Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #140 Gepost op: 24 november 2013, 12:50:11
Nergens zeg ik dat ik de wet niet ken, ik discuteer over of deze wet reëel is. Volgens mij niet, ik hoor ook alleen nog maar gezwaai met de wet. Niet met eigen antwoorden.

Als je een discussie wilt afmaken met "Dat is nou eenmaal wet" dan kunnen alle fora wel sluiten want wet is wet en daarover wordt dus niet gediscuteerd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #141 Gepost op: 24 november 2013, 12:59:51
Citaat van: HIT link=msg=1222609 date=1385293811
Nergens zeg ik dat ik de wet niet ken, ik discuteer over of deze wet reëel is. Volgens mij niet, ik hoor ook alleen nog maar gezwaai met de wet. Niet met eigen antwoorden.

Als je een discussie wilt afmaken met "Dat is nou eenmaal wet" dan kunnen alle fora wel sluiten want wet is wet en daarover wordt dus niet gediscuteerd.
Overal zijn wetten of richtlijnen voor. Overal is ook een "ja maar.." voor te verzinnen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #142 Gepost op: 24 november 2013, 13:01:33
Citaat van: HIT link=msg=1222567 date=1385290062
Daarom zeg ik ook wanneer er geen bronvermelding of kopierecht vermelding is bijgevoegd. Ook voor jou, ik heb het over wanneer er geen bron of kopierecht is bijgevoegd bij de website of foto.
De auteurswet kent automatisch auteursrecht toe aan de maker, hiervoor is geen vermelding noodzakelijk. Bij publicatie door een website zonder de naam te vermelden is dat de eigenaar van de website.

Citaat van: Red link=msg=1222589 date=1385291481
De zogenaamde "indirecte toestemming". In deze voorwaarden staat dan dat iedereen je foto mag gebruiken. De vraag is dan of je nog wel terecht een beroep kan doen op je auteursrecht indien iemand de foto gebruikt. (Je hebt immers toestemming verleend doordat je de foto op deze site geupload hebt)
Daarom zie je van mij ook vrijwel geen foto's op social media. En in al mijn emails staat dat de ontvanger van mijn foto's dat ook niet mag doen. Doe hij het wel dan zijn de gevolgen voor hem.
Overigens heb ik laatst een aantal foto's beschikbaar willen stellen aan wikipedia tot ik er achter kwam dat zij commercieel gebruik toe staan. Ergo, geen foto's van mij op wikipedia.

Uitzondering op bovenstaande zijn betalende bedrijfsklanten (niet de media), die geven juist opdracht om de foto's te kunnen gebruiken.


Citaat van: Red link=msg=1222589 date=1385291481
Tot slot hebben sommige sites een onderscheid gemaakt tussen het niet commercieel gebruik van je foto en het commercieel gebruik daarvan. In het eerste geval mogen mensen hem wel gebruiken, in het tweede geval niet.
Daarmee wordt de deur open gezet voor allerlei websites om mijn foto's te gebruiken omdat ze zeggen niet commercieel te zijn ;-)

Citaat van: Red link=msg=1222589 date=1385291481
Youtube heeft ook van die voorwaarden. In sommige filmpjes staat met grote letters copyright en teksten dat het niet is toegestaan het filmpje verder te verspreiden terwijl de youtube regels iets heel anders aangeven.
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat je het embedden tegen kan gaan.

Citaat van: HIT link=msg=1222602 date=1385292354
Ho even, ik zeg nergens dat het achteraf niets mag kosten. Maar ik zeg wel dat het gebruik gewoon mogelijk moet zijn als er geen maker van te vinden is.
Het is de verplichting van degene die publiceert om de auteursrechthouder te achterhalen vóór herpublicatie. In al mijn foto's zit de z.g. EXIF en IPTC informatie waarin minimaal mij naam staat vermeld (wordt door de camera gedaan). Helaas wordt dit door veel media-websites verwijderd, hetgeen feitelijk op zich zelf al een inbreuk op de auteurswet is. Het ontbreken van deze informatie ontslaat echter niemand van de verplichting om de auteursrechthouder te achterhalen. Bij social media is er altijd een plaatser bekend, bij websites is er een beheerder.

Citaat van: HIT link=msg=1222602 date=1385292354
Maakt deze zich bekent dan zal er restitutie moeten plaats vinden maar niet op een belachelijk hoge vergoeding moeten uitlopen.
Ten eerste gaat het in het voorbeeld om Amerika waar vergoedingen altijd veel hoger liggen. Ten tweede heeft de fotograaf zijn claim-proces pas gestart toen hij door AFP werd aangeklaagt vanwege 'valse' beschuldigingen over copyright schendingen. Dus hebben AFP en Getty het zelf ook uitgelokt ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #143 Gepost op: 24 november 2013, 13:14:18
Citaat van: HIT link=msg=1222609 date=1385293811
Nergens zeg ik dat ik de wet niet ken, ik discuteer over of deze wet reëel is. Volgens mij niet, ik hoor ook alleen nog maar gezwaai met de wet. Niet met eigen antwoorden.

Als je een discussie wilt afmaken met "Dat is nou eenmaal wet" dan kunnen alle fora wel sluiten want wet is wet en daarover wordt dus niet gediscuteerd.
Dit is volgens mij de eerste keer dat je in deze discussie de wet noemt.
Daarnaast is het niet zo dat jij de regels kan bepalen van de antwoorden ;-)
Verder zijn de antwoorden wel degelijk 'eigen' want de meeste fotografen hebben dagelijk te maken met de wet.

Maar ik zal het speciaal voor jouw even anders stellen:

Jij staat ergens met je actiewagen. Keurig volgens de regels. Toch klapt er een of andere idioot achterop. Ik kom langs en maak wat foto's, informeer wat er gebeurd is en maak aan de hand daarvan een verhaal waarin duidelijk blijkt dat jij geen schuld hebt aan het ongeval.

Als, zoals jij vraagt, de foto min of meer volgelvrij is dan zou een website mijn foto kunnen gebruiken bij een artikel over fouten die door wegwerkers e.d. gemaakt wordt. Dan ben jij niet blij, ik overigens ook niet.

Dit is voor mij een van de achterliggende redenen om mijn foto's niet vogelvrij te verklaren.

Het is me overigens laatst nog gebeurd, een verzekeringsbedrijf voor de bouw wilde een foto van mij gebruiken voor een campagne over veilig werken. Daarbij wilde ze een foto gebruiken van een ongeval met een steiger. Alleen is er niet bekend of het ongeval te wijten was aan onveilig werken. Bovendien stonden er hulpverleners op de foto. Als nieuwsfoto kan dat dan, als reclamefoto heb ik daar sterk bedenkingen bij. De foto is dan ook niet geleverd.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #144 Gepost op: 26 november 2013, 09:50:44
En ook volgens de Amerikaanse rechter zijn getwitterde foto's nog steeds niet vogelvrij....

http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/12-miljoen-dollar-voor-twitterfotos/101147
Redacteur van


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #145 Gepost op: 26 november 2013, 10:21:39
Nergens zeg ik dat ik de wet niet ken, ik discuteer over of deze wet reëel is. Volgens mij niet, ik hoor ook alleen nog maar gezwaai met de wet. Niet met eigen antwoorden.

Een discussie heeft argumenten, maar ik lees in jouw berichten geen verklaring waarom je die wet niet reëel vindt, en hoe het beter kan... Alleen zeggen dat je de wet vreemd vind is hetzelfde als zwaaien met die wet ;)

De auteurswet is inderdaad ouderwets en voor een deel achterhaald door nieuwe technische ontwikkelingen. Maar juist op het gebied van het gebruik van beeldmateriaal, lijkt mij de wet nog wel op zijn plaats. Hoe wil je anders bescherming bieden aan de mensen die het materiaal maken?

Overigens ben ik het niet helemaal met het voorbeeld van Ko eens. Want voor het auteursrecht maakt het niet uit dat HIT ongelukkig is met het gebruik van Ko's foto, met daarop zijn wagen,  bij dat artikel. Alleen de overwegingen van Ko zelf zijn relevant.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #146 Gepost op: 26 november 2013, 10:43:34
Citaat van: zwelgje link=msg=1223043 date=1385457699
Overigens ben ik het niet helemaal met het voorbeeld van Ko eens. Want voor het auteursrecht maakt het niet uit dat HIT ongelukkig is met het gebruik van Ko's foto, met daarop zijn wagen,  bij dat artikel. Alleen de overwegingen van Ko zelf zijn relevant.
De Auteurswet is het gereedschap waarmee ik het verkeerd gebruik van foto's kan voorkomen ;-)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #147 Gepost op: 26 november 2013, 10:46:30
Probeer ik het anders te zeggen,

Wanneer een auteur niet te achterhalen is zou het mogelijk moeten zijn het materiaal te gebruiken, weliswaar  als het materiaal zelf nieuws is. Wanneer de auteur zich bekend maakt moet er dan restitutie plaats vinden.

Echter de bedragen die nu worden genoemd staan niet in verhouding met de gederfde inkomsten. Dat de auteur het niet gepubliceerd wilde hebben doet dan niet ter zake want het gaat hier om nieuwsgaring.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #148 Gepost op: 26 november 2013, 11:58:00
Citaat van: HIT link=msg=1223049 date=1385459190
Probeer ik het anders te zeggen,

Wanneer een auteur niet te achterhalen is zou het mogelijk moeten zijn het materiaal te gebruiken, weliswaar  als het materiaal zelf nieuws is. Wanneer de auteur zich bekend maakt moet er dan restitutie plaats vinden.

Echter de bedragen die nu worden genoemd staan niet in verhouding met de gederfde inkomsten. Dat de auteur het niet gepubliceerd wilde hebben doet dan niet ter zake want het gaat hier om nieuwsgaring.

Die bedragen zijn van een zaak uit de VS, en zal je in Nederland niet snel tegen komen. Het bedrag lijkt mij dus niet relevant voor de discussie.
Bovendien kan het om meer gaan dan gederfde inkomsten, en was de foto zelf geen onderwerp van het nieuws, maar de onderwerpen op die foto.

Er is al veel vrijheid bij het "werk van een werk" maken. Dan zijn vooral eigen inbreng en originaliteit van belang. Erg subjectief dus er bestaat al veel jurisprudentie over. ;)
In de praktijk wordt nieuwsgaring al gezien als uitzondering waarbij je een afbeelding van een werk mag publiceren, zonder de toestemming van de auteur. Dat is vooral duidelijk bij afbeeldingen van beelden, gebouwen, schilderijen, etc. Alleen mag je dan nog steeds niet het werk zelf gebruiken zonder toestemming van de rechthebbende.
Volgens mij mag Ko dus een foto nemen van een gevonden foto en die als nieuws publiceren. Hij mag echter niet die gevonden foto zelf publiceren zonder toestemming. (Bovendien kunnen ook dan originaliteit en eigen inbreng al genoeg zijn om weer van een origineel werk te spreken, los van nieuwswaarde)

Dus begrijp ik nog steeds niet zo goed, wat je nu bedoeld met het "niet reëel" zijn. Over auteursrecht en nieuwsgaring is al veel gediscussieerd op dit forum. Die discussies nog een keer herhalen lijkt me niet zo nuttig.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #149 Gepost op: 26 november 2013, 12:07:16
Citaat van: zwelgje link=msg=1223067 date=1385463480
......................................................................
Volgens mij mag Ko dus een foto nemen van een gevonden foto en die als nieuws publiceren.
Op zich ook best interessant want je reproduceert hierbij wel een beeld van iemand anders.