overdraagbaarheid van HIV en Hipetitus

Auteur Topic: overdraagbaarheid van HIV en Hipetitus  (gelezen 3722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Gepost op: 26 februari 2006, 11:26:35
Ik werk bij een bedrijf dat liften bouwt en onderhoud.
Nou kom ik voor storingen vaak bij liften die totaal zijn ondergezeken.
Met name in de achterstandsbuurten waar veel alochtononen wonen is dit het geval.
Nou hadden ik en mijn collega's het over het feit dat wij dan om de storingen op te kunnen lossen vaak met onze in aanraking komen met de viezigheid van die mensen zitten.
Wat ik wil weten is dit:

A: Bestaat er een gevaar dat wij besmet raken met HIV of Hipetitus als we bevoorbeeld een wondje of iets dergelijks aan onze handen hebben.

B: Wat we kunnen doen om ons daar tegen te beschermen.

Alvast bedankt voor uw reacties.


TWITTER foto's suck....


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2006, 11:47:30
ik zou zeggen trek een paar handschoenen aan !!
heb er verder weinig verstand van !!!


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2006, 11:53:00
Dat doen we ook, maar latex handschoentjes houden het gemiddeld 5 minuten vol.
Daarna zitten de gaten erin.
TWITTER foto's suck....


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2006, 12:40:12
Misschien wel erg warm....maar latex handschoenen en daaroverheen werkhandschoenen?

zie voor verdere info mbt hepatitis

en aids


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2006, 14:05:20
Misschien wel erg warm....maar latex handschoenen en daaroverheen werkhandschoenen?

zie voor verdere info mbt hepatitis

en aids

valt erg mee,zo doen wij het ook nogal eens bij een ongeval beknelling.De gewondeverzorger doet die latexhandschoenen aan,en daaroverheen zijn/haar normale handschoenen.Zo ben je en beschermt tegen bloed enz en tegen scherpe delen  ;)


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2006, 17:30:33
Dat doen we ook, maar latex handschoentjes houden het gemiddeld 5 minuten vol.
Daarna zitten de gaten erin.

er is wel een groot verschil in kwaliteit van soorten handschoenen. Wij gebruiken van die paarse voor de MUG of ziekenwagen en die zijn veeeeeeel sterker dan gewone latex-handschoenen.
De naam ervan ontglipt me even, maar als je wil zoek ik  het morgen even op


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2006, 18:21:24
er is wel een groot verschil in kwaliteit van soorten handschoenen. Wij gebruiken van die paarse voor de MUG of ziekenwagen en die zijn veeeeeeel sterker dan gewone latex-handschoenen.
De naam ervan ontglipt me even, maar als je wil zoek ik  het morgen even op

Zoek die naam maar op als je wilt, dan moet mijn baas die maar bestellen.
TWITTER foto's suck....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2006, 13:13:13
HIV kan je er in ieder geval niet van oplopen, hepatitis mogelijk wel. Ik zal wat uit m'n verpleegkundeboeken voor je overtypen:
Hepatitis A. Besmetting vindt vooral plaats via feces (ontlasting) en in veel mindere mate via urine en bloed. De ziekte is erg besmettelijk en kan epidemisch worden. De incubatietijd bedraagt 2 tot 6 weken.
Hepatitis B. Dit is een ernstige vorm van leverontsteking. Dit virus bevindt zich in bloed, speeksel, urine, feces, sperma, vaginaal vocht en moedermelk. Besmetting kan plaatsvinden via bloed-bloed contact en bloedproducten en sekuseel contact. Bij contact met bloed is hepatitis B 100 keer besmettelijker dan HIV. De incubatietijd bedraagt 2 tot 6 maanden. Van hepatitis B kan je volledig genezen, echter pas na 2 tot 5 jaar. Soms is er geen genezing mogelijk.
Hepatitis C. Dit is ook een ernstige vorm van leverontsteking, het lijkt daarmee veel op hepatitis B. De besmettingswijze en de besmettelijkheid zijn dezelfde als bij hepatitis B. In 80% van de gevallen ontwikkeld zich een chronische hepatitis.

Er zijn nog meer soorten hepatitis, namelijk D, E, G en GB, maar die zal ik je besparen. Ik kan er niet echt uit opmaken dat je door de urine besmet kan worden, in ieder geval is de urine bij hepatitis B en C wel besmet.

Handschoenen lijkt me best een goeie optie. Ik heb zelf vrij sterke blauwe handschoenen. Ze heten Hygoclean disposable nitrile gloves powder free. Dus zonder poeder, is wel prettig tegen stinkende handen. En 2 paar van die handschoenen over elkaar kan makkelijk en werkt ook prettiger dan dat je er van die werkhandschoenen over doet. Stel dat je van die werkhandschoenen over die andere handschoenen aan doet, dan ben je nog niet vrij van gevaar. Ik heb me laten vertellen door de GGD dat bloed met hepatitis B 30 dagen besmettelijk blijft. Nu zit je meer in de urine dan in het bloed, maar toch iets om in je achterhoofd te houden!

Succes d'r mee!

Christian


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2006, 13:43:40
Hou rekening mee dat het overdraagbaar is vanuit alle lichaamsvochten   ::)
dat de kans op daadwerkelijke besmetting zeer klein is
neemt niet weg preventief en doordacht te werk te gaan ;)
(dit moet eigenlijk een onnodige zin zijn)

in liften kunnen  ook gebruikte injectie naalden liggen
(kurkje bij je steken, of naalden beker verkijgbaar bij apotheek, kan je het ook weer inleveren)
Misschien is het raadzaam om je via je werkgever te laten vaccineren tegen hepatitis B.
Ik weet niet of dat zo, via de GGD kan, daar kan je je wel voor hepatitis A laten vaccineren


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2006, 15:47:34
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb dit topic gekopieerd en naar de grote baas geemaild.
Ik zal zijn reactie tegen die tijd wel laten weten.

NOGMAALS DANK!!!!
TWITTER foto's suck....