Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #60 Gepost op: 17 december 2010, 12:41:05
Mogelijk die omroepen eens benaderen en vragen hoe ze aan de bestanden komen gezien het feit dat het aanbod vrij beperkt is?

Uiteraard heb ik dit inmiddels gedaan, maar na twee e-mails heb ik nog geen reactie gekregen. Ik ga ze vanmiddag proberen te bellen als de werkzaamheden het toelaten. Toch ben ik benieuwd welke stappen er nog meer ondernomen kunnen worden.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #61 Gepost op: 17 december 2010, 12:44:51
Uiteraard heb ik dit inmiddels gedaan, maar na twee e-mails heb ik nog geen reactie gekregen. Ik ga ze vanmiddag proberen te bellen als de werkzaamheden het toelaten. Toch ben ik benieuwd welke stappen er nog meer ondernomen kunnen worden.

Tja, het geluidsverkeer van de Brandaris is een open bron. Als zij aangeven dat ze het zelf hebben opgenomen dan heb je daar vrij weinig tegen in te brengen denk ik.

Anders zou je een civiele procedure kunnen beginnen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #62 Gepost op: 17 december 2010, 13:47:57
Tja, het geluidsverkeer van de Brandaris is een open bron. Als zij aangeven dat ze het zelf hebben opgenomen dan heb je daar vrij weinig tegen in te brengen denk ik.

Anders zou je een civiele procedure kunnen beginnen.

En als ik kan d.m.v. audio-eigenschappen (zoals opnamevolume, ruislevels, enz.) kan aantonen dat het mijn opnames zijn?

Heeft iemand hier wel eens gerechtelijke stappen ondernomen tegen onrechtmatig gebruik van foto's c.q. andere bestanden?
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Gast

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 17 december 2010, 14:10:10
Ik denk dat je weinig kans maakt, voor zover ik weet (en mocht dat inmiddels gewijzigd zijn dan is al hetgeen hierna niet correct) begeef je je sowieso in een grijs gebied aangezien je wel opnames mag maken van ontvangen gesprekken maar die gemaakte opnames, heel precies volgens de letter, mogen niet verspreid mogen worden volgens de wetgeving, zelfs niet voor andermans privé-gebruik. Dus, wil je anderen erop aanspreken dat zij van jou opnames gebruik maken dan geef je indirect zelf toe dat je die opnames verspreid hebt. Of dat nu voor privé-gebruik was of niet, volgens mij is dat nog altijd niet toegestaan.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #64 Gepost op: 17 december 2010, 14:22:55
Ik denk dat je weinig kans maakt, voor zover ik weet (en mocht dat inmiddels gewijzigd zijn dan is al hetgeen hierna niet correct) begeef je je sowieso in een grijs gebied aangezien je wel opnames mag maken van ontvangen gesprekken maar die gemaakte opnames, heel precies volgens de letter, mogen niet verspreid mogen worden volgens de wetgeving, zelfs niet voor andermans privé-gebruik. Dus, wil je anderen erop aanspreken dat zij van jou opnames gebruik maken dan geef je indirect zelf toe dat je die opnames verspreid hebt. Of dat nu voor privé-gebruik was of niet, volgens mij is dat nog altijd niet toegestaan.

Ik ben inderdaad bekend met deze wetgeving, maar dat zou betekenen dat de media die de geluidsfragmenten gebruiken ook in overtreding zijn. Zij publiceren immers ook de opgenomen gesprekken. Wat dat betreft is het een heel grijs gebied, zoals jij al benoemd.

Jammer dat anderen (waaronder professionele media) niet even de moeite nemen om één e-mail te sturen om toestemming te vragen. De fatsoensnormen zijn soms ver te zoeken.

Ik wacht even af of ik nog een reactie krijg en anders ga ik sterk overwegen om te stoppen met het publiceren van geluidsopnames.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #65 Gepost op: 17 december 2010, 14:39:59
Wat dat betreft gebruiken "instanties die juist zouden moeten weten hoe het hoort" minstens net zo veel onrechtmatig verkregen materiaal als ieder ander. Heb het meermalen gehad dat ik via via hoorde dat er ergens een foto van mij in een jaarverslag/persooneelsblad/interne memo stond. Is aan de ene kant een compliment, aan de andere kant getuigd het van weinig fatsoen. Er gaat bij mij ook niets zonder naam de deur uit, tenzij er nadrukkelijk afspraken over zijn gemaakt. Ook niet via mail.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #66 Gepost op: 17 december 2010, 15:18:57
Er gaat bij mij ook niets zonder naam de deur uit, tenzij er nadrukkelijk afspraken over zijn gemaakt. Ook niet via mail.

Het is inderdaad behoorlijk onfatsoenlijk dat professionele media (die horen te weten hoe het hoort) "werk" van een ander gebruiken zonder toestemming te vragen. Ik schaam me bijna dat ik elke keer een dikke vette copyright-tekst/logo moet plaatsen op mijn foto's als ik deze op internet zet. Ik zie echter geen andere mogelijkheid, want anders wordt er nog veel meer misbruik van gemaakt.

Wat ik nog misselijkmakender vindt is dat sommige lieden een foto of geluidsbestand van je site afhalen, copyrightteksten verwijderen en deze ergens anders aanbieden. Waanzin!!! We zullen het maar de donkere kant van internet-journalistiek noemen.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 18 december 2010, 01:11:34
Tsja, zo zijn diverse forumleden hier in een fragment van 'Journaal op 3' hun foto's tegengekomen. Uiteraard wel dusdanig vertekend dat de copyright tekens niet zichtbaar waren. Dirk weet vast nog wel wat ik bedoel ;)

Dus ja, de professionele media kunnen er soms ook wat van ;)


Zelf hanteer ik tegenwoordig een ander 'copyrightbeleid'. Deel is dat vanuit prakrische overweging. Als ik copyright op m'n foto's moet zetten, duurt het langer voordat ik m'n foto's hier kan plaatsen. En daar maak ik geen tijd (meer) voor.

Een andere overweging is dat de foto's toch wel her en der terug te vinden zijn, dus dat het plaatsen van copyright weinig nut heeft.

Maar de belangrijkste overweging is het idee dat copyright in sommige gevallen een inperking betekent van de creativiteit van andere. Deels is dit ingegeven door de documentaire "RIP! A remix manifesto". Dat gaat over copyright in de muziekindustrie, waarin het hele copyright gebeuren plus bijbehorende claims absurde vormen heeft aangenomen. De documentaire is hier te zien (86 min.): http://films.nfb.ca/rip-a-remix-manifesto/?ec=en20081015. Het is echt een aanrader, het geeft een hele andere kijk op de zaak. Neem bijvoorbeeld ook de geneeskundige wetenschap. In de de documenataire stellen de makers dat wanneer er minder patent zou worden aangevraagd op medische ontwikkelingen, wetenschappers veel beter zouden kunnen voortborduren op elkaars kennis en kunde en de ontwikkelingen in de geneeskunde sneller zouden gaan. Dat zou voor de mens beter zijn, maar de investeerders in dat soort onderzoeken (miljoenenprojecten) zien natuurlijk graag wat terug van hun investering.


Dat copyright gedachtegoed heb ik wat doorgeredeneerd naar dit hele fotogebeuren op internet en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er eigenlijk niet zoveel moeite mee heb als andere hobbyisten met mijn foto's aan de haal gaan. Ik kom ze dan ook regelmatig tegen op andere fora, al dan niet met bronvermelding. En ik heb besloten daar niet meer achteraan te gaan. Die hobbyisten beleven immers ook plezier aan mijn foto en hebben - net als ik - geen commercieel belang.

Zelf zal ik altijd toestemming vragen en/of de bron vermelden. Ere wie ere toekomt vind ik namelijk ook belangrijk. Maar in zo'n open medium als het internet, met een grote diversiteit aan gebruikers, kan je dat i.m.o. niet van iedereen verlangen. Overigens mag ik zelf ook graag een fotootje 'lenen', bijvoorbeeld tbv van een werkstuk. Dat zien alleen de docent en ik en dan vind ik het onzinnig om daar toestemming voor te vragen.

Waar ik wel problemen mee heb, is als commerciële instituten de foto's zonder toestemming of bronvermelding gebruiken. Dat heeft niets met creativiteit te maken, zij verdienen geld door dingen te gebruiken waarvoor ik geïnvesteerd heb om ze te maken (tijd, apparatuur, verwerking, etc.). Ze zullen van mij geen rekening krijgen, maar ik wil niet hebben dat een commercieel instituut gaat pronken met mijn veren ;)

Wat een verhaal weer op de late avond ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #68 Gepost op: 18 december 2010, 11:11:48
Maarten.

bedankt voor je uitgebreide verhaal waar ik mij helemaal in kan vinden.

Wanneer mijn foto's op fora's of niet-commerciële websites worden gebruikt, dan heb ik daar helemaal geen moeite mee. Natuurlijk stel ik het zeer op priijs als er een bronvermelding bij wordt geplaatst, omdat wij op die manier werken aan onze naamsbekendheid van de website. Daar ligt het probleem niet.

Het wordt een ander verhaal als professionele media (die eraan verdienen) ongevraagd foto's en/of geluidsbestanden van onze website afhalen, deze zonder toestemming publiceren op hun website, in videofragmenten verwerken en je vervolgens afschepen met een e-mail dat het publiceren van opgenomen geluidsbestanden op onze website eigenlijk niet mag. Dus ik mag ze volgens hen niet als download aanbieden op mijn website, maar hun mogen hem wel downloaden, gebruiken op hun eigen website/tv-kanaal en er vervolgens ook nog geld aan verdienen?? Dat lijkt mij toch echt even de wereld op z'n kop!

Ik ben aan het kijken wat ik tegen deze soort "piraterij" kan doen (dat zal bar weinig zijn), maar wat mij betreft krijgen deze twee media in de toekomst geen bestanden van ons meer. Het is jammer voor de goede "gebruikers", maar dan zullen alle audiobestanden alleen maar toegankelijk moeten zijn voor geregistreerde bezoekers.

Groet,

Sebastiaan
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #69 Gepost op: 18 december 2010, 14:59:44
Dat lijkt mij toch echt even de wereld op z'n kop!

Ik ben aan het kijken wat ik tegen deze soort "piraterij" kan doen (dat zal bar weinig zijn), maar wat mij betreft krijgen deze twee media in de toekomst geen bestanden van ons meer. Het is jammer voor de goede "gebruikers", maar dan zullen alle audiobestanden alleen maar toegankelijk moeten zijn voor geregistreerde bezoekers.

Ik ben het helemaal met je eens Sebastiaan 3hj
Registratie verplicht stellen maakt de informatie minder makkelijk toegankelijk, maar je kunt wel beter zicht houden op wie van jouw diensten gebruik maakt. Wellicht werkt dat als een goede filter, houd je de 'serieuze klanten' over en ga je 'kapers' tegen. Maar er is ook een kans dat geregistreerde leden jouw geluidsbestand elders uploaden en het alsnog alle kanten op zwerft.

Zo ben ik het geluidsbestand met het laatste analoge radiobericht van Rotterdam-Rijnmond ook op diverse andere plaatsen tegengekomen, met exact dezelfde storingen als in mijn opname ::) Netjes is het niet, maar zolang het mede-hobbyisten zijn kan ik het nog accepteren.

Het lijkt er soms op dat alles wat je aan het publieke domein toevertrouwt, ook direct publiek eigendom is ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s