Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41413 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2007, 21:23:39
Durf je met droge ogen te stellen dat je geen enkel stukje muziek, software of kopietjes uit een boek of tijdschrift hebt zonder toestemming van de rechthebbende eigenaar ?

Ik heb alleen nog windows en mozilla draaien :P Zit net na een reboot  ;D

Maar even zonder dollen, er zit een kern van waarheid in, mits je het ''gebruikt'', dat is iets anders als publiceren.
Ik heb een mapje met ''van internet geplukte plaatjes'' gewoon voor mijzelf en voor niemand anders. Verspreid ik niets aan, gewoon een soort archiefje!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #51 Gepost op: 25 juli 2007, 23:06:03
Maar er is toch niets leuker dan je eigen foto's maken? :) Tenzij het "voertuig" afgevoerd is natuurliijk, dan is 't wat anders. Maar ik probeer altijd alles zelf te maken, al kost mij dat een (halve) dag. Een foto van een ander is misschien ook hartstikke mooi, maar heeft voor mij persoonlijk niet echt een toegevoegde waarde. :|


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 25 juli 2007, 23:11:41
Maar er is toch niets leuker dan je eigen foto's maken? :) Tenzij het "voertuig" afgevoerd is natuurliijk, dan is 't wat anders.

Ben ik helemaal met je eens, ik doe ook verder niets met die foto's ... Vind het gewoon leuk om te hebben!
(terug naar het topic maar weer  :P)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2007, 23:17:21
iets op je pc hebben is iets anders dan "publiceren en verspreiden"

Klopt wanneer je het op je pc hebt ben je al een stap verder, het is dan al gekopieerd en verspreid ! ;)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #54 Gepost op: 26 juli 2007, 20:52:15
Nu het hier toch over copyright gaat, wil ik er ook wel eens wat over zegge.
Ik heb eens gehoord dat je pas copyright rechten heb als je die hebt aangevraagd en als dat waar is dan heb je dus zonder rechten helemaal niks te zeggen over of iemand foto van jou gebruikt ja of nee. Ja tuurlijk ik vind het ook niet netjes als iemand foto's jat, maarja zo schijnt de wet te zijn. Als je dus geen aanvraag heb voor copyright rechten en die ook daadwerkelijk heb gekregen dan heb je eigenlijk weinig te zeggen volgens de wet.

En nogmaal ik weet niet zeker of dit ook zo is met foto's maar met website's is het in iedergeval wel zo.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #55 Gepost op: 26 juli 2007, 20:54:48
Nee hoor, het copyright is gelukkig een automatisch recht, dus het werkt anders als een patent of octrooi

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 26 juli 2007, 20:56:07
Maar het is en blijft jou foto, dus jou eigendom. En als iemand jou eigendom ongevraagd jat, dan is het diefstal.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 27 juli 2007, 00:03:09
Maar het is en blijft jou foto, dus jou eigendom. En als iemand jou eigendom ongevraagd jat, dan is het diefstal.

Ga niet met juridische termen smijten als je de betekenis niet kent  ;)

Overtreding van het auteursrecht is iets heel anders als diefstal.
Beiden staan niet eens in het zelfde wetboek beschreven

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #58 Gepost op: 17 december 2010, 11:51:47
Nu hebben we het al over copyright op foto's gehad, maar ik zit met een ander "probleem".

Afgelopen dinsdag heb ik geluidsopnames gemaakt van de reddings- en bergingactie naar het kapseizen van de HA38 op de Noordzee. Deze opnames heb ik verwerkt tot één audio-bestand (wat ongeveer een klus van circa 2 uur was). Deze kan kostenloos vanaf onze website gedownload worden voor privégebruik. Overal op onze website wordt vermeldt dat de downloads voor privégebruik zijn en niet zonder toestemming van ons mogen worden gebruikt in andere media.

Nu hebben enkele websites netjes gevraagd of ze het audio-bestand mogen gebruiken op hun site en uiteraard mag dat.

Nu zijn er twee omroepen (via radio, tv en websites) die ik ervan verdenk dat zij mijn bestand hebben gebruikt zonder toestemming te vragen. De audiofragmenten die zij gebruiken bij hun nieuwsitems zijn qua samenstelling en geluidseigenschappen identiek aan mijn opnames. Voor zover ik weet is er één andere partij die opnames heeft gemaakt, maar deze zijn anders qua sammenstelling en audio-eigenschappen.

Nu is het mijn vraag: wat kan ik hier tegen doen? Zijn er mensen hier die dezelfde ervaringen hebben en welke stappen kan ik ondernemen tegen deze twee omroepen?

Het gaat het er mij absoluut niet om om op enkele wijze aan deze tragische gebeurtenis te verdienen of ermee te scoren, maar ik vind het onrechtvaardig en onfatsoenlijk dat anderen (ook professionele media) zonder toestemming te vragen iets gebruiken waar ik het nodige werk van gehad heb. Een ieder die mij een e-mail stuurt over het gebruik van foto's en of bestanden, krijgt netjes een reactie en mag het gevraagde bestand (kostenloos) gebruiken. De enige voorwaarde die ik over het algemeen stel is een bronvermelding.

Groet,

Sebastiaan
(Scannernet.nl)
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #59 Gepost op: 17 december 2010, 12:00:08
Mogelijk die omroepen eens benaderen en vragen hoe ze aan de bestanden komen gezien het feit dat het aanbod vrij beperkt is?