Verhinderen

Auteur Topic: Verhinderen  (gelezen 4239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2006, 17:12:26
Nee, dat is niet zo. Per situatie zal moeten worden uitgezocht wie er zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk foutief heeft gehandeld. Er rust uiteraard wel een extra zorgplicht op de chauffeur van het voorrangsvoertuig, wat wel mee kan wegen bij de beoordeling.

Tsjaaa, dat is wel zo, maar ik ben door mijn oude baas toch wel heel erg gewaarschuwd voor artikel 5 uit de wegenverkeerswet, heb even geen letterlijke tekst maar daarin staat dat je geen gevaar mag veroorzaken op de openbare weg. Vanwege deze algemene boodschap wordt dit wel het "kapstokartikel" genoemd en die wordt bij dit soort ongevallen altijd uit de kast gehaald en daarbij ben je dus als je met ogs rijdt bijna altijd de l**. Immers jij rijdt door rood, er staat nergens dat je rechts hebt op voorrang, dus jij veroorzaakt het gevaar.

Dit geldt overigens altijd met voorrang, het is geen recht --> men moet voorrang verlenen, dus keihard op een onoverzichtelijk kruispunt afrijden omdat je toch voorrang hebt is strafbaar. (of dat nou als voorrangsvoertuig of als gewoon voertuig is)


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2006, 18:58:12
...Als je met ogs rijdt zul je volgens mij niet in dienst zijn....

Heldere uiteenzetting JVO, maar rijden jullie altijd in je vrije tijd met OGS? Is dat nieuwe secundaire arbeidvoorwaarde bij het Wapen?  ;D ;D
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2006, 19:04:38
Heldere uiteenzetting JVO, maar rijden jullie altijd in je vrije tijd met OGS? Is dat nieuwe secundaire arbeidvoorwaarde bij het Wapen?  ;D ;D
Ehm.... bijna goed verwoord hoor ik net ::)


Dat krijg je als je gaat reageren en je collega staat al helemaal omgehangen met de autosleutel in zijn hand omdat ie de straat op wil ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2006, 21:23:08
Even een vraagje naar aanleiding van een discussie waar ik in zit op een ander forum.

Als je een voorrangsvoertuig met Optische en Geluidssignalen tegen komt maar er door jou niet langs kan, wordt het dan als hinderen gezien als ik zelf niet op een veilige manier ruimte kan maken of geen verkeerswetovertreding bega voor me eigenveiligheid.

Er word in het andere forum beweerd dat je in het kader van wetsartikel 50 ( het moeten voorrang verlenen aan ) ook verkeers overtredingen mag begaan. Bij mijn weten wat me laatst door een ambuchaufeur is verteld zal je dit pas moeten doen als je dit veilig kan doen.

Voorbeeld : mag ik als ik linksvoorgesorteerd sta, en er komt een ambulance achter me staan, door het rode licht rijden om het voertuig er langs te laten.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2006, 17:50:14
Voorbeeld : mag ik als ik linksvoorgesorteerd sta, en er komt een ambulance achter me staan, door het rode licht rijden om het voertuig er langs te laten.

Dat mag zeker, maar zou niet meteen de kruising oversteken voor je eigen veiligheid maar rij je voertuig opzij. Mocht je geflitst worden o.i.d. dan kan men vaak aan de hand van de foto's zien dat je op zij bent gegaan voor een voorrangsvoertuig. De boete wordt dan ongedaan gemaakt.

groet. Michel


Karim

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2006, 02:23:03

Voorbeeld : mag ik als ik linksvoorgesorteerd sta, en er komt een ambulance achter me staan, door het rode licht rijden om het voertuig er langs te laten.

Dat mag inderdaad ja, maar doe 't wel voorzichtig. Ga eerst 'n klein stukje over de streep (met 1/4 van je auto ofzo) en hou 't verkeer op de kruising en het naderende verkeer goed in de gaten.
Zodra zij die ambulance zien die achter jou staat en er langs wil zullen ze (als het goed is) daarop reageren. Als jij in 1 keer 'n straal gas geeft en door rood spurt natuurlijk niet.


Bart S

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2006, 11:58:34
Dat mag inderdaad ja, maar doe 't wel voorzichtig. Ga eerst 'n klein stukje over de streep (met 1/4 van je auto ofzo) en hou 't verkeer op de kruising en het naderende verkeer goed in de gaten.
Zodra zij die ambulance zien die achter jou staat en er langs wil zullen ze (als het goed is) daarop reageren. Als jij in 1 keer 'n straal gas geeft en door rood spurt natuurlijk niet.


En als je bij het door rood gaan dan geflitst wordt is het wel jouw probleem en mag jij gaan bewijzen dat je dat deed voor een ambulance. De Nederlandse chauffeurs worden allemaal opgeleid om zodanig te rijden dat het overig verkeer gelegenheid krijgt om aan de kant te gaan. Met opduwen bereik je niets, het is niet de bedoeling dat iedereen maar een kruising opvliegt en daar een aanrijding veroorzaakt.


Karim

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2006, 02:23:28
En als je bij het door rood gaan dan geflitst wordt is het wel jouw probleem en mag jij gaan bewijzen dat je dat deed voor een ambulance.

Da's meestal niet zo'n probleem, zo'n paal flitst elk voertuig wat door rood gaat, dus ook de ambu.

Dus als jij op foto 110 door rood gaat, zal waarschijnlijk op foto 111 die ambu staan waar je voor opzij ging.

Ben al 'n keer of 3 geflitst terwijl ik opzij ging voor 'n hv voertuig met OGS en heb nooit problemen gehad bij 't bezwaar aantekenen.