Copyright op foto's en video's

Auteur Topic: Copyright op foto's en video's  (gelezen 41408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pavdhu

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 26 juni 2011, 11:34:10
Vandaag heb ik copyright schending ontdekt van een van mijn foto's

http://twitter.com/#!/pavdhu dit is mijn twitter account, http://twitter.com/#!/wesleydenasfoto dit is het twitter account van diegene die mijn foto heeft 'gestolen'.

Als je kijkt naar de overeenkomsten dan zie je dat er alleen wat ingezoomd is. Kan ik hiervoor naar de politie toe om aangifte te doen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #71 Gepost op: 26 juni 2011, 12:20:31
Citaat
Nederlands auteursrecht

Opzettelijke schending van het auteursrecht, waaronder wordt verstaan een verveelvoudiging en verspreiding zonder de vereiste voorafgaande toestemming van de maker of de eventuele rechthebbende, geldt in Nederland als een misdrijf. Hij kan zelfs met gevangenisstraf worden bestraft. Bij schending van auteursrecht kan ter vervolging bij de politie aangifte gedaan worden. In de praktijk zal zelden daadwerkelijk door het Openbaar Ministerie tot vervolging van verdachten worden overgegaan, tenzij er sprake is van grootschalige opzettelijke inbreuk. Een civiele rechtszaak is wel mogelijk: daarin kan worden verlangd dat de verveelvuldiging en verspreiding wordt gestaakt en ook kan een schadevergoeding en een eventuele winstafdracht door de inbreukpleger worden verlangd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2011, 12:22:29
Ik weet vrijwel zeker dat geen rechter (strafrecht of civielrecht) hier ook maar iets mee gaat doen. Voor jou is het vervelend maar ik vind het geen echte schending van eventueel copyright oid...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 26 juni 2011, 12:35:45
Waar kan ik zien dat het jouw foto is dan?


pavdhu

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 26 juni 2011, 12:36:00
Ik weet vrijwel zeker dat geen rechter (strafrecht of civielrecht) hier ook maar iets mee gaat doen. Voor jou is het vervelend maar ik vind het geen echte schending van eventueel copyright oid...

maar een aangifte doen is dus verloren zaak? of kan dat nog wel?


pavdhu

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 26 juni 2011, 12:36:38
Waar kan ik zien dat het jouw foto is dan?

Er is alleen wat ingezoomd, meer niet. Maar als je al gewoon wat gaat vergelijken is het zo te zien.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 26 juni 2011, 12:39:10
Meestal staat er ook wel een naam oid op de foto, dat zie ik nu niet.


pavdhu

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 26 juni 2011, 12:40:56
Die heeft hij eruit gezoomd, gewoon net zover door zoomen totdat hij niet meer zichtbaar is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #78 Gepost op: 26 juni 2011, 12:41:40
maar een aangifte doen is dus verloren zaak? of kan dat nog wel?
Ik vraag me af in hoeverre er copyright op de foto zit.... Ik vind onder andere dit:
Citaat
Een opzettelijke schending van auteursrecht is niettemin een misdrijf waar een geldboete dan wel vrijheidsstraf op staat. Een slachtoffer van auteursrechteninbreuk kan aangifte doen bij de politie. Alleen bij inbreuken met grote economische schade gaat de Officier van Justitie tot vervolging over.
Met andere woorden het doen van aangifte is totaal nutteloos. Je zou hoogstens civiel wat kunnen regelen. Ik denk dat vriendelijk vragen misschien het beste helpt......  ;)

edit: dit gaat over auteursrecht maar is ongeveer gelijk aan het copyright verhaal.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #79 Gepost op: 26 juni 2011, 12:42:09
Ben je lid van het NVJ, vraag hun om advies.

Delta00