brandweerman/vrouw en diabetes??????

Auteur Topic: brandweerman/vrouw en diabetes??????  (gelezen 8412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Gepost op: 2 maart 2006, 10:44:08
Hallo,bij ons in het korps is pas iemand afgekeurd omdat die suikerziekte heeft,alleen al bij het woordje wordt je blijkbaar afgekeurd.
Want ze hebben nog geen eens gevraagdd of hij tabletten gebruikt of spuit etc..

Deze man zit al heel lang bij ons korps,loopt  marathons etc,dus is mischien qua conditie beter als menigeen van ons korps.

Nu probeer ik via dit forum te gaan kijken of er mischien in nederland ergens een brandweerman/vrouw is die diabetes heeft,en toch in dienst mag blijven.

Want iedere arbodienst heeft zijn eigen kenmerken!!!

Als we iemand kunnen vinden(wat ik hoop)dan kunnen we met dat gegeven namelijk opnieuw bij arboned aanklopen.


groetjes Karin ;)


door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2006, 11:42:10
Het is misschien maar een idee hoor!
maar zou dat misschien verzekering technisch de boosdoener kunnen zijn?

Wat je schrijft er zijn genoeg diabeten die de marathon lopen!
 er rijden nog zat mensen rond die ooit gereanimeerd zijn of een herseninfarct gehad hebben. :-\
Op het werk hadden we gisteren ook zo'n soort discussie, ging in dit geval over een arts.  
Daar bleek dat de verzekering bepaalde of hij zijn vak nog verder kon uit oefenen na een volledig herstel.
Op zich goed dat iemand gecontroleerd wordt door Arbo of iemand kan functioneren na herstel/ of bij een ziektebeeld
maar het is zuur als een verzekering bepaald dat je niet meer mag werken omdat je een risico bent! :-\

Maar als je afhankelijk bent van het eisen pakket van de verzekeiring en je werknemers voldoen daar niet aan, kan ik me voor stellen dat je als wergver dat risico niet wil nemen.
ook weer zo'n ethisch probleem :-\

ben benieuwd naar de reacties!  ;)


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2006, 14:18:13
Ja,ik ben ook benieuwd.
Denk ook inderdaad dat het verzekeringskwestie is,maar ook aan bepaalde afdeling van arbodienst ligt,de ene is toch iets soepeler dan de andere.

Het is voor betrefende zeker zuur,omdat bv een brandweerman na hartoperatie wel weer de functie mag uitoefenen,en iemadn met suikerziekte wordt dus voor het leven uitgesloten :o
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2006, 16:47:57
Ik wil niet lelijk doen maar het is echt niet zo dat je na een hartoperatie zomaar weer even je diensten mag vervullen. Een hartoperatie is normaliter een keiharde afkeur.
Het is echter wel zo dat een arboarts een proces in werking kan stellen om bepaalde "gevallen" weer goedgekeurd te krijgen. Valt en staat met de welwillendheid van desbetreffende arts. Suikerziekte is inderdaad een keiharde afkeur, echter dit geldt tegenwoordig ook voor kleurenblindheid. ::)
Ook wij zaten met ons korps bij arboned. Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen bij de arbounie omdat die bereidt waren iets verder te kijken dan hun neus lang was en op zoek wilde gaan naar mogelijkheden om bepaalde gevallen niet zonder meer te hoeven af te keuren. En neem van mij aan dat er mogelijkheden zijn. Ik was namelijk zelf zo'n geval. 8)


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2006, 17:36:40
Ik wil niet lelijk doen maar het is echt niet zo dat je na een hartoperatie zomaar weer even je diensten mag vervullen. Een hartoperatie is normaliter een keiharde afkeur.

. Ik was namelijk zelf zo'n geval. 8)

Ja daar heb je wel gelijk in,maar daarmee wil ik alleen zeggen dat je dan alsnog als je inderdaad qua gezondheid en conditie weer op peil bent,je toch weer goedgekeurd kan worden.

Wij zaten vroeger ook bij arbounie,en inderdaad sinds wij bij arboned zitten wordt de ene naar de andere afgekeurd.

Vandaar dat ik voor mijn collega dan ook echt op zoek ben naar zo'n geval,en als jij die bent zou jij dan willen helpen??
zodat het voor die keuringsinstantie duidelijk word,dat ze verder moeten kijken dan hun neus lang is.....
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2006, 08:05:46
Ja hoor ben best wel bereid om je op de juiste weg te helpen, stuur mij maar even een pbtje


Ceetje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2006, 11:52:39
Geen brandweer, maar misschien heb je er iets aan.

2005-05. Lees het hele oordeel.

Sollicitant werkt via een beveiligingsbedrijf als bewaarder bij Justitie. Hij solliciteert naar ‘bewaarder DUC-pool’. Als functie-eis wordt genoemd het werken in onregelmatige diensten.
Hij wordt ‘ongeschikt voor de functie’ geacht op grond van het hebben van diabetes mellitus.
De (her) keurend artsen betogen dat diabetes mellitus een absolute contra-indicatie is voor functie van bewaarder.
De Commissie overweegt, dat de functie-eisen van ‘bewaarder DUC-pool’ niet aansluiten bij de medische eisen. In de keuringsrichtlijnen wordt geen verband gelegd tussen de bijzondere eisen van medische geschiktheid en de genoemde medische criteria. De keuringsrichtlijnen bestaan uit een lijst van ziekten en afwijkingen met absolute- en relatieve contra-indicaties. Uit deze richtlijnen valt niet op te maken, welke de toetsingscriteria met betrekking tot de functie-eisen zijn. De uitsluiting van iedereen met een insuline afhankelijke diabetes is niet in overeenstemming met de mogelijkheden tot een goede instelling en controle. Op individueel niveau moet worden gekeken naar de mate waarin de diabeet in staat is zich aan te passen.
De Commissie overweegt, dat (her)keurend arts een eigen afweging moeten maken op basis van hun professionele standaard en daarbij moeten bezien of de keuringsrichtlijnen in overeenstemming zijn met de meest recente wetenschappelijke inzichten. De (her)keurend artsen hebben gehandeld in strijd met de WMK.
 

Meer informatie is te vinden op www.aanstellingskeuringen.nl


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2006, 12:11:55
Bedankt,heb het naar onze postcommandant gestuurd. ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #8 Gepost op: 3 maart 2006, 23:48:28
Ik ken zelf ook enkele brandweermensen die diabetes hebben, en deze zijn ook nog gewoon in dienst.

Van deze mensen heeft er één een andere functie gekregen ivm leeftijd (is beroeps bij een bedrijfsbrandweer, deze ma zit nu in het noodcentrum en minder represieve diensten), de andere heeft een lichte vorm van diabetes en deze zit nog wel gewoon op de represieve dienst binnen een gemeenten korps.

Als iedereen die binnen een hulpverlenende organisatie werkt en diabetes heeft/krijgt moet stoppen met het uitoefenen van zijn beroep/hobby dan zijn we toch echt verkeerd bezig vind ik.

Groeten Robert
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2006, 18:10:19
Ik ken zelf ook enkele brandweermensen die diabetes hebben, en deze zijn ook nog gewoon in dienst.

de andere heeft een lichte vorm van diabetes en deze zit nog wel gewoon op de represieve dienst binnen een gemeenten korps.

Groeten Robert

Hoi Robert zou die ene  dan mischien contact willen opnemen met onze commandant???,want dan kunnen ze dat naar de arbo toe gebruiken als voorbeeld ???

dan pb ik je het 06 nummer van onze commandant.

groetjes Karin ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............