Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Gepost op: 27 februari 2006, 18:49:04
Ik zie steeds meer foto's op het forum waarop een copyright zit. Mijn vraag is kan dit zomaar? en  de 2e vraag is hebben jullie de mensen, die op de fotostaan, wel om toestemming gevraagd om de foto's te publiceren?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2006, 19:54:04
ten eerste, copyright OF een tekst er dwars door heen is wel zo handig, ik heb zelf al meerdere malen mee gemaakt dat mensen mijn foto's onterecht gebruiken of dat zij claimen dat zij de fotograaf zijn! Ten tweede vraag ik nooit om toestemming maar pas ik wel op dat ik geen gezichten er op zet, (bij S.O's al helemaal niet)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2006, 21:26:33
Ik heb ook al eens gehad dat foto's van mijn site geplukt waren (waar geen letters door heen staan) en die naar blik op nieuws gestuurd zijn en die gene gezecht heeft dat hij de foto graaf was.....

Ik heb el wat contacten dus het was er zo weer af maar tog...  ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2006, 22:54:58
Op het moment dat je afdrukt heb je het copyright op een foto.... en als het een foto is met nieuwswaarde hoef je niet aan mensen te gaan vragen of ze wel of neit op de foto willen .... of je dat er groot op wilt zetten is je eigen keus natuurlijk ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2006, 23:03:54
De preciese bepaling over auteursrecht of copyright zijn te vinden in de wetgeving, je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen wil je het over auteursrecht of copyright hebben. Na enig graafwerk hierin, mede omdat iedereen tegenwoordig maar met copyrights smijt en denkt te hebben, is het erg interessant om je hierin goed te verdiepen en aan welke voorwaarden je moet voldoen wil je überhaupt auteursrecht hebben.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2006, 23:10:43
http://www.fotografenfederatie.nl/cms/db.php3?id=381
voila, veel plezier met doorspitten naar je rechten en plichten, alles is er te vinden :)


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2006, 11:33:44
Ik heb al een groot gedeelte van de tekst gelezen. Het is me al een stuk duidelijker.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2006, 17:09:56
ik zet meestal mijn naam in de foto's, en of ik dan officieel copyright heb of niet maakt mij niet uit. Als andere mensen maar niet net gaan doe alsof het hun foto is.


N9213Q

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2006, 17:17:16
De preciese bepaling over auteursrecht of copyright zijn te vinden in de wetgeving, je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen wil je het over auteursrecht of copyright hebben. Na enig graafwerk hierin, mede omdat iedereen tegenwoordig maar met copyrights smijt en denkt te hebben, is het erg interessant om je hierin goed te verdiepen en aan welke voorwaarden je moet voldoen wil je überhaupt auteursrecht hebben.

Is het niet zo dat -normaal gesproken- de maker van een pic de oorspronkelijke copyrighthouder is? Dat wordt anders als je de rechten verkoopt aan een uitgever of instelling (ANP, Privé, noem maar op)


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2006, 17:44:15
Wat ik storend vindt aan de foto's dat de tekst er zo groot op moet staan. Terwijl je ze ook onzichtbaar kunt beveiligen