brandwerende scheidingen tussen verschillende ondernemingen

Auteur Topic: brandwerende scheidingen tussen verschillende ondernemingen  (gelezen 2700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Gepost op: 18 februari 2006, 16:48:07
Het Volgende vraag houd mij bezig:
Je hebt een pand +- 500m2
Het word aan 3 ondernemingen verhuurd
Moet er tussen deze 3 ondernemingen enige brandwerendheid aangebracht worden?
het betreft lichte industrie en de loopafstanden zijn geen probleem, ze hebben allen hun eigen ingang.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2006, 16:58:25
Het Volgende vraag houd mij bezig:
Je hebt een pand +- 500m2
Het word aan 3 ondernemingen verhuurd
Moet er tussen deze 3 ondernemingen enige brandwerendheid aangebracht worden?
het betreft lichte industrie en de loopafstanden zijn geen probleem, ze hebben allen hun eigen ingang.


Nee. Het bouwbesluit spreekt van brandcompartimenten (BC). De maat voor een BC is bij (gewone) industriefunctie maximaal 1000 m2 (nieuwbouw). Er staat nergens dat je per bedrijf moet compartimenteren.

Er zijn drie uitzonderingen.
Het is anders als ieder bedrijf een eigen perceel is (volgens het kadaster). Ieder perceel is een BC. Ook als er een ruimte is voor gevaarlijke stoffen is die ruimte een BC. Als laatste is een technische ruimte groter dan 50 m2 ook een BC.

Het is terug te vinden op: http://217.22.65.19 afdeling 2.13

Lichte industriefunctie is volgens het bouwbesluit:

lichte industriefunctie: industriefunctie waarin activiteiten plaats vinden, waarbij het verblijven van mensen een ondergeschikte rol speelt;

Toelichting:

Lichte industriefunctie

Een lichte industriefunctie is bijvoorbeeld een opslagloods, een kas of een stal. Onder een lichte industriefunctie wordt niet een hondenhok of een daarmee vergelijkbaar bouwwerk verstaan. Op een fabrieksterrein kunnen de industriefunctie en de lichte industriefunctie gelijktijdig aanwezig zijn.


Er wordt nogal vaak geroepen dat het een lichte industriefunctie is maar in de praktijk is het vaak een gewone industriefunctie!!


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2006, 17:21:30
Palmpje,

Je bevestigd mijn zienswijze, ik werd alleen door collega's aan het twijfelen gebracht

De praktijk in onze gemeente is alsvolgd:
Er word vanuit de afdeling "ruimtelijke inrichting bouwen milieu" een advies gevraagd over een loods die opgedeeld word om door drie ondernemers gebruikt te kunnen worden. De vraag is of dit verder nog consequenties heeft op het gebied van brandveiligheid. Daarbij merk ik op dat er geen compartimentering plaats hoefd te vinden.
Later word ik door een 5 afzonderlijke collega's van die afdeling in de wandelgangen aangesproken op het betreffende project en of ik wel zeker weet dat het niet gecompartimenteerd hoefd te worden.
Allemaal trekken ze mijn advies in twijfel dus begon ik een beetje aan mezelf te twijfelen. Maar gelukkig word hier mijn zienswijze bevestigd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2006, 17:26:49
Palmpje,

Je bevestigd mijn zienswijze, ik werd alleen door collega's aan het twijfelen gebracht

De praktijk in onze gemeente is alsvolgd:
Er word vanuit de afdeling "ruimtelijke inrichting bouwen milieu" een advies gevraagd over een loods die opgedeeld word om door drie ondernemers gebruikt te kunnen worden. De vraag is of dit verder nog consequenties heeft op het gebied van brandveiligheid. Daarbij merk ik op dat er geen compartimentering plaats hoefd te vinden.
Later word ik door een 5 afzonderlijke collega's van die afdeling in de wandelgangen aangesproken op het betreffende project en of ik wel zeker weet dat het niet gecompartimenteerd hoefd te worden.
Allemaal trekken ze mijn advies in twijfel dus begon ik een beetje aan mezelf te twijfelen. Maar gelukkig word hier mijn zienswijze bevestigd.

Let wel even op dat ze het kadastraal niet gaan splitsen.... Dan moeten wel 3 BC's worden. Dat is trouwens in een bestaand pand erg moeilijk... ga daar de constructie maar eens splitsen...  ;)


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2006, 17:35:40
Let wel even op dat ze het kadastraal niet gaan splitsen.... Dan moeten wel 3 BC's worden. Dat is trouwens in een bestaand pand erg moeilijk... ga daar de constructie maar eens splitsen...  ;)

Neey het is gewoon een loods die onderverdeeld verhuurd word!