3M Opticom prioriteitsdetectie-systeem

Auteur Topic: 3M Opticom prioriteitsdetectie-systeem  (gelezen 2520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

S a n d e r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Gepost op: 11 maart 2006, 15:43:40
Beste mensen,

Ik zou graag in contact komen met mensen die verstand hebben van het 3M Opticom prioriteitsdetectiesysteem.
Op dit forum zullen vast mensen zijn die bij een hulpverleningsdienst werkzaam zijn en ook het voertuigbeheer cq. -onderhoud erbij doen en die met dit systeem te maken hebben of hebben gehad.

Ik zit o.a. met de vraag;

Als een ambulance uit Nijmegen nu met spoed naar Tilburg moet, werkt het opticom-systeem dan ook in Tilburg of is het slechts voorbehouden aan de Tilburgse diensten? Met andere woorden; zijn de infraroodbundels gecodeerd of heeft heel Nederland dezelfde code erin zitten.

Ik hoop via deze weg enkele serieuze reacties te krijgen!

Met vriendelijke groet,

Sander


Integrale Veiligheid / Specialist brandpreventie / Ambulancechauffeur geplande ambulancezorg


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2006, 17:49:45
wat houd dit systeem in? dat stoplichten op groen springen? als er een voorrangsvoertuig aan komt?

hier zit zo'n systeem maar dan voor lijnbussen... of is dit een heel iets anders


S a n d e r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2006, 11:06:01
Beste Ralf,

Het betreft hier inderdaad een systeem wat de stoplichten op groen laat springen bij het naderen van een hulpverleningsvoertuig. Dit d.m.v. een kastje wat op het voertuig zit en d.m.v. koppeling met de optische en geluidssignalen een infrarood signaal uitzend als deze aan staan. Hiervoor herkent het stoplicht dat er een voertuig met prio nadert en laat het licht op groen springen zodat de kruising vrij is en het voertuig ruim baan heeft.

Groet,

Sander
Integrale Veiligheid / Specialist brandpreventie / Ambulancechauffeur geplande ambulancezorg


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2006, 13:59:01
In (delen van) de Verenigde Staten zet de Opticom de stoplichten juist op rood, zodat het verkeer tot stilstand komt en ze via de FIRE-LANE of BUS LANE altijd vrije doorgang krijgt op kruisingen, omdat de rest toch stilstaat.
Een kennis van me is ambu-chauffeur in Nijmegen, zal het hem eens vragen of het ook buiten de stad werkt


S a n d e r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2006, 15:58:15
In (delen van) de Verenigde Staten zet de Opticom de stoplichten juist op rood, zodat het verkeer tot stilstand komt en ze via de FIRE-LANE of BUS LANE altijd vrije doorgang krijgt op kruisingen, omdat de rest toch stilstaat.
Een kennis van me is ambu-chauffeur in Nijmegen, zal het hem eens vragen of het ook buiten de stad werkt

Leuk om te horen. In Nederland werkt het dus weer net ietsjes anders.
Fijn dat je het aan je kennis wilt vragen!

Met vriendelijke groeten,

Sander
Integrale Veiligheid / Specialist brandpreventie / Ambulancechauffeur geplande ambulancezorg