gebruik (hand)afzuigpomp op de wagens van de HAP

Auteur Topic: gebruik (hand)afzuigpomp op de wagens van de HAP  (gelezen 5111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 11 februari 2006, 12:16:39
Er zijn huisartsen op de HAP waar ik werk, die er voor pleitten een afzuigpomp voor op de wagens aan te schaffen.
Zodoende is het niet (altijd) meer nodig om een ambulance te bestellen wanneer er sputum dient te worden weggezogen.

Het zou overigens dan wel om een handafzuigpomp gaan. (bijv. Res-Q-Vac).

Nu vraag ik mij af hoe jullie hier tegenover staan.  Kunnen jullie (ambu ch/vp) je vinden in het betoog dat de ambulances dan beschikbaar blijven voor meer spoedeisende zaken?
Kunnen jullie je vinden in het gebruik van een handafzuigpomp?

Ben benieuwd  :)

Zoals altijd alvast weer bedankt voor jullie reacties!


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


wicher

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2006, 19:04:56
Er zijn huisartsen op de HAP waar ik werk, die er voor pleitten een afzuigpomp voor op de wagens aan te schaffen.
Zodoende is het niet (altijd) meer nodig om een ambulance te bestellen wanneer er sputum dient te worden weggezogen.

Het zou overigens dan wel om een handafzuigpomp gaan. (bijv. Res-Q-Vac).

Nu vraag ik mij af hoe jullie hier tegenover staan.  Kunnen jullie (ambu ch/vp) je vinden in het betoog dat de ambulances dan beschikbaar blijven voor meer spoedeisende zaken?
Kunnen jullie je vinden in het gebruik van een handafzuigpomp?

Ben benieuwd  :)

Zoals altijd alvast weer bedankt voor jullie reacties!
Ja hoor waarom zou een hap wagen niet met een uitzuigpomp uitgerust moeten zijn? Ik ben van mening dat als ze in een reanimatie terecht komen ook zij moeten kunnen uitzuigen.

Op de hap wagens in IJsselvecht zit naast een complete monitor(corpuls) ook een uitzuig apparaat, dit is dezelfde  als die weop de ambu's hebben(vacupack).


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2006, 00:57:19
Er zijn huisartsen op de HAP waar ik werk, die er voor pleitten een afzuigpomp voor op de wagens aan te schaffen.
Zodoende is het niet (altijd) meer nodig om een ambulance te bestellen wanneer er sputum dient te worden weggezogen.

Het zou overigens dan wel om een handafzuigpomp gaan. (bijv. Res-Q-Vac).

Nu vraag ik mij af hoe jullie hier tegenover staan.  Kunnen jullie (ambu ch/vp) je vinden in het betoog dat de ambulances dan beschikbaar blijven voor meer spoedeisende zaken?
Kunnen jullie je vinden in het gebruik van een handafzuigpomp?

Ben benieuwd  :)

Zoals altijd alvast weer bedankt voor jullie reacties!

Laatst 's avonds bij  een reeds overleden patient 1 heel uur (!!!!!) op de dienstdoende huisarts staan wachten samen met familie, ambu dus niet inzetbaar,   na een anatal malen de HAP te hebben gebeld waar de huisarts nou bleef zei de hap-assitente, tja de dokter is voor de 2e keer naar een spoedgeval toe dus t loopt wat uit...... OP mijn opmerking dat d edokter d espoedgevallen maar aan d eambulance moest overlaten en dat die ambulance nu al een uur niet kon uitrukken omdat de dokter er nog steeds niet was bleef t wel even stil,  zucht,  zo jammer dat de HAP t niet altijd begrijpt. :-\ :'(

Maar goed, van mij mogen ze een handpompje gebruiken hoor, succes ermee,  al hoop ik voor de patient dat bij een ambu indicatie die ambu ook gevraagd wordt. En een complete Corpuls lijkt me niet echt iets voor de gemiddelde huisarts...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ARNO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • BRW Stede-Broec / Instructeur BHV
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2006, 11:47:39
Hoi allemaal

ik wou alleen ff zeggen dat de handuitzuigpomp dus voor geen meter werkt. die hap (meditaxi) heeft in de spoedtas
ik heb het met de dokter zelf ondervonden bij een reanimatie.
de dokter heeft het 3x geprobeerd en toen maar aan de kant gesmeten dat ding
ik denk dat het wel standaard in de auto moet zitten maar wel dat ie op zuurstof of accu gaat
je krijgt gewoon weinig tot geen zuigkracht met die hand dingen.

grt. Arno


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2006, 14:21:42
zucht,  zo jammer dat de HAP t niet altijd begrijpt. :-\ :'(


Jammer dat het ambu personeel het ook niet altijd snapt, dat de huisarts het ook wel eens heel erg druk kan hebben.  :-[
En die handuitzuigpomp, werkt inderdaad niet altijd even goed, maar ja zo vaak heb ik die pomp nog niet gebruikt, in 4 jaar tijd hoogstens 2 keer.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2006, 14:29:29
Laatst 's avonds bij  een reeds overleden patient 1 heel uur (!!!!!) op de dienstdoende huisarts staan wachten samen met familie, ambu dus niet inzetbaar,   na een anatal malen de HAP te hebben gebeld waar de huisarts nou bleef zei de hap-assitente, tja de dokter is voor de 2e keer naar een spoedgeval toe dus t loopt wat uit...... OP mijn opmerking dat d edokter d espoedgevallen maar aan d eambulance moest overlaten en dat die ambulance nu al een uur niet kon uitrukken omdat de dokter er nog steeds niet was bleef t wel even stil,  zucht,  zo jammer dat de HAP t niet altijd begrijpt. :-\ :'(

Maar goed, van mij mogen ze een handpompje gebruiken hoor, succes ermee,  al hoop ik voor de patient dat bij een ambu indicatie die ambu ook gevraagd wordt. En een complete Corpuls lijkt me niet echt iets voor de gemiddelde huisarts...

Hoi Joffry,

ff een klein beetje off topic, maar ik begrijp je frustratie en ik zou zelf ook wel graag zien dat er aan een schouwing (wanneer ambu personeel nog t.p. is) wat meer prioriteit zou worden gegeven. Niet op de laatste plaats om de ambulance weer beschikbaar te krijgen.
Aan de andere kant hebben wij vaak ook al "spoedgevallen" waar jij als ambulance misschien niet altijd een toegevoegde waarde hebt. Denk aan een terminale patiënt met verschrikkelijk véél pijn, maar ook een patiënt met een HYPO zie ik als "typisch" huisartsenwerk.
Het is dan een keuze die we moeten maken en soms gaat dat ten kosten van jullie. Persoonlijk vraag ik mij af of het altijd wel "nodig" is dat jij als ambu vp t.p. blijft, zelfs na bijvoorbeeld een reanimatie.
Maar goed, je hebt gelijk het duurt soms gewoon allemaal te lang...  :-\

Kom ik nog even terug op de afzuigpomp. Regelmatig komen we bij terminale patiënten die stikken in hun eigen sputum, vervolgens moeten we daar een ambulance voor bestellen. Uitgaande dat jullie vooral voor het echte spoedwerk zijn, zou het dus niet "handiger" zijn, dat voor dit werk (lees wegzuigen van het sputum) de HAP wordt ingeschakeld en de ambu vrij blijft?

grt  :)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2006, 14:31:47
Misschien zou het goed zijn wanneer ambu- en happersoneel soms een kijkje in elkaars keuken kunnen nemen, zien wat elkaars knelpunten/frustraties zijn, om zo tot een (nog) betere samenwerking te komen?  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2006, 14:34:47
Kom eens gezellig een dienst met mij mee draaien, je bent welkom.  :)


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2006, 14:48:27
zo'n ambu voetpompje is wel een handig ding. Huisartsen die de KNMG geaccrediteerde SEHALS cursus volgen oefenen o.a. ook met die pomp.


wicher

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2006, 21:49:48
zo'n ambu voetpompje is wel een handig ding. Huisartsen die de KNMG geaccrediteerde SEHALS cursus volgen oefenen o.a. ook met die pomp.

In de regio Ijsselvecht waar de huisartsen door HAP chauffeurs van de RAV IJssekvecht worden rondgereden, krijgen de huisartsen 1 maal per jaar een training. Deze training duurt de hele dag en heeft verschillende skill labs. Er word aandacht besteed aan het ECG lezen, Bls Als en wat de huisartsen zelf aangeven .
De chauffeurs die de huisartsen rond rijden assisteren ook die dag bij de trainingen.
Ik heb zelf , toen iknog huisartsen rond reed, ook meegeholpen bij die trainingen, en de huisartsen zijn zeer positief!!!!
En ja daar komt het uitzuigen ook aan de orde het de Vacupack.