpje) lijkt 't altijd alsof die voertuigen harder gaan. Laat iemand maar 's met 40 km/h (het liefst in 'n lage versnelling zodat de auto veel toeren/lawaai maakt) in 'n bocht langrijden, voor je gevoel zal 't net lijken ofie met 50-60 km/h langs rijdt terwijl 't dus in 't echt veel langzamer is.

Waarom moe worden? Daar is het toch een forum voor hier? ik discusseer hier graag op een leuke manier met elkaar.

1) Dus als je naar een woningbrand gaat dan kan je voertuig harder en ga je harder door de bochten? Dacht het niet. Daarbij rijd je uiteraard zo snel mogelijk, ik kom liever aan dan helemaal niet.

2) Opleiding zegt niet alles. Ervaren chauffeurs, wel of geen opleiding kunnen evengoed op hol slaan bij een Prio 1 melding. De opmerking er is geen fietspad langs is zinloos. Of er nou wel of niet een fietspad ligt. Je moet gewoon niet door te hard rijgedrag op zijn kant gaan.

3) Ik heb zelf met diverse voertuigen gereden. TS, DPU. HV, AL. Maar zo schuin als dit krijg ik het niet voormekaar. Je ziet ook dat het erg hard gaat want de bevelvoerder en manschappen worden compleet naar rechts gedrukt en proberen zicht nog enigzins vast te houden. Daarbij moet je je ook goed realiseren dat je met een grote watertank zit die gaat hangen naar de drukkende kant.

4) Ik ben geen buitenstaander. Ik kan voldoende goed inschatten of dit wel of niet hard gaat. Wel ben ik met je eens dat een video opname een vertekend beeld kan geven ervan.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2006, 14:56:37
Waarom moe worden? Daar is het toch een forum voor hier? ik discusseer hier graag op een leuke manier met elkaar.

1) Dus als je naar een woningbrand gaat dan kan je voertuig harder en ga je harder door de bochten? Dacht het niet. Daarbij rijd je uiteraard zo snel mogelijk, ik kom liever aan dan helemaal niet.

2) Opleiding zegt niet alles. Ervaren chauffeurs, wel of geen opleiding kunnen evengoed op hol slaan bij een Prio 1 melding. De opmerking er is geen fietspad langs is zinloos. Of er nou wel of niet een fietspad ligt. Je moet gewoon niet door te hard rijgedrag op zijn kant gaan.

3) Ik heb zelf met diverse voertuigen gereden. TS, DPU. HV, AL. Maar zo schuin als dit krijg ik het niet voormekaar. Je ziet ook dat het erg hard gaat want de bevelvoerder en manschappen worden compleet naar rechts gedrukt en proberen zicht nog enigzins vast te houden. Daarbij moet je je ook goed realiseren dat je met een grote watertank zit die gaat hangen naar de drukkende kant.

4) Ik ben geen buitenstaander. Ik kan voldoende goed inschatten of dit wel of niet hard gaat. Wel ben ik met je eens dat een video opname een vertekend beeld kan geven ervan.

Ik wordt er moe van omdat er zo vaak iemand roept van "ooh volgens mij rijdt die te hard" en zo'n discussie nooit iets opleverd, je was er niet bij en ziet het alleen op video en weet dus verder ook niks van de situatie en omgeving en drukte en wat dan ook, dus wat heeft 't voor zin om dan hierover te gaan zeuren...

1) Je kan me niet vertellen dat er bij jullie niet anders wordt gereden naar 'n woningbrand waar nog mensen binnen zijn, als naar bijv. een lege bouwkeet die in de fik staat....

2) Als daar om die rotonde nog 'n fietspad heen lag had ik het misschien wel enigszins gevaarlijk gevonden want fieters kunnen vaak beide kanten komen (ook als dat niet de bedoeling is) en willen nog al eens gauw ergens voor langs schieten, hier was dat dus niet mogelijk.

3) Ik heb ook met redelijke grote voertuigen gereden en in 'n scherpe bocht gaat die dingen toch echt wel super schuin hangen, zelfs met 30 km/h al heb ik recent nog ondervonden.

4) Je bent wel een buitenstaander, je was er niet toch bij of wel ? Je ziet 't alleen op filmpje, en maar van 1 kant. Die chauffeur kan de hele situatie en omgeving overzien en dat kan op dat filmpje niet.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2006, 15:28:32
Ergens vorig jaar is er ook nog een TS gekanteld van Zaanstad. Er is maar weinig voor nodig. Schijnt langzaam gegaan te zijn, dus maar even een randje van de rotonde en hopla. Met deze snelheid is hier niets meer aan te doen.


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2006, 15:40:56
2) Als daar om die rotonde nog 'n fietspad heen lag had ik het misschien wel enigszins gevaarlijk gevonden want fieters kunnen vaak beide kanten komen (ook als dat niet de bedoeling is) en willen nog al eens gauw ergens voor langs schieten, hier was dat dus niet mogelijk.


Ik wil niet veel zeggen, maar eeuhhh :-[
Ik zie toch echt een fietser staan wachten voor de rotonde hoor.

Enals ie op zijn kant was gegaan dan was dat op de plek gebeurt waar de fietser stond te wachten............. :-\
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2006, 15:58:12
Ik wil niet veel zeggen, maar eeuhhh :-[
Ik zie toch echt een fietser staan wachten voor de rotonde hoor.

Enals ie op zijn kant was gegaan dan was dat op de plek gebeurt waar de fietser stond te wachten............. :-\

En wat dacht je van het ventje wat dit filmpje staat te maken? ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2006, 16:10:03
Ik vind het allemaal wel mee vallen hoor, er is wel haast, maar daarom is het ook een prio 1  ;). Dat scheefhangen doet een opbouw toch wel. Moet je de opbouw is zijn bij de slipcurses, dat is zeker zo erg als dat je hier ziet. Laat maar is een prio 1 uitruk van de TAS bij jullie filmen op een rotonde, dan zie je wel wat er gebeurd  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2006, 16:13:53
Ik wil niet veel zeggen, maar eeuhhh :-[
Ik zie toch echt een fietser staan wachten voor de rotonde hoor.


Ik zeg nergens dat er geen fietser staat, alleen dat er geenfietspad direct om die rotonde heen ligt (kijk maar bij die haaietanden in de 1e bocht), dat fietspad ligt 'n eind buiten de rotonde om, wat voor de fietsers dus 'n stuk veiliger is.


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2006, 16:16:44
Ja heb je weer gelijk in.
Vind overigen shet overhellen ook wel meevalen hoor.
Kijk maar eens goed naar die auto die later komt, gaat ook "aardig scheef "

Ik denk dat het een beetje een vertekend beeld is op het filmpje.
(Hangen in een auto in de bocht gebeurd ook al snel.)
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R