Rijgedrag chauffeur filmpje

Auteur Topic: Rijgedrag chauffeur filmpje  (gelezen 52871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2006, 17:53:05
Zit de tank bij jullie halfvol dan?  ;D 8) ::)


:D :P :D
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2006, 15:10:45
Ja heb je weer gelijk in.
Vind overigen shet overhellen ook wel meevalen hoor.
Kijk maar eens goed naar die auto die later komt, gaat ook "aardig scheef "

Ik denk dat het een beetje een vertekend beeld is op het filmpje.
(Hangen in een auto in de bocht gebeurd ook al snel.)

Dit hangt ook aardig scheef, maar zo hard ging het toch echt niet! 8)

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2006, 16:40:25
Dit hangt ook aardig scheef, maar zo hard ging het toch echt niet! 8)
Mwo,ik zie enkel een voertuig wat even door de veren gaat,nog niks extreems  ::)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2006, 16:52:26
Zowel het filmpje als de foto verschillen volgens mij niet heel erg van de gemiddelde jeep, bus of vrachtwagen op een dergelijke rotonde. En ook met een Fiat Punto kan je soms al aardig schuin hangen op zulke plekken.


Gast48368

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2006, 15:47:00
Een goeie chauffeur weet gewoon hoe "ver" hij kan gaan met zijn wagen.......daar moet je dan maar op vertrouwen (wat ik bij sommigen echt niet doe, ookal hebben ze de chauffeursopleiding gehad  :-\ )

Er zijn uiteraard altijd onvoorziene omstandigheden waarbij het mis kan gaan. Dit heeft altijd verschillende oorzaken, en heeft lang niet altijd met een bepaalde snelheid te maken. echte chauffeurs "spelen" met de wagen, en er zijn er echt ook bij die stapvoets rijden, waar ik me niet lekker bij voel............dus tsja...........ik zit bijv liever bij iemand in de wagen die heel snel rijdt, maar waarbij ik zeker weet dat hij de wagen in z'n macht heeft, dan iemand die zelfs stapvoets nog zit te klungelen........)))))


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2006, 20:13:15
de chauffeur in het filmpje nam de tijd nog om de rotonde  goed te nemen. Ik heb ook wel eens gezien dat als ze 3/4 moesten gewoon de bocht links namen. Dat is pas gevaarlijk.

Iedereen hoort en ziet de wagen van verre komen en heeft dus genoeg tijd om te stoppen


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2006, 08:56:31
de chauffeur in het filmpje nam de tijd nog om de rotonde  goed te nemen. Ik heb ook wel eens gezien dat als ze 3/4 moesten gewoon de bocht links namen. Dat is pas gevaarlijk.

Iedereen hoort en ziet de wagen van verre komen en heeft dus genoeg tijd om te stoppen

Nou, dan zal ik je gelijk een goeie vertellen. Op de cursus brandweerchauffeur wordt dit soms aanbevolen. Als argument gebruiken ze dan dat je de verkanting van de rotonde mee hebt, zodat je minder snel zal kantelen. Zodat je dus harder over de rotonde kan toch???(Hoezo nou veiligheid voor alles?? De medeweggebruiker verwacht ook niet echt een brandweervoertuig wat tegen de stroom in over een rotonde komt zeilen) :-\
Dat is dus het gemiddelde niveau van de cursus brandweerchauff. Maak je dus geen illusies over het brandweerchauffeurevrhaal, want het is in een woord 95% onzin wat ze vertellen! Allemaal puur theoretisch gezwam.  :'( :'(
Enige + puntje is de rijvaardigheidstraining op de slipbaan. Daar leer je tenminste wat van.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2006, 16:05:24
Een goeie chauffeur weet gewoon hoe "ver" hij kan gaan met zijn wagen.......daar moet je dan maar op vertrouwen (wat ik bij sommigen echt niet doe, ookal hebben ze de chauffeursopleiding gehad  :-\ )

Er zijn uiteraard altijd onvoorziene omstandigheden waarbij het mis kan gaan. Dit heeft altijd verschillende oorzaken, en heeft lang niet altijd met een bepaalde snelheid te maken. echte chauffeurs "spelen" met de wagen, en er zijn er echt ook bij die stapvoets rijden, waar ik me niet lekker bij voel............dus tsja...........ik zit bijv liever bij iemand in de wagen die heel snel rijdt, maar waarbij ik zeker weet dat hij de wagen in z'n macht heeft, dan iemand die zelfs stapvoets nog zit te klungelen........)))))

Gewoon normaal rijden met een waarbij je kan anticiperen op onverwachte situaties is de oplossing. Niet proberen het gaspendaal als pretpendaal te gaan gebruiken. Snel aankomen bereik je ook niet alleen door alleen maar te trappen. Een constante snelheid is belangrijker dan hard waarbij je steeds moet afremmen, eromheen, op moet trekken.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2006, 13:03:40
Forum-gangers,

ik sta erom bekend om regelmatig harder te rijden dan de brancherichtlijn aangeeft. Daarbij houdt ik altijd voor mezelf altijd wel een marge van veiligheid. Om een voorbeeld te noemen: mijn gemiddelde ambu-collega rijdt op de A200 ongeveer 110 km/h. Ik rij die weg dagelijks en vaak meerdere malen per dag. Mijn gemiddelde ligt op die weg hoger, ongeveer 140 km/h. Deze snelheid haal je juist door de weg juist te nemen, goed je bochten te kennen en ver vooruit kijken. Dat is verkeersinzicht. Geef de chauffeur eens het voordeel van de twijfel. Als hij/ zij een rotonde afsteekt via links, heeft hij/ zij misschien allang tussen bomen doorgekeken en geconstateerd dat er geen tegemoet komend verkeer is. Ik heb ook wel eens een filmpje gezien van mijn rijstijl. Nou maar goed dat dat niet gepubliceerd is, omdat regiokennis, melding en staat van het voertuig wel degelijk relevant is op het rijgedrag van een chauffeur. Zeker als je als toeschouwer al deze info niet hebt.

RR (driver of the yellow 12-129)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #39 Gepost op: 23 februari 2006, 15:53:14
http://www.rescue911.de/english/aktuelle-e.html
Bekijk dan het filmpje van Brandweer Nunspeet. De Scania 206.
Ik vind het wat aan de harde kant gaan op de rotonde.
Ook op de onofficieeele site staan wat filmpjes van rijgedrag wat naar mening vrij hard gaat.
Graag jullie mening over dit rijgedrag...

Ik ben het hier niet mee eens! :-\
De reden dat het voertuig zover omhelt is dat het voertuig een 4 x 4 is en daarom wat hoger geveerd is etc. Hierdoor heb je ook meer uitslag (uitwijking). Wanneer ik de film beoordeel op de wijze waarop deze de rotonde neemt, zie ik niks verontrustends. Mede omdat de banden niet loskomen van het wegdek, de wagen niet gaat glijden of iets dergelijk. De chauffeur heeft volgens mij het voertuig gewoon 100 % onder controle.

Ik ben het ook met Rescue Ranger eens dat rijvaardigheid bij Prio 1, meer is als voertuigbeheersing. Het is ook verkeersinzicht, plaatselijke bekendheid en kennis van je voertuig. Dit fimpje is daarin een momentopname, en zegt voor mij weinig van dit alles. Je moet gewoon veel uren maken in het voertuig zodat je het voertuig haarfijn aanvoelt. Hierdoor kan je alle factoren goed  inschatten om veilig met spoed van A naar B te rijden.
Brandwacht 1e klas + WVD