Veiligheidstrappenhuis

Auteur Topic: Veiligheidstrappenhuis  (gelezen 3423 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Gepost op: 15 februari 2006, 17:51:51
Het principe van het veiligheidstrappenhuis is me niet helemaal duidelijk (onze 'goeroe' Lowie Witlox is toch niet helemaal duidelijk geweest :D) in het volgende geval:

Nu heb ik een flatwoning waarbij ik vanuit de toegang naar links kan vluchten naar een trappenhuis over een open gallerij A. Rechts kan ik naar een buitentrap naar een beneden gelegen open gallerij B die ook uitkomt op hetzelfde trappenhuis. Vanuit gallerij B kan ik (bovendoor) over gallerij A vluchten als tweede vluchtweg.

Mijn vragen zijn:
A. Mag deze manier van vluchten?
B. Moet ik het trappenhuis nu als veiligheidstrappenhuis uitvoeren?
C. Is een open gallerij een niet besloten ruimte?

Tekst Begripsbepalingen Bouw Besluit
Een veiligheidstrappenhuis is een trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat in de vluchtrichting uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet besloten ruimte.

Ik hoop dat de situatie duidelijk is


Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2006, 18:13:54
Het principe van het veiligheidstrappenhuis is me niet helemaal duidelijk (onze 'goeroe' Lowie Witlox is toch niet helemaal duidelijk geweest :D) in het volgende geval:

Nu heb ik een flatwoning waarbij ik vanuit de toegang naar links kan vluchten naar een trappenhuis over een open gallerij A. Rechts kan ik naar een buitentrap naar een beneden gelegen open gallerij B die ook uitkomt op hetzelfde trappenhuis. Vanuit gallerij B kan ik (bovendoor) over gallerij A vluchten als tweede vluchtweg.

Mijn vragen zijn:
A. Mag deze manier van vluchten?
B. Moet ik het trappenhuis nu als veiligheidstrappenhuis uitvoeren?
C. Is een open gallerij een niet besloten ruimte?

Tekst Begripsbepalingen Bouw Besluit
Een veiligheidstrappenhuis is een trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat in de vluchtrichting uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet besloten ruimte.

Ik hoop dat de situatie duidelijk is

Hallo Coen,

Ik ben niet een absolute expert op het gebied van preventie, maar misschien dat ik je toch iets verder kan helpen:

Ik heb even wat documenten geraadpleegd:

* Daarin komt naar voren dat een veiligheidstrappenhuis alleen via de buitenlucht kan worden bereikt (bijvoorbeeld door middel van een bordes)
* Het altijd mogelijk moet zijn om in twee verschillende richtingen te kunnen vluchten
Verticaal via de trappenhuizen, horizontaal via gangen, galerijen)
Ik weet niet of er toevallig nooduitgangborden hangen? In principe maakt het gangen-trappenstelsel deel uit van de vluchtroute. Trappenhuizen als onderdeel van de vluchtroute zijn vrijwel altijd omsloten met brandwerende constructies. Ik denk dan ook dat de manier van vluchten die jij beschrijft wel toegestaan is.
Een veiligheidstrappenhuis is alleen via de buitenlucht te bereiken, dus o.a via een open galerij.

Ik hoop dat ik een beetje in de buurt van je antwoord zit, er zijn vast preventisten die hier een duidelijke omschrijving hebben en ook mij kunnen aanvullen c.q. verbeteren.

Groeten
Sander


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2006, 18:29:19
Nee, het vluchten zoals jij beschrijft mag waarschijnlijk niet!

Als er een woning op galerij B in de brand gaat in de buurt van de trap links bestaat de mogelijkheid dat door de uitslaande vlammen de stralingsbelasting op de boven gelegen galerij A te hoog wordt. Je kan dan nooit meer bij de linker trap komen dus kan je niet naar het aansluitend terrein vluchten (en vandaar naar de openbare weg) vanaf galerij A en B.

De voorwaarden wanneer is veilig genoeg is (buiten ruimte) kan je vinden de toelichting op artikel 2.169 bouwbesluit. Er zal dus een stralingsberekening gemaakt moeten worden wat de stralingsbelasting op galerij A is als er brand is in een woning op galerij B.

Als je heel puntueel gaat kijken zou je ook de andere voorwaarden uit de toelichting van 2.169 mee moeten nemen.

Nota van Toelichting Artikel 2.169
Het voorschrift regelt dat een niet-besloten ruimte een zodanige capaciteit van de toevoer van verse lucht en afvoer van rook heeft, dat het vluchten uit die ruimte niet wordt belemmerd door de rook die in die ruimte blijft hangen. In deze ruimte moeten de condities (voor wat betreft de afvoer van rook) bij brand zodanig zijn dat aanwezigen gedurende langere tijd veilig via deze ruimte kunnen vluchten. Wanneer aan de voorwaarden voor het veilig vluchten is voldaan kunnen tevens veilig red- en bluswerkzaamheden worden uitgevoerd. Uitgangspunt voor de bepaling van het al dan niet besloten zijn van een ruimte, zijn de condities in die ruimte tijdens een brand. Omdat niet-besloten ruimten waardoor een rookvrije vluchtroute loopt zoals een galerij of een atrium op talloze manieren kunnen worden ontworpen, kan de capaciteit van de benodigde rookafvoer uit deze ruimten niet met een eenduidige prestatie-eis worden bepaald. Een (plaatselijke) ophoping van rook en warmte kan zowel afkomstig zijn van een brand in de beschouwde ruimte zelf als van een brand elders. Voor de grenscondities waarbij het verblijven in die ruimte nog juist mogelijk is, kunnen op grond van het TNO Bouw rapport 1997-CVB-R0883 als veilige waarden worden aangehouden:

a. de stralingsflux niet groter dan 1 kW/m3;
b. de temperatuur niet hoger dan 45 °C, en
c. de zichtlengte niet kleiner dan 100 m.