Aanval op ADO supporters home - Den Haag 10-02-2006

Auteur Topic: Aanval op ADO supporters home - Den Haag 10-02-2006  (gelezen 16213 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #10 Gepost op: 25 april 2006, 18:27:36
ja sorry voor het aanzwengelen van de discussie maar we gaan nu off topic. feit is dat als je dat verslag leest van die mishandeling in da supporters home er dingen zijn gebeurt die absoluut niks met voetbal te maken hebben en waar de politie keihard voor op moet treden. net als afgelopen zondag(ik ga nu ook effe off topic) dat er vrouwen en kinderen tussen staan. dan denk ik met mijn boerenlullen verstand ga daar dan ook nie staan want de ploitie pakt nie zomaar iedereen op. als je gewoon wegloopt is er niks aan de hand. en daarom zeg ik keihard op treden tegen die gasten van welke club ze ook zijn. echt levenslange stadionverboden melden bij de politie als het moet 3 keer perdag (onee draaf nu een beetje door) maar je snapt nu wat mijn standpunt is DE POLITIE MOET MEER GEZAG UITSTRALEN EN NIET MET ZICH LATEN SOLLEN!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 april 2006, 18:50:22
ja sorry voor het aanzwengelen van de discussie maar we gaan nu off topic. feit is dat als je dat verslag leest van die mishandeling in da supporters home er dingen zijn gebeurt die absoluut niks met voetbal te maken hebben en waar de politie keihard voor op moet treden. net als afgelopen zondag(ik ga nu ook effe off topic) dat er vrouwen en kinderen tussen staan. dan denk ik met mijn boerenlullen verstand ga daar dan ook nie staan want de ploitie pakt nie zomaar iedereen op. als je gewoon wegloopt is er niks aan de hand. en daarom zeg ik keihard op treden tegen die gasten van welke club ze ook zijn. echt levenslange stadionverboden melden bij de politie als het moet 3 keer perdag (onee draaf nu een beetje door) maar je snapt nu wat mijn standpunt is DE POLITIE MOET MEER GEZAG UITSTRALEN EN NIET MET ZICH LATEN SOLLEN!!!


* De ballenjongens, en de familie van de spelers werden zelfs ook aangehouden, ik hoop dat ze een regen aan klachten binnen gaan krijgen


Gerco B

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 april 2006, 18:51:46
snap niet waarom ze nu pas het supporters home van ajax  :-\in brand willen steken, wedstrijd ajax- ado is al lang geweest.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 25 april 2006, 18:54:07
* De ballenjongens, en de familie van de spelers werden zelfs ook aangehouden, ik hoop dat ze een regen aan klachten binnen gaan krijgen

nadat er tussen die groep uit stenen zijn gegooid, en er drie keer gevorderd is om weg te gaan! Dan ben je strafbaar en als je dan word aangehouden moet je niet mekkeren
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #14 Gepost op: 26 april 2006, 01:26:44
precies jerommeke
en dat is het hele eieren eten mensen proberen zich overal onderuit te lullen wees nou eens een vent of vrouw natuurlijk en neem je verandwoordelijk heden ga is nie zo lopen janken zeg waar het opstaat en als je daar niks te zoeken hebt wegwezen daar want je weet dat je klappen kunt krijgen en opgepakt kunt worden is gewoon heel simpel hoor.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2006, 16:15:42
precies jerommeke
en dat is het hele eieren eten mensen proberen zich overal onderuit te lullen wees nou eens een vent of vrouw natuurlijk en neem je verandwoordelijk heden ga is nie zo lopen janken zeg waar het opstaat en als je daar niks te zoeken hebt wegwezen daar want je weet dat je klappen kunt krijgen en opgepakt kunt worden is gewoon heel simpel hoor.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/44944081/Eis:_vier_jaar_tegen_bestormer_ADO-honk.html

ma 19 jun 2006, 12:52 | 30 reacties
Eis: vier jaar tegen bestormer ADO-honk
door Fred Soeteman
DEN HAAG - De officier van justitie in Den Haag heeft vier jaar gevangenisstraf geëist in de eerste van een serie van zeventien strafzaken deze week tegen Ajax-aanhangers die in februari het supportershonk van ADO Den Haag hebben bestormd.

Eis: vier jaar tegen bestormer ADO-honk

De eis viel in de zaak tegen de zeventienjarige C. M. uit Maarssen op wie ondanks zijn minderjarigheid het meerderjarige strafrecht wordt toegepast.

Officier van justitie mr. R. Steen vindt dat poging tot zware mishandeling bewezen is en ook brandstichting en lidmaatschap van een criminele organisatie. In totaal moeten 42 Ajax-aanhangers in Den Haag terechtstaan. Een tiental anderen krijgt een transactieaanbod.

De aanval op het ADO clubhuis werd op 10 februari door zo’n 70 man uitgevoerd. De aanvallers staken twee ADO-aanhangers neer. Zij bedienden zich ook van honkbalknuppels en brandbommen. Van de vier jaren die zijn geëist tegen de eerste verdachte, mag van de officier één jaar voorwaardelijk worden opgelegd.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2006, 17:40:25
:) :) :-X :-X  ;D
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2006, 19:55:41
http://www.nrc.nl/binnenland/article354233.ece

Gewoon gezellig vechten bij ADO Den Haag

Zeventig Ajax-supporters gingen voor de lol naar ADO Den Haag. Van een geregisseerde actie om het clubhonk aan te vallen, was geen sprake, zeggen ze.

Door onze redacteur Derk Stokmans
           
   Archief:    
   •     Meer binnenlands nieuws    
      

Den Haag, 20 juni. Hij dacht echt dat hij voor de gezelligheid naar Den Haag ging, mompelt Edinho N. Dus stapte hij na afloop van een cocktail-party in het Ajax-supportershome in de auto met de twee mannen die nu naast hem in het beklaagdenbankje van de rechtbank in Den Haag zitten. Rafael S. en Marlon S. hadden andere plannen. Zij wilden vechten met ADO Den Haag-supporters.

Op tien februari van dit jaar trokken zeventig mannen aan het eind van de dag vanuit Amsterdam richting het honk van ADO Den Haag bij het Zuiderpark stadion. Daar waren op dat moment tien mensen, het merendeel minderjarig, aan het kaarten en tafeltennissen. Twee van hen werden neergestoken, één nadat hij al bewusteloos op de grond lag. De rest werd volgens officier van justitie R. Steen belaagd met „honkbalknuppels, geslepen bezemstelen en afgezaagde golfclubs”. Het honk werd in brand gestoken met molotov-cocktails, enkele slachtoffers verklaarden dat ze ook met benzine overgoten waren.

Voor Rafael had het een droom moeten zijn die uitkwam. Tijdens de eerste wedstrijd die hij van Ajax bezocht zag hij een grote vechtpartij op de tribunes. „Ik vond het er mooi uitzien. Dat wilde ik ook een keertje meemaken.” Hij had wel vaker de confrontatie met andere supportersgroepen gezocht, maar „de politie zat er steeds tussen”.

Rafael is een van de zeventien verdachten die deze week terecht staan voor poging tot doodslag, brandstichting, zware mishandeling, wapenbezit, diefstal, vernielingen en lidmaatschap van een criminele organisatie.

Het lukte Rafael ook die dag niet om te vechten, zegt hij. Het honk binnenkomen was al lastig genoeg, want het was flink dringen bij de deur. Toen hij eenmaal binnen was, was het al zo rokerig dat hij bijna niets zag. Dus had hij een bierflesje tegen de muur kapot gegooid, een mobiele telefoon van de bar meegepikt, en was hij weer weggegaan.

Marlon S. vertelt een vergelijkbaar verhaal. Alleen was hij gezien met een stok in zijn handen. Klopt, zegt Marlon: „Ik heb een lat opgepakt om mij te verweren tegen iemand die mij wilde aanvallen.” Hij heeft enorme spijt, zegt Marlon. Natuurlijk ging hij om te vechten, maar hij had „nooit kunnen weten dat ze dit allemaal zouden kunnen aanrichten”.

Als zij het niet waren, wie dan wel, willen de rechters weten. Dat hebben de verdachten niet gezien. Het was rokerig, en eigenlijk kende ze al die andere mensen niet. „Dat houdt u met droge ogen zo vol? Ik vind het een beetje raar”, zegt een rechter. Zijn ze misschien bang om te getuigen? Nee, zeggen de verdachten, ze hebben gewoon niets gezien. Pas toen ze thuis teletekst lazen, begrepen ze wat er gebeurd was, zeggen ze.

Het is een probleem waar ook de officier van justitie mee kampt. Maar ondanks het feit dat van de verdachten niet precies is komen vast te staan wat ze gedaan hadden, dragen ze als deelnemers van de afgereisde groep volgens hem gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de brandstichting, de mishandeling van de aanwezige ADO-supporters en het steken van twee van hen.

Volgens de officier zijn de verdachten lid van een criminele organisatie met als doel vechten met supporters van andere voetbalclubs. Dat maakt hij bijvoorbeeld op uit de chatgesprekken die werden gevoerd om de overval mogelijk te maken, de bevelen die leiders van de groep zouden hebben gegeven om „breed te lopen, niet weg te lopen, bij elkaar te lopen en stil te zijn”, de hiërarchie binnen de groep. De brandstichting zou bedoeld zijn geweest om bewijsmateriaal te vernietigen.

De advocaten wilden er niets van weten. Volgens de advocaat van Rafael, C. Emeis, is zijn cliënt zeker niet verantwoordelijk voor de „excessen” die bij de overval plaatsvonden. Die waren op geen enkele wijze te voorzien, en Rafael had geen tijd om zich ervan te distantiëren. „Ook voor Ajax-supporters was het een chaotische situatie, waarin niemand tijd had om adequaat te reageren. Zijn cliënt is niet bang voor een „potje vechten”, maar daar blijft het ook bij. „Het gaat eigenlijk om hele gewone jongens die aanhanger zijn van een voetbalclub.”

Uitspraak over twee weken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2006, 19:14:54
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=724690/sc=3658a2

OM eist opnieuw celstraffen voor clubhuisbestormers
Gepubliceerd op woensdag 21 juni 2006
DEN HAAG (ANP) - De officier van justitie heeft woensdag voor de rechtbank in Den Haag opnieuw forse celstraffen geëist tegen Ajax-aanhangers die op 10 februari het supportershome van ADO Den Haag bestormden. D

e 24-jarige J. de S. uit Amersfoort hoorde vier jaar tegen zich eisen, waarvan één voorwaardelijk. Tegen de 20-jarige T.S. uit Diemen is twee jaar cel geëist, waarvan één voorwaardelijk.

De 19-jarige R.T. uit Utrecht kreeg als eis zeven jaar te horen. Het OM houdt hem verantwoordelijk voor het gooien van een molotovcocktail. De eis van vier jaar, waarvan één voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar, was voor de vierde, 27-jarige verdachte S. v.S. uit Huizen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 30 november 2006, 15:35:37
http://www.parool.nl/nieuws/2006/NOV/30/ams4.html

Zes jaar cel geëist tegen Ajaxhooligan

Van een verslaggever

DEN HAAG - Justitie heeft zes jaar cel geëist tegen Daan van der E. (23). Het openbaar ministerie ziet hem als leider van de bende Ajaxaanhangers die in februari het supportershonk van ADO Den Haag bestormden, aanwezigen mishandelden en brand stichtten.

Van der E. is de belangrijkste van de 41 verdachten die inmiddels terecht hebben gestaan voor de geweldsuitbarsting op vrijdagavond 10 februari, zei aanklager R. Steen voor de Haagse rechtbank. Ongeveer zeventig Ajaxhooligans vielen toen, twee dagen voor de wedstrijd ADO Den Haag-Ajax, het honk binnen waar op dat moment tien ADO-fans aan het kaarten waren. Zij werden geslagen en gestoken met stokken, messen en paraplu's. Daarna werd een molotovcocktail in het honk gegooid, dat in brand vloog.

Van der E. was volgens Steen niet alleen de leider bij de bestorming van het ADO-honk. Hij speelt volgens justitie in de hele hooligan-beweging een belangrijke rol. Hij zou via zijn gsm geregeld gesprekken voeren over tactieken van diverse supportersgroepen, over gevechten en manieren om de politie te ontlopen. Daarnaast zou Van der E. reisjes organiseren naar het buitenland, om daar mee te doen met supportersrellen.

''Verdachte geniet veel respect onder supporters,'' zei Steen. ''Hij staat hoog in de hiërarchie. Hij ronselt nieuwe jongens die mee willen vechten, beoordeelt wie geschikt is en vormt de schakel tussen de oude en de jonge garde. Hij levert vervoer, bivakmutsen en wapens.''

Van der E. werd op 1 maart opgepakt tijdens voetbalrellen op het Rembrandtplein in Amsterdam, rond de oefenwedstrijd Nederland-Ecuador. Hij weigert een verklaring af te leggen over zijn aandeel in de bestorming van het ADO-honk. Volgens advocaat Hofman is het enige dat over haar cliënt bewezen kan worden zijn aanwezigheid in Den Haag tijdens de bestorming. Tegen de reclassering heeft Van der E. gezegd dat hij slechts een meeloper was.

Tegenover de rechtbank zweeg Van der E. echter. Hij lachte slechts schamper en zei verbeten grijnzend 'nee, nee, nee', toen de officier van justitie hem beschuldigde van poging tot doodslag, openlijke geweldpleging, brandstichting en het leiderschap van een criminele organisatie.

In eerdere zaken tegen de ADO-bestormers kregen zeventien verdachten straffen tot vier jaar cel. Tot nu toe heeft de rechtbank de Ajaxaanhang niet als criminele organisatie willen bestempelen. Tegen een handlanger van Van der E. eiste justitie twee jaar cel, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Uitspraak over twee weken.