Kosten inzet traumahelicopter

Auteur Topic: Kosten inzet traumahelicopter  (gelezen 74528 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #30 Gepost op: 12 februari 2018, 21:58:09
Niet vergelijkbaar. Aantal vluchten is lager.

Maar verder, jaarverslag van LL4 van het umcg uit 2005.
Daarin schrijven ze dat in dat jaar de totale kosten 3.2 miljoen zijn. Daarvoor hebben ze 591 heli en 134 auto inzetten gedaan in dat jaar.
Gemiddeld ongeveer 4500,- per inzet.
Zelfs als we de auto buiten beschouwing laten en zeggen dat de 3.2 miljoen alleen voor de 591 heli vluchten is kom je maar op 5400 ongeveer voor een vlucht.

link

Ja oude cijfers, maar wel echte cijfers van een lifeliner.

Het probleem is niet wat de werkelijke kosten zijn van een MMT-vlucht, maar wat de belasingbetaler er voor betaald. Dat getal is €30.000.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2018, 22:51:59
Het probleem is niet wat de werkelijke kosten zijn van een MMT-vlucht, maar wat de belasingbetaler er voor betaald. Dat getal is €30.000.

Wederom, hoe kom je aan dat getal?

Ik heb het ook niet over een probleem. Ik heb het over de kosten van een lifeliner vlucht.
Jij beweerd dat zo een vlucht 30.000 kost. Ik kan nergens bewijs vinden voor een bedrag van die orde van grote.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #32 Gepost op: 13 februari 2018, 10:49:58
Wederom, hoe kom je aan dat getal?

Ik heb het ook niet over een probleem. Ik heb het over de kosten van een lifeliner vlucht.
Jij beweerd dat zo een vlucht 30.000 kost. Ik kan nergens bewijs vinden voor een bedrag van die orde van grote.

Een helikopter zonder arts kost €21.700 (dus niet de €3000 die jij schetst):
Heli-ambulance vanaf eilanden kost 21.700

De Nederlandse Zorgautoriteit moet voor de ambulancevluchten vanaf de eilanden een speciale pot geld maken. Een vlucht kost 21.700 euro.

http://www.lc.nl/archief/Heli-ambulance-vanaf-eilanden-kost-21.700-20913634.html

Verschillende van mijn bronnen geven aan dat het getal €30.000 is. Gezien de kosten van een helikopter zonder arts vindt ik dit een erg aannemelijk getal.

De inzetkosten van een ambulance bedragen ook geen €700, het wordt wel per spoedrit betaald.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #33 Gepost op: 13 februari 2018, 10:55:24
Een helikopter zonder arts kost €21.700 (dus niet de €3000 die jij schetst):
Verschillende van mijn bronnen geven aan dat het getal €30.000 is. Gezien de kosten van een helikopter zonder arts vindt ik dit een erg aannemelijk getal.

De inzetkosten van een ambulance bedragen ook geen €700, het wordt wel per spoedrit betaald.

Een arts kost geen 7000 per uur of per dag. Zelfs een anesthesioloog niet.
De ambulance helikopter naar de eilanden is niet vergelijkbaar, die maakt geen 2000 vluchten per jaar. De vaste kosten worden over veel minder vluchten gespreid. Ik heb ook nergens beweerd dat die 21.000 voor een vlucht naar de eilanden niet klopt. (Het zou dus slim zijn als ze daar een MMT voor sturen, dat is goedkoper.)

De kosten van de inzet van een ambulance of wat daarvoor betaald wordt heeft er niks mee te maken.

En voor de derde keer, kom maar op met je bronnen!

Ik heb meerdere openbare bronnen aangehaald, waaronder jaarverslagen van een MMT zelf (het voordeel van een jaarverslag, is dat als daar kosten in staan, het ook de echte kosten zijn), en daar komen heel andere getallen uit.





Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #34 Gepost op: 13 februari 2018, 19:49:32
Een hele berg offtopic reacties verwijderd.

Voor iedereen in dit topic de volgende aanwijzingen:
  • Blijf on topic, ben je vergeten wat dit topic is? ->Kosten inzet traumahelicopter
  • Discussieer fatsoenlijk, drogredenen, omdraaien van de bewijslast of niet met argumenten komen zijn geen fatsoenlijke manieren van discussiëren en staan we dus ook niet toe.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #35 Gepost op: 2 maart 2018, 21:24:50
Kleine update, ik heb gemaild naar het UMCG met de vraag of ze ook recentere cijfers beschikbaar hebben dan die uit 2005. Helaas geen reactie op de mail gehad.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #36 Gepost op: 3 maart 2018, 07:21:02

Het zou dus slim zijn als ze daar een MMT voor sturen, dat is goedkoper.


Hoi Auditor,

Ik pak even één prikkelende opmerking uit je posting. Waarschijnlijk heb je gelijk dat het goedkoper is, maar het is niet efficiënt om een MMT op pad te sturen voor een regulier luchtgebonden ambulancetransport. Dat zijn vaak vluchten die erg veel tijd kosten en op dat ogenblik is het MMT niet beschikbaar voor zijn oorspronkelijke missie.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #37 Gepost op: 3 maart 2018, 11:23:20
Dat klopt, wat dat betreft is het ook niet de beste oplossing om het MMT te sturen voor ambulance vluchten.

Maar om dan advocaat van de duivel te spelen, op het moment dat het MMT ingezet is op een echte MMT inzet is hij ook niet meer beschikbaar voor een 2e inzet.

Daar is gewoon een rekensom gemaakt waarbij de uitkomst is dat 4 MMT's voldoende is om in X% van de situaties waarin je een MMT wilt hebben, er ook daadwerkelijk een beschikbaar is. Die som kun je nog eens maken, wellicht is de conclusie dan dat er nog marge beschikbaar is voor een sporadische ambulancevlucht.

Of wellicht komen we er over een paar jaar achter, dat als de regio Amsterdam blijft doorgroeien, er een 2e MMT in die stad nodig is om voldoende dekking te geven.

Gewoon even om te brainstormen zou het dus een idee kunnen zijn, dat wanneer we tot de conclusie komen dat een 5e MMT wellicht nodig is als gevolg van de bevolkingsgroei, je er voor kunt kiezen om de ambulance helikopter om te bouwen tot combinatie van MMT en ambulance heli. Met die dubbele rol kan de inzet ook efficiënter worden.