Snellere eerste hulp bij sport ongevallen

Auteur Topic: Snellere eerste hulp bij sport ongevallen  (gelezen 2326 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 8 maart 2006, 23:31:26
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=76455

Dit is een origineel persbericht.

Snelle eerste hulp bij sport is van groot belang, aldus Erica Terpstra, voorzitter van
NOCNSF, bij het ontvangen van het officiële eerste exemplaar van het boekje Eerste
Hulp bij Sportongevallen van Het Oranje Kruis. Op dinsdag 7 maart jl. overhandigde Micky
Cohen de Lara, secretaris van Het Oranje Kruis, het eerste officiële exemplaar aan
Erica Terpstra, bij het voetbalstadion in Madurodam.

Door de uitgave 'Eerste Hulp bij Sportongevallen' hoopt Het Oranje Kruis eraan bij te
dragen dat de schade door sportongevallen beperkt wordt. Jaarlijks lopen circa 1,5
miljoen sporters een blessure op. Bij 1,3 miljoen sporters betreft het een acute
blessure. Erica Terpstra is van mening dat door snelle eerstehulpverlening het herstel
van de blessures bevordert. Zij hoopt daarom dat de sportwereld zich de kennis van eerste
hulp eigen maakt.
Erica Terpstra benadrukte dat sportblessures weliswaar hoge kosten voor behandeling,
arbeidsverzuim enzovoort met zich meebrengen, maar dat de in geld uitgedrukte
gezondheidswinst door sportbeoefening vele malen groter is. Het NOCNSF steunt alles wat
bijdraagt aan preventie van sportongevallen. De voorzitter van NOCNSF is dan ook zeer
verheugd met de uitgave Eerste Hulp bij Sportongevallen.
Tevens ontving Erica Terpstra uit handen van secretaris Micky Cohen de Lara een
toernooikit: een verbanddoos waarin voldoende materiaal zit om eerste hulp te kunnen
verlenen bij een sporttoernooi. De inhoud van de kit is samengesteld volgens de
richtlijnen van Het Oranje Kruis in samenwerking met het NOCNSF. Naast de toernooikit is
ook een teamkit en een verenigingskit beschikbaar.


De Stichting Koninklijke Nationale Organisatie voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij
Ongelukken 'Het Oranje Kruis' ontwikkelt leerstof voor eerstehulpverleners en
instructeurs, bewaakt de kwaliteit, de examinering en de geldigheid van het Diploma
Eerste Hulp en de verschillende certificaten.




ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2006, 15:43:16
Ik dacht dat het Rode Kruis een paar jaar geleden de module 'sportletsel' had afgeschaft, omdat het niet veel anders is dan gewone EHBO?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2006, 00:33:07
Ik dacht dat het Rode Kruis een paar jaar geleden de module 'sportletsel' had afgeschaft, omdat het niet veel anders is dan gewone EHBO?
Als je puur naar de tehnische kant kijkt, dan heb je gelijk, maar het moge duidelijk zijn dat de beleving een belangrijke factor is.
En juist daarin verschilt de aanpak van de problemen. Een sporter wil verder, soms tegen beter weten in. Er staan soms grote belangen op het spel en daar moet je als EHVér mee om kunnen gaan.