Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 66953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 30 maart 2006, 16:56:30
http://www.cnvpubliekezaak.nl/main.html?product_id=18&todo=more_info&data_id=1593&soort=p

Teken voorlopig geen opt-out

In de mailnieuwsbrief van CNV Brandweer van 9 februari hebben we als CNV
Publieke Zaak informatie gegeven over de ATW en ATB. Daarin stelden we:
`Als bond denken we dat het mogelijk moet zijn om binnen de arbeidstijdenwet
en het ATB een afspraak te kunnen maken over nieuwe inroostering.’
Deze constructieve opstelling hoeven we niet meer te hanteren. CNV Brandweer
adviseert u voorlopig geen opt-out te tekenen. Zeker niet zolang niet helder is
waar u precies voor tekent. De maatwerkregeling die wordt rondgezonden door
de VNG spreekt van `behoud van de bezoldiging’. Maar er staat niet hoeveel uur
u dan gaat werken. Het zou bijvoorbeeld kunnen inhouden dat bij het tekenen
van de opt-out u ook tot meer dan 54 uur zou kunnen gaan werken. Ook is niet
helder of de bezoldiging op uurbasis is of dat het de totale maandbezoldiging is
die je gemiddeld ontvangt. En tekenen is ons geleerd, moet je niet doen als je
niet weet wat je tekent.

Ontstemd
CNV Publieke Zaak is zeer ontstemd over de wijze van opereren van de VNG. In
januari was tussen bonden en VNG afgesproken om overleg te voeren over dit
onderwerp. Daarom onderzoekt het Landelijk Groepsbestuur CNV Brandweer
welke mogelijkheden er zijn. Eensklaps is een brief van het VNG het land
ingegaan. Een brief met in onze ogen foute vooronderstellingen.
We hebben daarom Schellart Advocaten ingeschakeld, het CNV
Advocatenkantoor, dat ook in de rechtzaak van de ambulancedienst Nijmegen
omstreden roosterwijzigingen van tafel heeft gekregen. Onze advocaat heeft ons
helder gemaakt in de vergadering van CNV Brandweer dat de sector het meest
geholpen is met collectief overleg. Want hoewel de opt-out een individuele
regeling is, kunnen we wel collectief afspraken maken over bijvoorbeeld de
beloning. Daar wilden we als bond ook op inzetten: op collectief overleg. Om zo
de rechten van de werknemers op basis van de wet te borgen en tegelijkertijd
ook rekening te houden met de bedrijfsvoering. Zolang er geen (nieuwe)
collectieve afspraken zijn gemaakt zal bij het werken van 48 uur, er ook voor 48
uur moeten worden betaald. U heeft immers een aanstelling op basis van 36 uur.
Dat zou kunnen inhouden dat bij 48 uur er 12 uren overwerk is. In de sector geldt
immers een werkweek op basis van 36 uur. Nu is het ook mogelijk om een
collectieve afspraak te maken over beloning, maar die mogelijkheid wordt ons
ontnomen door de brief van de VNG. Nog even voor de helderheid: zekerheid is
er pas als er een gerechtelijke uitspraak is. Als een werkgever iemand wil gaan
korten, die de opt-out niet tekent dan zullen we een rechtzaak aanspannen voor
dit lid. Dit geeft weer aan hoezeer het van belang is om lid te zijn van de bond.

`Geen enkel nadeel’:
We horen als bond veel geluiden uit het land. In sommige corpsen wordt gesteld
dat je gekort wordt als je de opt-out niet tekent. Dit is onmogelijk volgens CNV
Brandweer. Immers de minister heeft in zijn besluit nog eens opgenomen, wat in
het Jaeger arrest al was uitgemaakt, namelijk dat het niet tekenen van de optout
`geen enkel nadeel’ mag opleveren.
Dat houdt in onze ogen in dat dreigementen over: Vakantie; uit 24 uurs dienst en
dan in dagdienst; lagere bezoldiging en Aangewezen verlof niet kunnen. Als dit
voorkomt bij u op de kazerne, adviseren wij u contact op te nemen met het
regiokantoor van de bond.

Ondernemingsraad
De opt-out is een individuele vraag. De roosters zijn de taak van de OR of de OC.
De bond kan collectief afspraken maken over beloning. Als bond geven we u het
advies voorlopig niet akkoord te gaan met roosterwijzigingen. We organiseren
samen met de ABVAKABO een kaderbijeenkomst. Daar zullen we met u een
heldere lijn afspreken. Maak voor die tijd dus nog geen afspraken over nieuwe
roosters. In de ogen van de bond kunnen er in ieder geval geen roosters meer
worden gemaakt met ingeroosterd meer dan 48 uur.

Zorgen
CNV Publieke Zaak wilde meedenken over een oplossing. Omdat we ons zorgen
maken over de toekomst van de 24-uursdienst, over de hoeveelheid kazernes en
over de bemanning van de Tankautospuit. Maar nu er al corpsen zijn, die de
rampzalige tekst rond de opt-out voorleggen aan de medewerkers moeten we
stelling kiezen.

Vrijwilligers
De ATW en ATB hebben wellicht nog meer gevolgen. Als u niet meer dan 48 uur
mag werken dan wordt het ook moeilijker om nog werkzaamheden als
vrijwilliger te doen. Dit zal voor kleinere corpsen die afhankelijk zijn van
vrijwilligers grote gevolgen hebben. Als bond beraden we ons nog op velerlei
vragen die zijn ontstaan. Deze vragen zullen we bij onze advocaat nog
voorleggen.


Informatie
Als CNV Brandweer willen we u graag op de hoogte houden. U kunt deze
nieuwsbrief verspreiden via de mail, prikborden of door deze gekopieerd te
verspreiden onder collega’s.

Wilt u of uw collega’s later ook snel op de hoogte
zijn? Meldt u aan voor de mailnieuwsbrief door een mailtje te sturen, met
vermelding van uw lidmaatschapsnummer en de mededeling `mailnieuwsbrief
Brandweer’ aan a.berg@cnvpubliekezaak.nl of kijk op www.cnvpubliekezaak.nl.

Willem Jelle Berg
landelijk bestuurder CNV Brandweer


brabo55

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 4 april 2006, 15:22:43
hallo,

Waarom voeren we nu geen actie tegen deze regel (48 uur werkweek), als het zo door gaat moet ik straks bij de vrijwillige brandweer weg omdat ik ook bij de beroeps ben en daar door te veel uren maak maar zou ik eigen baas zijn zou ik wel 60 uur mogen werken .
Eerst werd er nog gezegd dat we meer moesten oefenen en dat ze moeilijk aan vrijwilligers kunnen komen.Dus denk ik de mensen die je hebt moet je behouden en niet wegsturen?
Nu mogen de nieuwe nog maar 20 jaar brandweerman/vrouw zijn dus zullen ze er nog wel minder krijgen.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #42 Gepost op: 4 april 2006, 20:29:21
ik weet niet hoe het dan bij jullie zit maar als het goed is heb je ook nog niet getekend voor de op out regeling. Laat eerst maar eens duidelijk worden wat nu precies de gevolgen zijn! 48 Uur werken en 48 uur 100% vergoeding doe ik het wel voor. Daarna kun je alsnog voor je opt out regeling tekenen en kun je gewoon vrijwilliger blijven.
Maar de kans is groot dat je dan inderdaad als vrijwilliger moet stoppen als je niet tekent en de gemeente niet mee wil werken. Of jezelf even inschrijven bij de kamer van koophandel en je als "vrijwilliger" aan de gemeente verhuren. Als je commandant het er tenminste mee eens is.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #43 Gepost op: 5 april 2006, 19:36:49
Ik heb de topic even samengevoegd zodat de discussie centraal en overzichtelijk blijft.  ;)
Brandwacht 1e klas + WVD


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 6 april 2006, 18:30:01
Weer een tegenvaller voor de werkgevers...

http://planet.nl/planet/show/id=75131/contentid=699599/sc=71b401

Europees Hof verbiedt afkoop vakantiedagen
Gepubliceerd op donderdag 06 april 2006
Werkgevers mogen wettelijk verplichte vakantiedagen die aan het eind van het jaar overblijven, niet afkopen. Werknemers moeten die later alsnog opnemen. Dat heeft het Europees Hof in Luxemburg donderdag bepaald.

Het hof neemt daarmee een advies van advocaat-generaal Kokott over, waarover Planet al in januari berichtte.

De uitspraak (in pdf) betekent een overwinning voor de FNV. De vakcentrale had geklaagd over een foldertje van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarin werkgevers het advies kregen om overschotten aan verlofdagen af te kopen. "Wij zijn buitengewoon verheugd", reageert een woordvoerder van de FNV.

In de Europese regels is vastgelegd dat werknemers recht hebben op vier weken betaalde vakantie. Dat is volgens het Hof donderdag "een belangrijk beginsel van communautair sociaal recht". Als werkgevers de dagen mogen afkopen vormt dat een prikkel "om afstand te doen van vakantierust" en dat is in strijd met het doel van de Europese wet, vindt het Hof. Slechts bij beëindiging van het dienstverband mogen de overgebleven snipperdagen worden uitbetaald.

Wettelijk minimum
De uitspraak geldt alleen voor het wettelijk minimum aan vakantiedagen. Bij een vijfdaagse werkweek zijn dat er twintig.

De vakcentrale was naar het Europese Hof gestapt om te voorkomen dat werknemers bij grote drukte in het bedrijf door hun werkgever onder druk gezet zouden worden om vrije dagen af te kopen. Daarmee zou de werkdruk immers onverantwoord stijgen, aldus de vakcentrale in een reactie.

Veel bedrijven kennen cao's met een langere vakantieperiode. Over die extra dagen heeft het Hof zich niet uitgesproken. "Met de bovenwettelijke dagen mogen mensen doen wat ze willen", aldus de woordvoerder van de FNV. De vakcentrale is er niet tegen als werknemers deze dagen wel laten uitbetalen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 8 april 2006, 13:17:52
Voor  rechtstreekse link naar het verslag klik hier

Verslag van de informatiebijeenkomst Arbeidstijdenbesluit op 3 april 2006 te Arnhem

Opening en presentie

Op 3 april 2006 heeft een informatiebijeenkomst plaatsgevonden over het nieuwe Arbeidstijdenbesluit (ATB). De heer Faber heet de ruim zeventig deelnemers van harte welkom. Doel van de bijeenkomst is informatieuitwisseling over het nieuwe ATB en de wijze waarop korpsen omgaan met het nieuwe ATB.

De informatiebijeenkomst is als volgt opgebouwd:
1. Schets van het speelveld
2. Uitgangspunten voor roosters
3. Scenario’s
4. Maken van keuzes
5. Planning en vervolg

1. Schets van het speelveld
In het dossier Arbeidstijdenbesluit spelen verschillende partijen een rol: de werkgevers (CvA en individuele gemeenten), de werknemers, SZW, BZK, de vakbonden, commandanten, de NVBR. Hieronder is een korte schets gegeven van de rol van de verschillende partijen.
•   De werkgevers bij monde van het CvA hebben onlangs in een ledenbrief het standpunt van
de werkgevers kenbaar gemaakt. De werkgevers dringen aan op het tekenen van de optoutregeling
als oplossing voor het probleem en een loonkorting bij minder werk.
•   De werknemers worden op dit moment voorgelicht door hun managers, door collega’s en door de bonden. Het is lastig voor de werknemers om een eigenstandig standpunt in te nemen hoe om te gaan met het nieuwe ATB. Moet ik tekenen voor opt-out of juist niet?
•   Het ministerie van SZW moet ervoor zorgen dat de Nederlands regelgeving in overeenstemming is met de Europese richtlijn. Tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU heeft minister de Geus geprobeerd om de wetgeving in Europees verband te repareren. Dit is niet gelukt. De brandweer heeft bij SZW aangedrongen om het nieuwe ATB pas per 1 januari 2007 in te laten gaan, zonder resultaat.
•   Ook het ministerie van BZK heeft er bij SZW op aangedrongen om de inwerkingtreding van het nieuwe ATB te vertragen maar is daar niet in geslaagd.
•   De vakbonden informeren en adviseren hun leden over het nieuwe ATB. De vakbonden lijken te koersen op confrontaties via de gang naar de rechter.
•   De commandanten worden geacht om de organisatie zo mogelijk met een gelijk zorgniveau draaiende te houden en hun bestuur te adviseren over de financiële, organisatorische, juridische en bestuurlijke consequenties van het nieuwe ATB.
•   De NVBR is in dit dossier geen partij. Het is primair een zaak van werkgevers en werknemers. Voornaamste doel van de NVBR is het bevorderen van de informatieuitwisseling. Naar aanleiding van de vorige informatiebijeenkomst heeft de NVBR een brief gestuurd naar het CvA met een aantal vragen en zorgpunten. Tot op heden is nog geen antwoord op deze brief ontvangen.

2. Uitgangspunten voor roosters
Om het nieuwe ATB in te kunnen voeren in de korpsen is het van belang om eerst de uitgangspunten van het nieuwe ATB op een rij te zetten. Nadat er een helder beeld is van de uitgangspunten kunnen bestaande roosters eventueel worden aangepast.

Het nieuwe ATB
Per 1 juni 2006 zal het nieuwe ATB gelden. Dit betekent dat men gemiddeld 48 uur per week mag werken. Vanaf 1 juni gaat de eerste referentieperiode tellen. Deze periode eindigt op 30 november. Dit is van belang voor het berekenen van gemiddelde arbeidstijd. Tijdens de bijeenkomst is de vraag gerezen of de referentieperiode van toepassing is omdat de brandweer na elke uitruk opnieuw start met een referentieperiode. Dit moet worden uitgezocht.

Zorgniveau
Tijdens de vorige informatiebijeenkomst hebben de commandanten aangegeven niet te willen tornen aan het bestaande zorgniveau. Er zijn gemeenten waar het bestuur serieus nadenkt over deze optie.

Welke uren tellen mee?
De vraag of verlof moet worden gerekend als arbeidstijd is onduidelijk. Volgens artikel 5.2 ATW moeten vakantieuren worden opgeteld bij de arbeidstijd. Artikel 2.6 ATW zegt dat de tijd dat personeel repressief wordt ingezet niet meetelt als arbeidstijd. Dit zou betekenen dat het luieren op een luchtbed in de Middellandse Zee meetelt als arbeidstijd en het blussen van een brand niet.
Alle uren gemaakt op de werkplek of op straat tellen mee. Het Europees Hof heeft hierover een uitspraak gedaan in juli 2005 naar aanleiding van een zaak in Duitsland.  Het ATB gaat uit van een minimale rusttijd van 90 uur per week. Dat betekent dat de maximale werktijd per week 78 uur bedraagt. Vakantieroosters waarin 24 uur op, 24 uur af wordt gedraaid zijn daarmee in strijd met het ATB, omdat de werktijd dan op loopt tot 4 diensten in 7 dagen. Dit komt neer op 96 uur. Daarmee wordt de maximale werktijd overschreden.

Aansprakelijkheid
Kan een korps aansprakelijk worden gesteld als er iets misgaat in een rooster dat niet conform het ATB is? Niet als men zich houdt aan de minimale rusttijd van 90 uur per week en een gemiddelde van 48 uur over een periode van 26 weken.

Arbeidsinspectie
De arbeidsinspectie heeft de brandweer voor dit jaar op de planning staan. Er wordt waarschijnlijk niet actief gecontroleerd op de naleving van de ATB. Wel zal men bij een klacht optreden met de gebruikelijke aanpak: na constatering van een overtreding volgt een brief met een herstelperiode.

Voors en tegens opt-out
Opt-out is voor alle lidstaten van toepassing en volgens de regering en het CvA dè oplossing.  De inzet van de vakbonden luidt: teken nu de opt-out in ruil voor loonsverhoging of vrije tijd later. Er is geen enkel zicht op reparatiewetgeving vanuit Europa.  De opt-out voor vrijwilligers moet met de hoofdwerkgever worden geregeld. De suggestie is om beroepskrachten die tevens vrijwilliger zijn en daarom vragen te laten tekenen voor opt-out. Het maximum van 48 uur geldt niet voor een zelfstandig ondernemer. Echter, een vrijwilliger kan zich niet zomaar als zelfstandige uitsluitend laten inhuren door de brandweer om dit probleem te omzeilen.

De vraag is of alle vrijwilligers een opt-out mogen tekenen of uitsluitend de vrijwilligers die aanwezigheidsdiensten draaien. De brief van het CvA lijkt op dit punt in strijd te zijn met het ATB. Opt-out moet worden getekend door een ieder die meer dan 48 uur arbeidstijd gemiddeld maakt. Afhankelijk van inzet van de vrijwilliger bij de brandweer moet worden bepaald of hij/zij over de 48 uur grens heen gaat. Dat bepaalt of er een opt-out nodig is. Een leidinggevende met 2x minimum loon en medewerkers met 3x minimum loon zijn uitgezonderd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 8 april 2006, 13:18:11
Vervolg

Beloningsdiscussie
De inzet van de vakbonden is helder: ieder uur moet volledig worden betaald. Dit roept met name buiten de brandweer de negatieve emotie op dat waken en slapen volledig moet worden betaald.
Wat indien een medewerker minder mag werken vanwege het nieuwe ATB? Betekent dit automatisch minder beloning? Dit is een vorm van arbeidsduurverkorting en dat is lastig af te spreken met de medewerkers. Als de EU-richtlijn wordt aangehouden, waarbij wordt gekeken naar de aanwezigheid op de werkplek, zal dit geen effect hebben.  Mogelijk zal er veel personeel bij moeten komen en dit kost veel geld en waar is de financiering?

De aanwezigen stellen vast dat onduidelijkheden, inconsistenties en tegenstrijdigheden in het ATB (alsmede de toelichting), ATW en de Europese Richtlijn het lastig maken voor het management om dit uit te voeren.

3. Scenario’s
Tijdens de informatieavond is een vijftal scenario’s besproken:

A. Budgetneutraal
Dit scenario is bij de invoer van het ATB uitsluitend mogelijk door naar een werkweek van 36 uur te gaan. Daarmee wordt het risico uitgesloten dat achteraf extra uren moeten worden betaald. De bestaande medewerkers gaan in een volcontinurooster draaien. Consequentie is dat het zorgniveau daalt. Nadeel is dat eenmaal ingevoerd deze variant nooit meer wordt teruggedraaid.

B. Opt-out
Enkele van de aanwezige korpsen zijn voorstander van deze variant. Als de korpsleiding goede afspraken maakt met de medewerkers is deze variant een optie. De consequentie van een eventuele juridische procedure wordt aanvaard. Het risico van extra betalen of extra verlof is ingecalculeerd. Het korps beweegt in deze situatie mee met de claim van de vakbonden en daarmee worden verwachtingen gewekt.
Een aantal aanwezigen vermoedt dat medewerkers bereid zijn de opt-out te tekenen als men inziet dat de 24-uurs dienst dreigt te worden afgeschaft.
Het risico blijft in deze variant bestaan dat 54 uur moet worden betaald in plaats van 48 uur.

C. De bestaande situatie handhaven
De eerst 5 maanden, met ingang van 1 juni zullen vermoedelijk allerlei juridische procedures
gaan lopen. Bovendien wordt in mei 2006 een uitspraak verwacht in de zaak Hengst
(Rotterdam). Veel korpsen voldoen op basis van de bestaande roosters reeds aan het de EUrichtlijn
immers, medewerkers zijn niet langer dan 48 uur op de werkplek. Door voorlopig op de huidige voet voort te gaan worden geen verwachtingen gewekt naar de medewerkers. Dit zou een advies kunnen zijn van de commandant aan het bestuur.  In deze variant moet het vakantierooster wel worden aangepast en bestaat nog steeds het risico dat men 54 uur moet betalen. Ook in dit scenario is het risico dat met terugwerkende kracht medewerkers financieel moeten worden gecompenseerd.  In deze variant doet de organisatie niets. Indien medewerkers de opt-out willen tekenen voor brandweer gerelateerde nevenactiviteiten als instructeur, examinator of vrijwilliger moet men als leiding hierin meebewegen.

D. Rooster gebaseerd op 48 uur
In het scenario dat verloftijd meetelt als arbeidstijd moeten er mensen bij als een rooster gebaseerd wordt op 48 uur. Ook in deze variant bestaat het risico dat met terugwerkende kracht medewerkers financieel moeten worden gecompenseerd. Ook hier is de opt-out voor brandweergerelateerde nevenactiviteiten een optie. In dit scenario is er geen tijd meer voor het vrijwilligerschap naast een reguliere baan.

E. Volcontinue
Als elk uur arbeidstijd een werkuur is dan kan men niet anders kiezen dan voor deze optie. Is ieder uur op de werkplek een vol uur? Hiermee wordt de oude berekeningswijze van werken, waken en slapen los gelaten. Betekent dit ook een gelijke bezoldiging van ieder uur of is dit prestatie-afhankelijk? Mogelijk zijn er nog varianten mogelijk in 10/14 diensten.


4. Maken van keuzes
Het probleem van het nieuwe ATB is niet primair het probleem van de commandant. De werkgevers en werknemers moeten hier onderling uitkomen. Kunnen commandanten desondanks gezamenlijk iets doen of kiest iedereen voor een individuele oplossing? Het advies is om als commandant een nota te schrijven naar het gemeentebestuur waarin de huidige situatie wordt geschetst. Tevens moeten de (financiële) risico’s worden geschetst en de onduidelijkheid die er op dit moment bestaat. Een risico is dat met terugwerkende kracht medewerkers financieel of in vrije tijd moeten worden gecompenseerd (54/48e deel). Dit risico is afhankelijk van rechterlijke uitspraken.
Rechterlijke uitspraken, beginnend met die in de zaak Hengst kunnen duidelijkheid geven over wat wel en niet juridisch aanvaardbaar is. Vooralsnog is er geen aanleiding om het bestaande rooster, dat naar de mening van de commandant voldoet aan het nieuwe ATB (gemiddeld 48 uur op de werkplek en minimaal 90 uur rust) aan te passen.  Alvorens tot aanpassing van roosters over te gaan dient er duidelijkheid te zijn over de consequenties voor betrokken medewerkers. Zo blijft de vraag of de urenvermindering (van 54 uren naar 48 uren per week) al dan niet, of gedeeltelijk wordt doorbetaald, onbeantwoord. En zo het antwoord negatief is, is er dan een afbouwregeling? En andere vraag gaat over de ingeroosterde uren: worden de uren die men is ingeroosterd anders ingezet, met andere woorden, zijn er meer “werkuren” ingeroosterd en wat betekent dat voor de rust- en slaapuren?  Een wijziging van de vakantie- of werktijdenregeling behoeft instemming van de ondernemingsraad. Een vorm van arbeidstijdverkorting lijkt dermate op een werktijdenregeling dat - volgens uitspraak van de Hoge Raad – daarover de ondernemingsraad om instemming dient te worden gevraagd. Wij gaan er van uit dat de ondernemingsraden pas zullen instemmen met de voorstellen tot roosterwijziging indien de arbeidsvoorwaardelijke consequenties helder zijn.
De (jaar)roosters zijn al geruime tijd geleden vastgesteld en medewerkers hebben hun vakantieplannen gemaakt c.q. vakanties geboekt. Roosterwijzigingen die een noodzakelijk gevolg zijn van de toepassing van het Arbeidstijdenbesluit per 1 juni a.s., zullen aanpassingen van vakantieplannen c.q. annulering van geboekte vakanties tot gevolg hebben. Hetgeen op zichzelf weer leidt tot schadeclaims bij de werkgevers.

Voor de vrijwillige brandweer geldt dat er naar aanleiding van het Jaeger-arrest forse problemen worden verwacht indien de feitelijke uitrukuren onder de maximale werktijd komen te vallen. Tevens is de inzet van vrijwilligers, die kaderwerkzaamheden en specialistische werkzaamheden uitvoeren, nagenoeg niet meer mogelijk, aangezien in die gevallen de maximale werktijd is bereikt.

In de nota aan het gemeentebestuur kan het advies worden meegegeven om het ATB-dossier te bespreken met het CvA. Bestuurders moeten in actie komen om dit probleem op te lossen.  Als individuele korpsen kiezen voor een andere oplossing kan dit een precedent scheppen.


5. Planning en vervolg
Indien zich nieuwe ontwikkelingen voordoen en daar aanleiding toe is, wordt opnieuw een informatiebijeenkomst georganiseerd. Nieuws op het gebied van het ATB kunt u lezen op VNG.nl, SZW.nl en NVBR.nl Voor meer informatie over arbeidstijden kunt u zich wenden tot de heer F. Gerritsen via f.gerritsen@nvbr.nl of 026-3552440.


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #47 Gepost op: 8 april 2006, 20:50:47
hallo,

Waarom voeren we nu geen actie tegen deze regel (48 uur werkweek), als het zo door gaat moet ik straks bij de vrijwillige brandweer weg omdat ik ook bij de beroeps ben en daar door te veel uren maak maar zou ik eigen baas zijn zou ik wel 60 uur mogen werken .

Waarom moeten wij aktie voeren tegen een regel die opgelegd is uit europa en in ons voordeel werkt ? We werken al jaren stelselmatig te veel uren waar geen enkele compensatie in vorm van salaris of vrije tijd tegenoverstaat.

Citaat
Eerst werd er nog gezegd dat we meer moesten oefenen en dat ze moeilijk aan vrijwilligers kunnen komen.Dus denk ik de mensen die je hebt moet je behouden en niet wegsturen?
Nu mogen de nieuwe nog maar 20 jaar brandweerman/vrouw zijn dus zullen ze er nog wel minder krijgen.

Zie je nu echt niet in dat het niet ons probleem is maar dat van de werkgever. Eerst pakken ze ons de FLO af. Nieuwe mensen mogen niet langer dan 20 jaar werken omdat ons vak zo slecht is voor onze gezondheid. Maar als er dan een regel uit europa komt die ons in bescherming neemt zodat we niet teveel uren werken proberen de werkgevers ons een briefje te laten tekenen waarmee we afstand doen van onze rechten. Dat ze daardoor nog minder mensen bij de brandweer krijgen is toch niet jouw probleem. Dan moeten ze maar met goede voorstellen komen. Het balletje ligt bij de werkgever en niet bij ons.

Ed

PS: als jij actie wil gaan voeren have fun. Ik denk wel dat je vrij alleen staat. Misschien moet je maar eens kijken op brandweer in actie en bac-brandweer en laat je eens voorlichten door je OR. Ik denk dat ze je ook afraden om actie tegen deze regel te gaan voeren.

Als je toch gaat.......   suc-6  ;D ;D ;D


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #48 Gepost op: 14 april 2006, 10:10:07
Meer brandweer nodig door 'Europees' rooster


Amsterdam- De brandweerkorpsen in Nederland hebben meer personeel nodig om te kunnen voldoen aan de Europese richtlijnen op het gebied van arbeidstijden.

Dat heeft prof.dr. Klara Boonstra, hoogleraar internationaal arbeidsrecht, gisteren in Amsterdam betoogd. Volgens haar kan alleen met extra mensen de 24 uurs bezetting van de kazernes worden gewaarborgd. Boonstra reageert daarmee op de discussie over het nieuwe arbeidstijdenbesluit, dat per 1 juni van kracht wordt. Een gemiddelde werkweek bij de brandweer mag dan niet langer zijn dan 48 uur. Nu ligt het aantal 'aanwezigheidsuren' in de praktijk op 54 uur.

De vakbonden AbvaKabo FNV en CNV Publieke Zaak hebben de tienduizenden brandweerlieden in Nederland gisteren opnieuw opgeroepen niet te tekenen voor de zogenoemde 'maatwerkregeling' (opt out) van de VNG, wat zou neerkomen op maximaal 60 uur per week. ,,Die 48 uur is echt genoeg hoor. Wij zien de opt-out als ontduikingsinstrument, dat alle collectieve afspraken over werkroosters doorkruist,'' zegt AbvaKabo FNV-bestuurder Peter Wiechmann. Een keuze voor 48 uur mag volgens hem geen nadelen hebben voor lonen, toeslagen en vakantiedagen van werknemers, laat staan ontslag. Bij negatieve gevolgen denkt de bond aan juridische stappen.

De discussie over arbeidstijden bij de brandweer speelt al enkele jaren. Alle ogen zijn gericht op de rechtzaak rond de Rotterdamse brandweerman Fred van Hengst, die de kwestie over werk- en wachttijden tot aan het Europese Hof heeft aangevochten. Volgens verschillende Europese uitspraken moet ook de Nederlandse overheid gehoor geven aan een maximale werkweek voor brandweermensen van 48 uur. In de zaak Van Hengst tegen de gemeente Rotterdam wordt medio mei uitspraak gedaan.



Gert Onnink
AD Rotterdams Dagblad


ps: Beste modderaars ( leuk gevonden he haha ), misschien dat hij even vastgeprikt kan worden want het is voorlopig nog wel even een belangrijk onderwerp. Thnx


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 14 april 2006, 15:56:39
http://www.weidijk.com/brandweerinactie/Conflict%20om%20werkroostersbrandweertop%20voor%20rechter.html

Conflict om werkroosters: brandweertop voor rechter

Een slepende ruzie over de geldigheid van de werkroosters bij de brandweer Rotterdam wordt voor de rechtbank uitgevochten. De ondernemingsraad van het korps heeft de directie van de brandweer in kort geding gedaagd. De zaak dient volgende week donderdag.Het conflict sleept al langer, want ook vorig jaar was de ondernemingsraad het niet eens met de top van het bedrijf over de uitleg die aan Europese regels over werktijden werd gegeven. ,,We hebben het toen nog gedoogd, maar nu willen we een uitspraak van de rechter. De gemeente is gewoon laks,'' zegt mr. R. van der Stege, advocaat van de ondernemingsraad van de Rotterdamse brandweer.

Hij wijst erop dat een rooster pas geldig is wanneer de or er daadwerkelijk mee heeft ingestemd. De twist draait ook over de vraag in hoeverre Europese richtlijnen over arbeidsduur al in Nederlandse wetgeving omgezet hadden moeten zijn. Het rooster geldt in Rotterdam voor circa driehonderd werknemers in de uitrukdienst.Mr. S. Tan, raadsman van de gemeente Rotterdam, erkent dat er een 'duidelijk verschil van opvatting' is.

Hij wil niet ingaan op de kwestie of vooruit lopen op eventuele uitkomsten van het conflict.Op de achtergrond speelt mee de zaak van de Rotterdamse brandweerman Fred van Hengst, die al jaren in Brussel en Den Haag actief is voor betere arbeidstijden voor brandweerlieden. In zijn juridische conflict tussen AbvaKabo FNV en de gemeente Rotterdam wordt op 17 mei schriftelijk uitspraak gedaan.

Gert Onnink
AD Rotterdams Dagblad