EHBOers kunnen geen eerste hulp meer verlenen

Auteur Topic: EHBOers kunnen geen eerste hulp meer verlenen  (gelezen 8749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kader5701

  • Gast
Gepost op: 17 maart 2006, 13:59:32
als kaderinstructeur ehbo kreeg ik onlangs van een cursist het verwijt dat de ehbo is verworden tot een reanimatie-club. de basisvaardigheden zouden ondersneeuwen omdat ervan wordt uitgegaan dat er toch binnen een kwartier een ambulance is. letterlijk zei deze (poortugaalse) cursist: als de shell klapt komt er helemaal geen ambulance. ik kan hier behoorlijk in meegaan, ook bij aanslagen heb je weinig aan een goede reanimatie-opleiding plus mobieltje




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2006, 14:09:24
als kaderinstructeur ehbo kreeg ik onlangs van een cursist het verwijt dat de ehbo is verworden tot een reanimatie-club. de basisvaardigheden zouden ondersneeuwen omdat ervan wordt uitgegaan dat er toch binnen een kwartier een ambulance is. letterlijk zei deze (poortugaalse) cursist: als de shell klapt komt er helemaal geen ambulance. ik kan hier behoorlijk in meegaan, ook bij aanslagen heb je weinig aan een goede reanimatie-opleiding plus mobieltje

En wat was jouw reactie hierop ?


kader5701

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 14:17:03
zorgen dat de reanimatie naar een niveau gaat dat de kennis alleen nog maar onderhouden hoeft te worden en komendseizoen keihard aandacht gaan besteden aan ongevalssituaties.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 14:24:38
zorgen dat de reanimatie naar een niveau gaat dat de kennis alleen nog maar onderhouden hoeft te worden en komendseizoen keihard aandacht gaan besteden aan ongevalssituaties.

Afgezien van het feit dat onze afdeling opleidingen ook vond dat het geadviseerd aantal lessen te weinig is en dus meer lessen gegeven mochten worden, krijg ik door jouw reactie de indruk dat reanimatie inderdaad de hoofdmoot was en de rest er bijbungelde. Je hebt vermoedelijk keuzes gemaakt om binnen die tijd minder dingen goed aan te leren ipv van alles half.


kader5701

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 14:30:30
ik heb deze groep helaas overgenomen van een instructeur waarvan ik de competentie op zijn zachts gezegd betwijfel ik ben voorlopig nog wel even bezig met bijspijkeren, maar ook in het ok-boekje is de bls plus bellen de hoofdmoot  geworden


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2006, 16:53:32
Van de 7 avonden die wij hebben is er 1 voor reanimatie!
Verder is het zo dat er in heel veel gevallen geen ambulance hoeft te komen en je als EHV-er dus zult moeten handelen!


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2006, 20:49:47
als kaderinstructeur ehbo kreeg ik onlangs van een cursist het verwijt dat de ehbo is verworden tot een reanimatie-club. de basisvaardigheden zouden ondersneeuwen omdat ervan wordt uitgegaan dat er toch binnen een kwartier een ambulance is. letterlijk zei deze (poortugaalse) cursist: als de shell klapt komt er helemaal geen ambulance. ik kan hier behoorlijk in meegaan, ook bij aanslagen heb je weinig aan een goede reanimatie-opleiding plus mobieltje
ik zou bijna zeggen bewijs het tegen deel laat zien dat het niet alleen een reanimatie club is en dat een ehbo'er meer kan  ;)
ehbo'er plv hoofd bhv'er


kader5701

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2006, 11:12:13
ik vrees dat de discussie afdwaalt van wat ik werkelijk bedoelde ter tafel te brengen, nl. dat het ehbo-onderwijs is verschoven van het verlenen van eerste hulp naar reanimeren (wat Ik in elk geval nog nooit heb hoeven doen) overigens vindt ik één reanimatie-les per seizoen te weinig om de skil op peil te houden. verder worden we door het OK op het moment ook nog eens doodgegooit met allerlei nieuwe items als PBLS, wandelletsels, EH bij sportletsels en wat dies meer zij. in de opleiding ben je avonden lang bezig met de reanimatie en komt er daarna nog een beetje uitwendige bloedingen, botbreuken en kneuzingen.(kijk het boekje er maar op na!)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2006, 11:31:04
ik vrees dat de discussie afdwaalt van wat ik werkelijk bedoelde ter tafel te brengen, nl. dat het ehbo-onderwijs is verschoven van het verlenen van eerste hulp naar reanimeren (wat Ik in elk geval nog nooit heb hoeven doen) overigens vindt ik één reanimatie-les per seizoen te weinig om de skil op peil te houden. verder worden we door het OK op het moment ook nog eens doodgegooit met allerlei nieuwe items als PBLS, wandelletsels, EH bij sportletsels en wat dies meer zij. in de opleiding ben je avonden lang bezig met de reanimatie en komt er daarna nog een beetje uitwendige bloedingen, botbreuken en kneuzingen.(kijk het boekje er maar op na!)

Ik ben het wel met je eens dat het ehbo onderwijs uitgekleed is / wordt, maar aan de andere kant klaag je haast waneer er nieuwe modules bijkomen als wandelletsel en sportletsels, die kan ik niet helemaal rijmen.

Ik ben ook van mening dat het jammer is dat er veel achtergrond info uit de lestof verdwenen is.
Je zegt er wordt veel tijd (en lesstof) aan reanimatie (+abc) besteed en minder aan de rest:
1. reanimatie plus het stabiliseren van de ABC functies is gewoon veel belangrijker dan de rest.
Weet je die rest niet te behandelen dan is er niets aan de hand, je kunt gerust wachten op iemand die het wel weet of kan.
2. Niets maar, dan ook niets houdt je tegen om meer aandacht aan die rest te besteden, een heel seizoen bestaat uit misschien wel 20 potentiele lesavonden, dat er daarvan nog geen 10 gebruikt worden is niet iets wat je het Oranje Kruis moet kwalijk nemen, maar meer je eigen afdeling en vereniging.

En ook verdieping op de lesstof, door de eigen instructuer of door gastsprekers is iets wat je niet alleen kunt regelen maar misschien ook wel moet regelen on de interesse bij een hoop mensen er in te houden.
Na 20 jaar het Oranje Kruis boekje van voor naar achter en van achter naar voren behandelt te hebben, hebben de meesten het wel gezien. beschouw het Ornje kruis boekje als basis en niet meer als dat, breidt uit war nodig of waar interesse bestaat.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kader5701

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2006, 12:00:58
toch blijf ik van mening dat de behandeling van een eenvoudig letsel als een blaar, bloedneus of splinter in de basisstof hoort en niet in aparte modules, nu moeten de verse EHBO-ers bijna gaan zitten wachten tot de toestand van het slo zo ver verslechterd is dat ze wel weten wat ze moeten doen. (erg overdreven gesteld natuurlijk)