Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #160 Gepost op: 28 oktober 2014, 16:59:34
Ik heb nooit toestemming gegeven.
 Gaat om dit item overigens;
http://www.autoblog.nl/nieuws/brand-legt-motorrevisiebedrijf-vol-klassiekers-in-de-as-71377


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #161 Gepost op: 28 oktober 2014, 20:35:42
Citaat van: ColinC link=msg=1304998 date=1414511974
Ik heb nooit toestemming gegeven.
 Gaat om dit item overigens;
http://www.autoblog.nl/nieuws/brand-legt-motorrevisiebedrijf-vol-klassiekers-in-de-as-71377
Jeb het het nu wel over screenshots, maar de video staat ook op bovengenoemde website. Nu werkt youtube met meerdere licentievormen, maar gezien het feit dat je embedden toestaat kan je van het gebruik van de video niets zeggen. De vraag is dan of ze een screenshort van dezelfde video mogen maken. M.i. is er sprake van een nieuwe publicatie van een deel van de video. Ik denk dat je dat na moet zoeken in de licentievoorwaarden van youtube.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #162 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:04:01
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1305042 date=1414524942
Jeb het het nu wel over screenshots, maar de video staat ook op bovengenoemde website. Nu werkt youtube met meerdere licentievormen, maar gezien het feit dat je embedden toestaat kan je van het gebruik van de video niets zeggen. De vraag is dan of ze een screenshort van dezelfde video mogen maken. M.i. is er sprake van een nieuwe publicatie van een deel van de video. Ik denk dat je dat na moet zoeken in de licentievoorwaarden van youtube.
Je mag de beelden op Jijbuis gebruiken - mits ze op Jijbuis blijven. Dus: een embedded video die vanaf de Youtube server wordt afgespeeld.

Zodra de video wordt gedownload en op een andere server wordt geplaatst, of (zoals hier) er screenshots uit getrokken worden, is er inderdaad sprake van een nieuwe publicatie. En dus: dokken  e050

Citaat van: ColinC link=msg=1304984 date=1414507373
Mag een medium screenshots uit een filmpje gebruiken als foto? En dan heb ik het niet over 1tje maar meerdere ''foto's"
1 of 100 maakt in deze niet uit. Ja; voor het bedrag. Maar je mag er ook niet 1 uithalen om je verhaal op te leuken.

Peen
Redacteur van


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #163 Gepost op: 30 oktober 2014, 18:57:21
Dat van het embedden snap ik nog wel, en is ook niet zo heel erg omdat je hier bewust voor kiest (je kan het immers ook uitzetten) maar dat van die screenshots is dan weer niet de bedoeling.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #164 Gepost op: 3 maart 2015, 09:37:20
Citaat van: NikonDirk link=msg=1222581 date=1385290920
Dan nog is hij niet van jou en mag je er dus niets mee doen, tenzij je toestemming van de rechthebbende hebt. En vaak is bij nieuws of een andere actuele gebeurtenis wel te achterhalen wie de maker is.
Gebruiker van foto dient fotograaf te achterhalen

http://photoq.nl/gebruiker-van-een-foto-dient-de-fotograaf-te-achterhalen/


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #165 Gepost op: 3 maart 2015, 14:38:40
Mag je dan wel weer een printscreen gebruiken om een misstand te melden. Bijvoorbeeld van de televaag als zij discutabel stuk plaatsen? (Ik bedoel dan bijvoorbeeld het artikel over de 'bezorgde' conducteur.) Hiermee is het artikel als geheel zelf nieuws geworden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #166 Gepost op: 3 maart 2015, 15:23:53
Citaat van: JJ75 link=msg=1334654 date=1425389920
Mag je dan wel weer een printscreen gebruiken om een misstand te melden. Bijvoorbeeld van de televaag als zij discutabel stuk plaatsen? (Ik bedoel dan bijvoorbeeld het artikel over de 'bezorgde' conducteur.) Hiermee is het artikel als geheel zelf nieuws geworden.

Je bedoelt zoal het NRC doet bij haar artikel over dat artikel van de Telegraaf?
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/26/hoe-bij-de-telegraaf-plotseling-een-conducteur-bezorgd-om-zich-heen-kijkt/

Op die manier mag dat volgens mij, omdat het een nieuwsstuk is over het artikel van de telegraaf. Het screenshot laat de foto zien in de context van de Telegraaf site, welk het onderwerp van het nieuws is.
Een screenshot van alleen de foto (zonder enig bijschrift van de Telegraaf) mag in het algemeen niet, maar dat verschilt per situatie. (Kort door de bocht: vaker "niet" dan "wel"....)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #167 Gepost op: 3 maart 2015, 16:01:09
Citaat van: zwelgje link=msg=1334665 date=1425392633
Je bedoelt zoal het NRC doet bij haar artikel over dat artikel van de Telegraaf?
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/26/hoe-bij-de-telegraaf-plotseling-een-conducteur-bezorgd-om-zich-heen-kijkt/

Op die manier mag dat volgens mij, omdat het een nieuwsstuk is over het artikel van de telegraaf. Het screenshot laat de foto zien in de context van de Telegraaf site, welk het onderwerp van het nieuws is.
Een screenshot van alleen de foto (zonder enig bijschrift van de Telegraaf) mag in het algemeen niet, maar dat verschilt per situatie. (Kort door de bocht: vaker "niet" dan "wel"....)
Die bedoelde ik. Die van de NRC had ik nog niet eens gezien.