Gegevens en personalia, tbv hulpverlening

Auteur Topic: Gegevens en personalia, tbv hulpverlening  (gelezen 2731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frans Heijkoop

  • Gast
Gepost op: 11 februari 2006, 23:40:29
Hallo allen,
Ik ben lid van een sportvereniging met een behoorlijk percentage aan senioren.
Het leek ons raadzaam dat van elk lid gegevens aanwezig zijn, die in geval van een spoedopname overhandigd kunnen worden aan de trauma-medewerkers. Mijn vraag: buiten N-A-W- en personen te waarschuwen, wat zou handig zijn om ook op die kaart te zetten? Medicijngebruik, in behandeling bij.... enz

Denkt u mee?

Frans




SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2006, 23:45:51
geboortedatum
huisarts
welke ziektekostenverzekering
volledig adres


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2006, 11:27:15
(thuis) telefoonnummer om de echtgenoot te informeren


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2006, 21:36:27
idd. een goede tip
maar ik dacht dat verenigingen zo'n soort lijst in hun leden adminstratie mogen hebben
zou het ook voor de zekerheid even na kijken!
 :)


Frans Heijkoop

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2006, 13:04:08
Houd wel rekening met de wet persoonsgegevens. Aan het verzamelen van gegevens omtrent leeftijd (geboortedata), ziekekostenverzekering, huisartsgegevens, en ziekte valt onder de Bijzondere Persoonsgegevens. Je moet aan een aantal criteria voldoen mag je zo´n lijst aanleggen. Daarbij moet je ook een goed omschreven reden voorhanden hebben etc.etc.
Ečn advies, bekijk je de Wet Persoonsgegevens eerst goed voordat je je met al je goede bedoelingen zelf enorm je handen brandt.

Wel een waarschuwend vingertje, geen advies, goh, je moet wel Nederlander zijn.
Het formulier wordt in gesloten enveloppe bewaard en afgegeven aan trauma-team. Nog meer vragen?

Frans :((


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2006, 13:54:30
Als je toch zo'n lijst met gegevens maakt zou ik er toch ook allergiën of  overgevoeligheden voor bepaalde medicatie bij zetten
vb overgevoelig voor penicilline, ..........

Lijkt me idd het best in een gesloten omslag en met toelating van de persoon in kwestie.
Niet iedereen moet zijn/ haar medische voorgeschiedenis kennen


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2006, 10:19:09
Sorry Frans, je voorgaande reactie vindt ik erg overdreven, Nils geeft advies en die hoef je niet zo neerbuigend de grond in te boren. De Wet Persoonsgegevens is geen ver van je bed show!
Verder vraag ik me het nut af van het verzamelen van dergelijke gegevens. Zijn er meer sportverenigingen die dit doen? En over welk soort sportvereniging gaat het hier? Gebeurt er veel? Als jullie er de meerwaarde van inzien moet je het zeker doen hoor, ik vraag het me alleen maar af. ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2006, 12:46:33
Wel een waarschuwend vingertje, geen advies, goh, je moet wel Nederlander zijn.
Het formulier wordt in gesloten enveloppe bewaard en afgegeven aan trauma-team. Nog meer vragen?

Frans :((

waar wordt die enveloppe bewaard?? dit zal zeker op een centrale plaats moeten gebeuren, waar zo iedereen bij kan als er iets gebeurd  ::)

bij een eventuele diefstal liggen alle persoonsgegevens op straat..............lijkt me niet een prettig gevoel. is het niet een idee om een soort kaartje te ontwerpen voor ieder lid, welke dat dan vervolgens zelf bij zich draagt?? dit is minder omslachtig, en zit je niet met de privacywet.


by the way: een waarschuwend vingertje in dit geval, telt voor 2  ;)


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2006, 13:55:44
Als sportmasseur heb ik wel een file met gegevens van diverse sporters die ik onder mijn hoede heb.
Deze gegevens vallen onder medische gegevens. Ze mogen alleen door mij en de sporter  worden ingezien.
Of met toestemming van de  sporter door een ander.

Mocht ik met een sporter naar het ziekenhuis moeten, dan zal ik zeker de gegevens van de sporter verstrekken aan de dienstdoende arts. dat is alleen maar in het voordeel van de patient.

Ook denk ik dat als je een dosieer wilt aanleggen dit simpel moet houden zoals
Naam
adres
Verzekering
Telefoon
wie moet er gebelt worden vrouw/kinderen

medisch
allergie
recente aandoeningen ( bv hartstoornissen, astma)
medicijn gebruik

Ook moeten de sporters het er wel mee eens zijn dat de club een dosieer aanlegt, het is verstandig ze te laten tekenen voor de toestemming.